Gå til innhold

Trening og kosthold

Gjest Lonkil

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trener mye og har gjort det over lengre tid. Jeg spiser enda mer, noe jeg også har gjort over lengre tid. Jeg er ikke tynn, ikke fet, litt muskler har jeg - men ikke så mye jeg burde hatt ut fra treningsmengde.

Spiser stor frokost og stor lunch på jobb. Det jeg lurer på er om jeg bør spise før trening (Trener rett etter jobb) og hva jeg eventuelt bør spise. Etter treningen er jeg alltid skrekkelig sulten, hva bør jeg da spise? Kunne tenkt meg å være 4-5 kilo lettere og litt mer velbygd rent kroppsmessig.

Takker for alle gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale å spise mye proteiner og mindre karbohydrater. Ta gjerne en proteinshake etter en treningsøkt, da får musklene bygget seg opp, og man får bedre fasong;) Unngå spesiellt karbohydrater (f.eks brødskiver) før du legger deg, fordi det lagres som fett i løpet av natten. Er jeg sulten om kvelden, tar jeg gjerne en proteinshake da også. Ellers er det utrolig effektivt å løpe om morgenen FØR frokost, da forbrenner kroppen mye fett, og forbrenningen blir høyere lenger utover dagen. Sjekk http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml for nærmere info om en metode jeg bruker. Det tar kort tid og funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lest innlegget under, så har du fått tak i noen særs gode tips om du vil få brent mer fett. Om man vil bli kvitt fettet, har jeg av erfaring med meg selv funnet ut at intensitet er nøkkelordet/treningen. Du sier du har trent en god stund og jeg regner med du er i god form, så ved å trene mer eksplosivt vil sikkert hjelpe deg å "komme over eika" når det gjelder din problemstilling. Spensthopp med vest med vekter og spurter er i alle fall noe jeg har brukt med gode resultater.

Når du spørr om kosthold, er det også viktig å få med seg at søvn er veldig viktig for at kroppen skal kunne få reparert musklene ordentlig.

Jeg bruker denne oppskriften for en "normal" dag:

Frokost: Musli, yoghurt (ikke det beste om du vil bli kvitt fettet, men jeg må ha det om morgenen), brød.

Lunch: Prøv en liten middag/forrett; nudler, pastaretter og kylling. Vann!

Før og rett etter trening (før du går i dusjen mao): Banan, appelsin og vann.

Middag: Spis det du liker (ikke junkfood)

Kvelds: Mye vann! Egg o.l.

Håper noe av dette kommer til nytte! Det har det for meg :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lest innlegget under, så har du fått tak i noen særs gode tips om du vil få brent mer fett. Om man vil bli kvitt fettet, har jeg av erfaring med meg selv funnet ut at intensitet er nøkkelordet/treningen. Du sier du har trent en god stund og jeg regner med du er i god form, så ved å trene mer eksplosivt vil sikkert hjelpe deg å "komme over eika" når det gjelder din problemstilling. Spensthopp med vest med vekter og spurter er i alle fall noe jeg har brukt med gode resultater.

Når du spørr om kosthold, er det også viktig å få med seg at søvn er veldig viktig for at kroppen skal kunne få reparert musklene ordentlig.

Jeg bruker denne oppskriften for en "normal" dag:

Frokost: Musli, yoghurt (ikke det beste om du vil bli kvitt fettet, men jeg må ha det om morgenen), brød.

Lunch: Prøv en liten middag/forrett; nudler, pastaretter og kylling. Vann!

Før og rett etter trening (før du går i dusjen mao): Banan, appelsin og vann.

Middag: Spis det du liker (ikke junkfood)

Kvelds: Mye vann! Egg o.l.

Håper noe av dette kommer til nytte! Det har det for meg :)

mvh

Takk for tipsene.

Ja, har trent 4-5 ganger i uken i mange år. Spiser som en hest og ikke direkte sunt. Sover alt for lite, så det er mulig at noe av problemet ligger der. Er sjeldent en får tid/mulighet til mer enn 4-5 timer søvn om natten og i helgene betydelig mindre.

Hvordan påvirker alkohol dette temaet? Blir mye Guinness og whiskey, men da i hovedsak i helgene.

Formen er passe bra, men jeg har fortsatt noen kilo med fett rundt midjen og burde vært betydelig mer muskuløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene.

Ja, har trent 4-5 ganger i uken i mange år. Spiser som en hest og ikke direkte sunt. Sover alt for lite, så det er mulig at noe av problemet ligger der. Er sjeldent en får tid/mulighet til mer enn 4-5 timer søvn om natten og i helgene betydelig mindre.

Hvordan påvirker alkohol dette temaet? Blir mye Guinness og whiskey, men da i hovedsak i helgene.

Formen er passe bra, men jeg har fortsatt noen kilo med fett rundt midjen og burde vært betydelig mer muskuløs.

Jeg skal ikke pårope meg å være ekspert på området, men søvn er viktig for å yte maks på trening og få reparert (/bygget) musklene opp maksimalt.

Når det gjelder alkohol, så er det (selvfølgelig) ikke den beste kuren for å fjærne fettet, men jeg er også svak for å ta meg ett par-tre pils i helgene. Det handler litt om struktur i treningen, men man må da også leve litt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Jake1365380469

Langsomme karbohydrater 1-2t. før trening, ikke RASKE (banan, f.eks)

ETTER trening skal raske karbos inntas, deretter proteiner (ca 30-60 min etterpå)

Små, hyppige måltider. Mer protein, litt mindre karbo-langsomme, ikke raske. Raske/høy GI kun etter trening!)

Anbefaler:

www.iform.no

www.treningsforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Langsomme karbohydrater 1-2t. før trening, ikke RASKE (banan, f.eks)

ETTER trening skal raske karbos inntas, deretter proteiner (ca 30-60 min etterpå)

Små, hyppige måltider. Mer protein, litt mindre karbo-langsomme, ikke raske. Raske/høy GI kun etter trening!)

Anbefaler:

www.iform.no

www.treningsforum.no

Sniklurer meg til å spørre om noe:

Er det lov med godteri etter trening?

Hva hvis man vil ned i vekt?

Hva bør man spise og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Sniklurer meg til å spørre om noe:

Er det lov med godteri etter trening?

Hva hvis man vil ned i vekt?

Hva bør man spise og når?

Etter trening er forbrenningen svært høy. Musklene har et stort, akutt behov for glykose. Dette får man iform av raske karbohydrater.

En kvikk lunsj rett etter trening går helt fint. Dette fordi kroppen "brenner" opp det den får, pga behovet for energi. Søtsaker har høy GI, og "passer" derfor bedre etter trening, enn andre tidspunkt på dagen.

Jeg er ingen slankeekspert, men det er 2 ting som MÅ gjøres: Det må brennes kalorier- iform av kardiovaskulær trening.

For det 2: Inntaket av kalorier må reduseres. Dette betyr: ingen småspising, kun korrekte, hyppige måltider,uten for stort karbohydrat- og fettinnhold.

http://www.iform.no/kosthold/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...