Gå til innhold

FU: Har du noen gang vært fattig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

5

• terningkast6

3

• tiliti

1

• Matthea

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest anonym akkurat nå

Man kan få opp til 44 800 kr tilsammen pr år i lån og stipend ved videregående utdanning.

24 000 kr året i lån.

Men hvor kult det er å starte utdanningen med masse lån vet jeg ikke. Bedre enn å sulte, iallefall.

Ikke fra 2003 og ikke midt i skoleåret

Gjest anonym akkurat nå

Jeg har en på 20 år som var au pair siste år. Hun kom hjem, begynte å studere og jobbe. I to måneder har hun bodd hjemme hos meg uten penger. Hun må vente på utbetaling til slutten av måneden. Hennes far har lånt henne penger, noe som gjør at hun jobber iherdig for å betale det tilbake og jeg er redd hun ikke greier studiene. Hun bor fast hos meg, og har fått alt hun trenger. Jeg er ikke fattig, og har det jeg trenger. Nå er jeg likevel trøtt av denne forb.......... treigheten på norske arbeidsplasser. Hvorfor kan hun ikke få lønn, og ikke engang forskudd på lønn?

Nei, det er et kjempeproblem. Systemet er for tregt stort sett når det gjelder alt.

Gjest lånekassatoren

Ikke fra 2003 og ikke midt i skoleåret

Det kommer da opp på støttekalkulatoren for 2003 - 2004, det står også i forskriftene. Det står ingenting om at de har tenkt å fjerne det. 1200 kr mnd om du bor for deg selv, 2400 kr om om du bor hos foreldre.

Midt i året går greit det, fristen er 15. mars for støtte vårsemesteret.

Annonse

Vi var vel forholdsvis fattige da jeg var barn. Selv sultet jeg en periode som voksen skoleelev. Fikk ikke lån/stipend før like før jul. En gang jeg gikk delvis permittert en lang periode, ble økonomien heller ikke så god. Jeg hadde nylig brukt opp mine "skattefri-banksparing-penger" til førerkort og tatt opp lån til bil.Heldigvis fikk jeg stoppet nedbetalingene på det ene huslånet for noen måneder, sånn at jeg bare betalte til Husbanken.

Øh....Vår var på gresselige 10 000 kroner!!!!

Fikk en på over 6000,- jeg! nå etter jul, og jeg har 6000 i studielån i månden og er enslig å må betale den alene...

det er veldig dyrt å være student, og prisene i butikkene er ikke akkurat tilpasset dette, hverken på mat eller annet... Ingen rabatter her i gården nei...

Uansett så kan det gå dager der jeg spiser nesten myglet brød, litt sur melk osv... men det må bare gå, det er bedre det enn å gå i halvsvime.

Det er dessverre ikke aktuelt for ungen har dysleksi og sliter for 5'ere på skolen.

Hvem er det som ikke sliter med å få femmere på skolen da, det er da vel ingen unnskyldning...

Personlig så har jeg og dysleksi, slet for å få firere jeg og da slet jeg masse siden jeg ikke fikk med meg så mye av ungdomskolen pga mobbing... jeg har også jobbet siden 8`de, og bodd for meg selv siden jeg var 15 og betalt nesten alt selv...

Ikke har jeg fått noe hjelp annet enn en hundrings der og her av familie og mat da tiltider...

Har studielån langt inn i Gamperæva, som jeg sikkert kommer til å streve lenge lenge med å betale tilbake...

Syntes dere syr puter under armene på barna dere`s de lærer ikke av å bli oppasset av mor!... om hun går med avisene så må hun jo betale litt for seg, selv om det ikke er mye de tjener, så har hun ihverfall ukepenger til å bruke å¨seg selv og deg...

Vet om flere jeg som har stått opp kl 04.30 gått med avisen frem til de begynner på skolen kl 08.00 er på skolen hele dagen, gjøre lekser, forså å stå på gatekjøkken om kvelden... noen med dysleksi andre uten... Og bra nok karakterer får de....

Annonse

Så kan de jobbe litt, gå med aviser i alle fall.

Det er ikke alltid så enkelt. Jeg som mor til to døtre på 15 og 20 vet alt om hva det koster å ha dem boende hjemme, og skaffe alt de trenger. Så lenge de går på videregående og lenger enn det er de avhengige av foreldrene sine. Nå er ikke jeg fattig, men jeg har en 100% jobb og jobber i tillegg hver tredje helg på en ekstrajobb. I tillegg jobber jeg ofte i ferier o.l. for å kunne beholde en treroms leilighet og skaffe jentene det de trenger. Selv om jeg synes absolutt det er verdt det, ser jeg noen ganger fram til den dagen jeg blir økonomisk helt alene. Da har jeg tenkt å flytte til en mindre leilighet, selge bilen, slutte å jobbe ekstra og reise mer.

Nei jeg har aldri vært fattig. Jeg er vokst opp i en stor søskenflokk på en gård, og vi hadde ikke bil den gangen eller noe annet. Vi hadde alltid mat på bordet, og trygt sted å bo, så det var langt fra det jeg definerer som fattigdom. Jeg har gått igjennom studietida med studielån og sporadiske jobber. Blakk i perioder, men ikke fattigdom. Jeg var gift i tyve år, og vi etablerte oss først i leilighet, og til slutt i enebolig. Innimellom hadde vi perioder med lite penger, men igjen langt fra fattigdom. Nå er jeg skilt og etablerer meg på nytt i treroms leilighet, jeg er langt fra fattig,jeg har det jeg trenger.

Fattigdom er å ikke ha fast sted å bo, uten utdannelse, uten fast jobb, måtte ta til takke til hva som helst. Ikke kunne gi barna sine et skikkelig måltid mat, ikke ha råd til klær eller oppvarming i dette landet. Ikke ha råd til alle de livsnødvendige tingene. Fattigdom finnes i Norge, men er heldigvis ikke så vanlig som noen andre steder. Det er viktig å skille mellom de blakke periodene og fattigdom.

Jeg hadde en venninne som sa at hun hadde vært direkte fattig i perioder i sitt ekteskap. Hun hadde piano i stua, og kunst på veggene. Barna gikk til dyr musikkundervisning. Dette er helt feil,og har ingenting med fattigdom å gjøre. Hun kunne ikke alltid betale regningene sine til riktig tid. Et luksusproblem for en stor del av jordens befolkning.

Fikk en på over 6000,- jeg! nå etter jul, og jeg har 6000 i studielån i månden og er enslig å må betale den alene...

det er veldig dyrt å være student, og prisene i butikkene er ikke akkurat tilpasset dette, hverken på mat eller annet... Ingen rabatter her i gården nei...

Uansett så kan det gå dager der jeg spiser nesten myglet brød, litt sur melk osv... men det må bare gå, det er bedre det enn å gå i halvsvime.

Du får trøste deg med at du holder på med noe meningsfylt når du studerer. Du studerer for å få en bedre fremtid. Utdannelse er veien fra fattigdommen. Fattigdom ser du i samfunn hvor folk ikke er opplyste, hvor de ikke har håp, og hvor dagen går på å skaffe seg det mest nødvendige.

Jeg vet godt hvor slitsomme disse periodene er, men det er viktig å fokusere på de godene man har.

Kan nok kanskje kalle det det...den perioden mamma var alene med oss tre barna og vi hadde dårlig råd.

Maten vi hadde var brødskive med litt smør og sukker.

Vi hadde ikke råd til ved store deler av vinteren så vi samlet oss med hver vår dyne i soffan. Der satt vi godt innpakket og så på kokebøker og bestemte hvem som skulle velge mat og hva vi ønsket oss på bordet neste gang vi fikk råd.

:)

Gjest dårlig råd

Var fattig, ja. Måtte velge mellom f.eks. banan og yoghurt i butikken, og måtte lete hjemme etter flasker å pante... Ikke så lett. Lite lønn, mange regninger. Glemte dessverre ut at jeg kunne fått rentefritak på studielånet da.. Var gravid og hadde ikke penger til ordentlig mat. Huffda... men nå har vi det bedre, klarer oss men tjener ikke fett.

Er man fattig har man ikke råd til hverken yoghurt eller banan.

Nei, fattige har vi heldigvis aldri vært, men dårlig råd har vi hatt. F.eks det året vi av forskjellige grunner hadde 1200 kr å leve av i måneden etter at husleie og strøm var betalt. Altså skulle det rekke til mat, klær, pensumsbøker(vi studerte), reiser(vi hadde da ikke råd til å ta bussen, men gikk overalt), lege/tannlege(som vi selvfølgelig ikke hadde råd til), bleier, osv osv for 2 voksne og 1 barn på 1-2 år.

Vi samlet bl.a flasker langs veiene for å kjøpe melk på slutten av måneden og ei venninne hadde kronerulling i syklubben sin til oss før jul. Hun ga oss også et juletre, men vi hadde ikke råd til juletrefot, så vi satte det i ei bøtte og bandt det fast så det ikke skulle velte. Pynt hadde vi heller ikke råd til, men vi hadde 1 girlander og 6 kuler som vi hadde fra året før da vi hadde hatt _litt_ bedre råd. Og da hadde vi kjøp dette til å henge i vinduet fordi vi det året heller ikke hadde råd til juletre.

Så vi hadde dårlig råd, men vil si man må enda lengre ned før man er fattig.

Du får trøste deg med at du holder på med noe meningsfylt når du studerer. Du studerer for å få en bedre fremtid. Utdannelse er veien fra fattigdommen. Fattigdom ser du i samfunn hvor folk ikke er opplyste, hvor de ikke har håp, og hvor dagen går på å skaffe seg det mest nødvendige.

Jeg vet godt hvor slitsomme disse periodene er, men det er viktig å fokusere på de godene man har.

Nå har jeg aldri vært noe materalist, så jeg lever nøkternt og bruker minimalt med penger:)

Skulle da ønske at jeg hadde mer, jeg utdanner meg til gjeld, og i og med at jeg ALDRI har hatt penger tilovers slik at jeg har kunne spart meg opp litt!!!

Uff, grur meg til å begynne å betale ned på lånet, men det har da blitt brukt til noe nyttig om ikke annet!

Er jo vandt med å ikke ha til hverken eller....

Har nå fått delt opp strømregninga i 8, det hjelper jo på, men det tar matbudsjettet mitt i månden, så hva jeg skal leve av vet jeg rett og slett ikke...

Kan jo tenke slik at det er de som har det værre enn meg, for det er det jo, vet jo det...

Men det hjelper lite når sulten gnager i magen og du vet at utsiktene til mat er kun nærmeste søppelbøtte (for å si det sånn)

Og ikke kan jeg gjøre noe godt utav å være laber pga nærinssvikt, da har jeg ikke tilstrekkelig nok med energi til å hjelpe de som trenger det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...