Gå til innhold

Jeg vil kjøpe rasekatt, - hvilken??

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Jeg og min sønn på snart 3 år, ønsker oss veldig en katt, MEN! Det må være en innekatt fordi jeg til nå, har mistet tre katter i påkjørsler! :-(

Jeg tenker mye på å kjøpe en "defekt" (unnskyld ordbruken) rase katt, men hvilken? Den må tåle å bli kost iallefall litt med, helst ikke røyte altfor mye.. Hun eller han er ikke sååå nøye...

Noen her med råd til meg? Ev. linker...?

På forhånd tusen takk! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135616-jeg-vil-kj%C3%B8pe-rasekatt-hvilken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar!

Vet du hvor jeg kan finne bilder av de, og er de lette å få tak i, i Norge?

Det finnes _masse_ sider om Hellig Birma, bare ta et kjapt søk på Kvasir, så finner du både bilder og navn på oppdrettere. Nydelige katter.

http://www.pvv.ntnu.no/~ainasm/geisha/sovende.jpg

Det finnes _masse_ sider om Hellig Birma, bare ta et kjapt søk på Kvasir, så finner du både bilder og navn på oppdrettere. Nydelige katter.

http://www.pvv.ntnu.no/~ainasm/geisha/sovende.jpg

Er dette dyre katter?

På en side såg jeg et bilde av en slik katt som var ute i snøen. De kan altså være ute også?

Jeg har to vanlige katter bare...

Gjest lis@bet

Er dette dyre katter?

På en side såg jeg et bilde av en slik katt som var ute i snøen. De kan altså være ute også?

er vel ca 8000 for en kattunge. Men en med defekter, som Catwoman sier, vil sikkert koste mye mindre.

Gå heller til dyrebeskyttelsen og redd en stakkars forlatt en. Det koster 150 kr.

Annonse

Er dette dyre katter?

De kan være ute ja, men mente det er noe med personligheten, at det anbefales at de er inne. De er nok ganske dyre, rundt 5000 kroner vil jeg tro.

er vel ca 8000 for en kattunge. Men en med defekter, som Catwoman sier, vil sikkert koste mye mindre.

Gå heller til dyrebeskyttelsen og redd en stakkars forlatt en. Det koster 150 kr.

Dyrebeskyttelsen lar deg ikke få en katt som skal være inne. Det er de nøye på.

Gjest lis@bet

Dyrebeskyttelsen lar deg ikke få en katt som skal være inne. Det er de nøye på.

Det trenger du ikke fortelle dem :-)

Får du en kattunge som du bare har inne, så vet den ikke av noe annet. Uansett rase, og jeg mener strengt tatt at så lenge man har et relativt stort husvære, og mulightere for katten til å aktivisere seg, så er det ikke negativt for katten å bare være inne.

Vår _vil_ ikke ut han. Men han er nå småsær og, da.. :-)

Det trenger du ikke fortelle dem :-)

Får du en kattunge som du bare har inne, så vet den ikke av noe annet. Uansett rase, og jeg mener strengt tatt at så lenge man har et relativt stort husvære, og mulightere for katten til å aktivisere seg, så er det ikke negativt for katten å bare være inne.

Vår _vil_ ikke ut han. Men han er nå småsær og, da.. :-)

Det spørs hvordan du bor da. Jeg har en relativt stor leilighet, men bare med veranda, ingen utgang direkte ut ellers. Så her ville nok dyrebeskyttelsen skjønne at det ikke ble noen annen utemulighet enn verandaen.

Synd det, for jeg ville gjerne tatt en omplassert katt, dersom den var vant til å være inne-katt.

Gjest lis@bet

Det spørs hvordan du bor da. Jeg har en relativt stor leilighet, men bare med veranda, ingen utgang direkte ut ellers. Så her ville nok dyrebeskyttelsen skjønne at det ikke ble noen annen utemulighet enn verandaen.

Synd det, for jeg ville gjerne tatt en omplassert katt, dersom den var vant til å være inne-katt.

Pleier dyrebeskyttelsen å bli med hjem til dere? Det gjorde de ikke da jeg fikk min pus. De fikk vite at vi bodde i blokk og at det ikke var så mange utemuligheter. De ble ikke blide, men protesterte ikke.

Nå har vi flyttet til en dobbelt så stor leilighet masse vinduer og brannbalkong som pusen elsker å være på, men ut vil han uansett ikke.

spar1365380641

Katter er jo nydelige uansett rase synes jeg.

Men hva med Norsk skogkatt? De er riktignok langhårede, men krever ikke så mye stell dersom du kjøper en med glatt pels. Selv har jeg to (he he). En rødtabby/hvit hann katt, med matt pels, som er litt mere krevende i stell,(og ikke liker han det noe særlig heller..) og en liten hunn katt som er skilpadde farget m/hvitt.Hun har glatt pels, og den tover seg aldri. Mine er utekatter, men holder seg stort sett tundt huset, da de er veldig "mamma kjære". Men de har vært borte i dagesvis i perioder, og det har IKKE vært noe gøy.

De er heller ikke så dyre som ande rasekatter ca 3000,-

Her er en link:

http://home.c2i.net/kafenheim/

Ellers så har du jo OCI cat, som er korthåret, og også en skjønn katt...

http://home.no.net/ocis/Avel.php

Lykke til med valg av katt.

Annonse

Gjest rasekatt eier

Hvis du bare skal ha katten inne. Skal du ikke velge Norsk Skogkatt eller Main Coon da disse to rasene krever mye plass og ute areal.

Hellig Birma har et hærlig gemytt og passer veldig godt som inne katt.

Men skal du ha katt som bare er inne så bør du absolutt ha 2 stk. En katt som bare er inne kommer fort til å kjede seg og da er det fint at den har selskap av en annen katt.

Gå på biblioteket og lån deg en bok om katter. Der vil du se bilder av mange fine katter og der står det også hva de krever av inne og ute areal.

Katter er jo nydelige uansett rase synes jeg.

Men hva med Norsk skogkatt? De er riktignok langhårede, men krever ikke så mye stell dersom du kjøper en med glatt pels. Selv har jeg to (he he). En rødtabby/hvit hann katt, med matt pels, som er litt mere krevende i stell,(og ikke liker han det noe særlig heller..) og en liten hunn katt som er skilpadde farget m/hvitt.Hun har glatt pels, og den tover seg aldri. Mine er utekatter, men holder seg stort sett tundt huset, da de er veldig "mamma kjære". Men de har vært borte i dagesvis i perioder, og det har IKKE vært noe gøy.

De er heller ikke så dyre som ande rasekatter ca 3000,-

Her er en link:

http://home.c2i.net/kafenheim/

Ellers så har du jo OCI cat, som er korthåret, og også en skjønn katt...

http://home.no.net/ocis/Avel.php

Lykke til med valg av katt.

Trodde skogskatt var slike vanlige som "alle" har jeg? Som man til og med får gratis av folk...

Men det er ikke det altså, eller?

Hva slags katter er det som alle har og som gies bort osv? (har selv to vanlige katter her)

Trodde skogskatt var slike vanlige som "alle" har jeg? Som man til og med får gratis av folk...

Hva slags katter er det som alle har og som gies bort osv? (har selv to vanlige katter her)

De kalles bare huskatter, dvs ikke rasekatter.

Gjest katte eier

Somali ville jeg anbefalt! Vi fikk en omplasseringskatt av denne rasen - og hun er bare praktfull. Vi har to barn og hund - men katten fant seg til rette med en gang. Hun er selvstendig - men passe kosete - og hun er utrolig lærenem. Ungene bærere henne rundt, triller henne i dokkevogna og bikkja får slikke henne i fjeset - i hvert fall en liten stund..... Vet hvor hun får lov til å ligge og hvor hun ikke får være. Prøver seg - men stikker raskt tilbake til de rommene der hun får lov til å være! En kløpper til å fange mus ute - men tar ikke småfuglene på fuglebrettet.

Nydelige farger - rød/gylden/sort - med bare litt hvitt under haken. Du finner mer om Somali på nettet!

Norsk Skogkatt passer IKKE til å ha som innekatt. Rasen er, som navnet tilsier, en katt som bør få gå ute.

Nei kjøp da heller en perser eller en Hellig birma.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...