Gå til innhold

Gråting hos psykolog...?

Anbefalte innlegg

Så innlegget tidligere ang. kleenextyper hos psykologen - og fikk inntrykket av at 'alle' gråter hos psykolog/psykiateren sin - stemmer dette?

Jeg har gått i både individuell og gruppe terapi i til sammen 2,5 år og har aldri grått en tåre - er jeg unormal, eller får jeg for dårlig behandling?? (føler forsåvidt at jeg ikke kommer noen vei)?

Jeg går ikke på medisiner, har depresjon, spiseforstyrrelse og en historie med psykiske overgrep.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135637-gr%C3%A5ting-hos-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er vi to: ) Ble også litt forundret over undersøkelsen, men fikk meg til å tenke på at det sikkert er helt vanlig. Og nødvendig? Jeg ville ikke klart å vise noen følelser til en behandler jeg ikke hadde tilitt til. Blir det slik at du må holde ting tilbake? (Hvorfor?) Det går an å jobbe direkte med forholdet mellom deg og behandleren. Det kan hjelpe.

mvh

Da er vi to: ) Ble også litt forundret over undersøkelsen, men fikk meg til å tenke på at det sikkert er helt vanlig. Og nødvendig? Jeg ville ikke klart å vise noen følelser til en behandler jeg ikke hadde tilitt til. Blir det slik at du må holde ting tilbake? (Hvorfor?) Det går an å jobbe direkte med forholdet mellom deg og behandleren. Det kan hjelpe.

mvh

jeg har grått noen ganger. men ikke hver bidige gang akkurat.

Annonse

jeg har grått noen ganger. men ikke hver bidige gang akkurat.

Om du gråter hos behandler eller ikke, forteller ingenting om hvor "dypt" behandlingen går, hvor "følsom" du er eller slike ting.

Det e r heller ikke for alle at det letter så veldig å gråte. Noen ganger, men ikke alltid.

Så tårer er ingen tryllestav og ikke noe bevis.

Gjest min erfaring

Har gått i terapi over flere år. Enkelte perioder ( år ) gråter jeg ikke.

Andre perioder gråter jeg mye.

Faktisk så føles det mye mye bedre når jeg klarer å gråte.

Det føles bedre for meg. Føles at det hjelper meg mer. At jeg har mer kontakt med meg og følelsene mine.

Gjest min erfaring

Har gått i samtaler i lang tid jg også, men gråter aldri der. Synes det ser ganske tåpelig ut å ha de papir boksene stående på bordet der...

Skal love deg at det ikke er tåpelig å ha kleenex bokser tilglengelig når en virkelig trenger dem!

Dette kommer helt an på type terapi. En mer overfladisk terapi som ikke går så mye i dybden (som traumer i barndommen o.l. - psykodynamisk terapi) vil ikke gjøre at man gråter like mye.

Hvor mye man gråter har nok mer med personen som behandles enn hvordan behandlingen er.

Det er mange som sjeldent eller aldri gråter. Også blant "friske".

Mengden snørr og tårer sier ingen ting om kvaliteten eller dybden av behandlingen.

Skal love deg at det ikke er tåpelig å ha kleenex bokser tilglengelig når en virkelig trenger dem!

Neinei, det var ikke sånn ment!! Aldeles ikke. Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig. Det er bra at de har dem der, men det blir liksom så rart for dem som ikke gråter der, når pakka står midt på bordet. Hadde jo ikke gjort noe å sette den bort, og ta den frem når pasientene begynte å gråte f.eks.

Ellers så synes jeg at de som klarer å gråte hos psykologen er faktisk "flinke". Det er bra.

Annonse

Har gått i terapi over flere år. Enkelte perioder ( år ) gråter jeg ikke.

Andre perioder gråter jeg mye.

Faktisk så føles det mye mye bedre når jeg klarer å gråte.

Det føles bedre for meg. Føles at det hjelper meg mer. At jeg har mer kontakt med meg og følelsene mine.

Det gjør vondt å gå til psykolog, ha det vondt, men smiler likevel. Ser kanskje ut som man har det bra... Klarer ikke sette ord på følelsene heller.. Så psykologen vet jo ikke hvordan man egentlig har det... Mange ganger jeg har ønske at jeg klarte å gråte. Men jeg klarer ikke gråte når det er andre til stede å ser på meg.... vondt.

Gjest ulik terapi

Hvor mye man gråter har nok mer med personen som behandles enn hvordan behandlingen er.

Det er mange som sjeldent eller aldri gråter. Også blant "friske".

Mengden snørr og tårer sier ingen ting om kvaliteten eller dybden av behandlingen.

Jeg snakker bare ut fra egen erfaring. Jeg har gått til to ulike psykologer med ulik behandlingsmetode. Den første gråt jeg hos nesten i hver time. Hos den andre gråt jeg ikke. Den første terapiformen var dyp. Den andre mer overfladisk. Det er klart at type behandlingsform spiller inn.

Gjest Gråteguri

Jeg gikk to år i gruppeterapiuten å gråte ordentlig. Bare en tåre nå og da.

Jeg gikk to år hos en psykiater og gråt en gang kanskje.

Så begynte jeg hos en psykolog, og han viste at han respekterte meg og trodde på meg fra første stund, så da gråt jeg elver en gang i uken i et halvt år. Det var deilig å få det ut! Nå har jeg gått der et år etter det, og nå gråter jeg igjen sjelden. Blirmest en og annen tåre som kommer i øyekroken.

Gjest Gråteguri

Neinei, det var ikke sånn ment!! Aldeles ikke. Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig. Det er bra at de har dem der, men det blir liksom så rart for dem som ikke gråter der, når pakka står midt på bordet. Hadde jo ikke gjort noe å sette den bort, og ta den frem når pasientene begynte å gråte f.eks.

Ellers så synes jeg at de som klarer å gråte hos psykologen er faktisk "flinke". Det er bra.

Min psykolog er flink der. Han har kleenex-boksen stående på et l ite bord bak seg. Bordet imellom oss er tomt. Så sterkker han ut en arm og henter boksen hvis han ser jeg trenger den.

Min psykolog er flink der. Han har kleenex-boksen stående på et l ite bord bak seg. Bordet imellom oss er tomt. Så sterkker han ut en arm og henter boksen hvis han ser jeg trenger den.

Ja, det er en mye bedre måte å gjøre det. Da viser også psykologen at han ser hva som skjer med pasienten sin.

Jeg snakker bare ut fra egen erfaring. Jeg har gått til to ulike psykologer med ulik behandlingsmetode. Den første gråt jeg hos nesten i hver time. Hos den andre gråt jeg ikke. Den første terapiformen var dyp. Den andre mer overfladisk. Det er klart at type behandlingsform spiller inn.

For ditt vedkommende spiller det helt klart inn.

Men det gjelder ikke for alle andre. Noen gråter generelt svært lite. Andre kan gråte så mye at det kan være til hinder for god terapi. Tårer kan være nyttige og forløsende, men de kan også sementere en i problemene.

Jeg måler dybden og effekten av terapien i framgang og oppnådde mål.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...