Gå til innhold

Folk - Menneske

Anbefalte innlegg

Gjest rivaldo
Skrevet

Mange sier nesten konsekvent "et folk" når de mener "et menneske". Det høres ganske ille ut.

"Jeg møtte to folk i går" osv.

Et folk, det er f eks engelskmenn, amerikanere, tyrkere osv.

Skrevet

Er det vanlig?

Jeg sier "jeg møtte to stykker igår"

Jeg sier heller ikke jeg møtte to mennesker igår,

Da er det værre å "hva har du i trynet!" Da det bare er grisen som har tryne... menneskene har ansikt!

Gjest Big Mac
Skrevet

Nei, der tar du feil. "Folk" er ikke nødvendigvis det samme som folkeslag.

En sjef kan ha mange folk ansatt hos seg. Vi har både avholdsfolk og høyrefolk. Hvis du tar deg en tur ut, treffer du gjerne folk på gata. Folk flest bruker "folk" uten å tenke på folkeslag. Men nå må jeg gå, for nå kommer det folk hit.

Skrevet

Er det vanlig?

Jeg sier "jeg møtte to stykker igår"

Jeg sier heller ikke jeg møtte to mennesker igår,

Da er det værre å "hva har du i trynet!" Da det bare er grisen som har tryne... menneskene har ansikt!

Det er sant at bruken av "folk" har tatt over store deler av ordet "menneske".

Akkurat som "prate" har tatt over for å snakke.

For meg er det selvmotsigende når noen sier at "nå må jeg prate alvorlig med deg".

Prating er "småprat". Snakking kan dekke mange forskjellige situasjoner.

Men det var vel slik "snakke" tok over for å "tale" før.

("Nå må jeg tale med deg" i betydningen snakke alvor).

I Fredrikstad og der sier de jo preke om å prate...

Skrevet

folk n1 (norr folk)

1 innbyggere i et land, nasjon det norske f- / f-et vårt / være ett f- / rase, stamme, folkegruppe alle f- i verden / slekt være av godt f- / ligne f-et sitt

2 i bf: borgerne, undersåttene i et land herskerne og f-et / de brede lag, allmennheten en mann av f-et / f-ets røst

3 mannskap; ansatte mangle, leie, hyre f- / han behandler f-ene sine godt / onnef-

4 stand, yrkesgruppe, interessegruppe, særl i sms: embetsf-, sjøf- / næringslivets f- / avholdsf-, høyref-, målf-

5 innbyggere f-et på garden, i bygda

6 mennesker, personer; forsamling treffe f- / f- på gata / (bryllups)f-et satte seg / leve, oppføre seg som f- ordentlig / f- og fe

7 folk flest f- sier at ... / f- er rare

8 fremmede, gjester det kommer f- .

Gjest rivaldo
Skrevet

Nei, der tar du feil. "Folk" er ikke nødvendigvis det samme som folkeslag.

En sjef kan ha mange folk ansatt hos seg. Vi har både avholdsfolk og høyrefolk. Hvis du tar deg en tur ut, treffer du gjerne folk på gata. Folk flest bruker "folk" uten å tenke på folkeslag. Men nå må jeg gå, for nå kommer det folk hit.

Du er jo enig med meg, folk er større eller mindre grupper av mennesker. Et menneske, er derimot ikke noe "folk".

Skrevet

Du er jo enig med meg, folk er større eller mindre grupper av mennesker. Et menneske, er derimot ikke noe "folk".

Se definisjon 6 i ordbok-sitatet mitt over.

Gjest Big Mac
Skrevet

Jeg er enig med citoyen og ordboken hans.

Gjest rivaldo
Skrevet

Se definisjon 6 i ordbok-sitatet mitt over.

Der står det ingen ting om at "et folk" (uttrykket som var mitt ankepunkt), er synonymt med "et menneske".

Gjest rivaldo
Skrevet

Der står det ingen ting om at "et folk" (uttrykket som var mitt ankepunkt), er synonymt med "et menneske".

Skrevet

Litt utenfor tema, men er ikke citoyen kvinne?

Skrevet

Det er hun. Om hun blir fornærmet over å bli kalt "han" vet jeg derimot ikke :-)

"................."

Skrevet

Nå må du slutte å bare gjenta deg selv hele tiden - det blir ingen god debatt av det.

"En gjeng med folk" er synonymt med "en gjeng med mennesker".

Ordbokdefinisjonen er rimelig klar.

"......................"

Gjest Big Mac
Skrevet

*rødme*

Skrevet

Det er hun. Om hun blir fornærmet over å bli kalt "han" vet jeg derimot ikke :-)

"................."

Næh. Jeg er vant til det ;)

Gjest rivaldo
Skrevet

Nå må du slutte å bare gjenta deg selv hele tiden - det blir ingen god debatt av det.

"En gjeng med folk" er synonymt med "en gjeng med mennesker".

Ordbokdefinisjonen er rimelig klar.

"......................"

Du skriver: "En gjeng med folk" er synonymt med "en gjeng med mennesker".

Det har jeg da heller aldri protestert på. Det er når enkeltmennesker kalles for "et folk", jeg protesterer. Det er igrunnen svært beklagelig for deg hvis du ikke er enig i at det er feil måte å uttrykke seg på...

Skrevet

Du skriver: "En gjeng med folk" er synonymt med "en gjeng med mennesker".

Det har jeg da heller aldri protestert på. Det er når enkeltmennesker kalles for "et folk", jeg protesterer. Det er igrunnen svært beklagelig for deg hvis du ikke er enig i at det er feil måte å uttrykke seg på...

Som svar på måten du orlegger deg på, kan jeg bare si (i beste ricky lake-stil): whatever.

"....................."

Gjest rivaldo
Skrevet

Som svar på måten du orlegger deg på, kan jeg bare si (i beste ricky lake-stil): whatever.

"....................."

Det svaret tolker jeg som at du fortsatt mener at "et folk=et menneske".

Skrevet

Enig. Folk er et uttrykk som betegner en mengde med mennesker. Man kan ikke snakke om et folk i betydningen en person.

Gjest rivaldo
Skrevet

Enig. Folk er et uttrykk som betegner en mengde med mennesker. Man kan ikke snakke om et folk i betydningen en person.

Takk! Bra at NOEN er enig. Var nesten i ferd med å tro at folk har gått helt fra vettet her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...