Gå til innhold

Konfirmasjon - pengegave

Anbefalte innlegg

Gjest inngifta tante

Det skal være konfirmasjon i slekta. Jeg ønsker at vi som er tanter og onkler skal gi likt til nevøen.

Er dette rart? Gutten ønsker seg penger.

Dere skulle ha hørt diskusjonen hos mine svigerforeldre, da jeg brakte temaet på bane! "Herregud, er det nødvendig å avtale slikt, da?" "Dere har bedre økonomi enn NN, så dere kan da godt gi en større gave, bla, bla, bla"

HALLO! Når jeg ser hvor håpløse gaver disse folka gir i gave til f.eks våre unger, er det blitt kun plikt, og ingen glede å gi noe som helst. Det er ikke gøy å gi fine/dyre gaver, og alltid få "-nille-produkter" tilbake...

Hvor mye gir man en konfirmant(nevø) i 2004?

Og er det slik at man kutter ut å gi bursdags- og julegaver, når ungene er blitt konfirmerte? Praksisen er sikkert veldig forskjellig fra familie til familie.

Ser fram til å få svar fra DEG!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/135698-konfirmasjon-pengegave/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest inngifta tante

Mellom 500 og 1000 kr er vel ganske normalt å gi.

Vi kutter ut gaver etter at de er ferdig i 10. klasse.

Akkurat, men er jeg på bærtur? Er det dumt å avtale sum? Kan ikke tenke meg at de andre gir gutten 1000 kr. Det er mer nærliggende å tro 500.

Jeg synes ikke det er nødvendig å avtale noen sum slik at det blir likt. Ikke alle har like god råd, ikke alle føler for å gi så veldig mye. Det må bli opp til hver enkelt mener jeg.

Jeg innbiller meg at til tantebarn er alt fra 500 kroner og oppover normalt.

Jeg fikk vell rundt 1000 kroner da jeg konfirmerte meg for 7 aar siden. Tror at det er normalt!

Faar fremdeles gaver til bursdag/ jul av hele familien, med unntak av en onkel, som har funnet seg ei dame og folger hennes families "regler" angaaende dette. Der gir de ikke gaver etter konfirmasjon.

Jeg kommer fra en liten familie, og hvis vi ikke gir/ faar av tanter og onkler blir det bare foreldre og sosken igjen, paa alle kanter.

Min soster har to barn og hun faar gave baade til seg selv og barna av noen i familien, mens bare til barna av andre...

Annonse

Jeg fikk vell rundt 1000 kroner da jeg konfirmerte meg for 7 aar siden. Tror at det er normalt!

Faar fremdeles gaver til bursdag/ jul av hele familien, med unntak av en onkel, som har funnet seg ei dame og folger hennes families "regler" angaaende dette. Der gir de ikke gaver etter konfirmasjon.

Jeg kommer fra en liten familie, og hvis vi ikke gir/ faar av tanter og onkler blir det bare foreldre og sosken igjen, paa alle kanter.

Min soster har to barn og hun faar gave baade til seg selv og barna av noen i familien, mens bare til barna av andre...

Det skulle staa rundt 500 til 1000 der! Spors hva forhold du har til konfirmanten folelsesmessig ogsaa.. Har dere ett veldig bra baand blir det ofte lettere aa gi mer!

God natt

Vi har gitt kr. 500 til nieser og nevøer, dette har foreløpig bare vært på min manns side - ingen på min side har så store barn ennå.

Vi og min manns bror (de er fire søsken) ønsket at vi skulle gi likt, den ene søsteren hans syntes egentlig det var for lite.

Vi gir jule- og bursdagsgaver til de blir 18. Etter 12-årsalderen får de stort sett gavekort.

Akkurat, men er jeg på bærtur? Er det dumt å avtale sum? Kan ikke tenke meg at de andre gir gutten 1000 kr. Det er mer nærliggende å tro 500.

Det er vel et fett hva de andre gir... du bestemmer for deg og din familie...

Selv om det er ganske mange år siden jeg ble komfirmert, fikk jeg dette av mine tanter og onkler ; Bibel med gullskrift (navn og dag), sølvsmykker og øredobber, tilbehør til bunaden... fikk ikke en eneste krone av de... men noe av det jeg nevnte ovenfor var dyrere enn 2-300 kr...

Men så er alle onkler og tanter fadderene mine, og da er det litt annerledes!

Fikk gave til ca 1000 fra de som var fadder på meg (Mopedhjelm og hansker fra en, Bergans fjellsekk fra en), og fra 350-500 av resten.. Onkelen og tanten min spleiste med oss på gave til broderen, vi kjøpte PSOne og betalte 750 hver.

Det er nå 7 år siden jeg var konfirmant, så det kan jo være det har endret seg siden da. Gi det du føler for, gi blaffen i de andre. Skjønner ikke helt poenget med å absolutt måtte gi likt?

Jeg syns dere skal gi hva dere føler for og drite i hva alle andre måtte mene om det. Å forvente at alle tanter og onkler skal gi likt blir vel litt teit for meg. Noen har bedre råd enn andre, eller bedre kontakt med konfirmanten.

Til et tantebarn ville jeg gitt mellom 500-1000 kr. nevøen min som ble konfirmert for et par år siden fikk gave som vi ga 1500 kr for (spleiset med broren min)

Jeg er ikke vant til at man kutter ut jule/bursdagsgaver selv om man er konfimert. Jeg har fire tante/onkel-par. Det ene slutta vel omtrent når jeg ble konfimert (men vi har vel aldri likt hverandre uannsett), det andre sluttet for et par år siden (er 21 nå, har ikke så mye kontakt med de, men får av kusinene mine fra den siden). De to andre parene får jeg fremdeles av, og regner med det fortsetter slik!

Må presisere at det ikke dreier seg om svimlende summer, men fine gaver som blir satt pris på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...