Gå til innhold

Første time hos privatpraktiserendepsykolog

Anbefalte innlegg

Hei.

Da har jeg vært på min første time hos privatpraktiserende psykolog, må si jeg er usikker. Har tidligere mottatt poliklinisk behandling ved DPS og det var en stor forskjell. Har jo bare vært der i 45min. men det var vanskelig å komme igang med en samtale virket det som. Psykologen begynnte jo å spørre meg om barndommen og slikt, men tror kansje han forventet at jeg skulle prate selv uten spørsmål, for det ble lange pauser. Kansje han er vant til pasienter som prater veldig mye. Følte egentlig ikke at jeg fikk noie særlig ut av det, men slik er det vel de første gangene. Det jeg savnet litt var strukturen ifra DPS'et, der var det konkrete mål, jeg hadde jo skrevet en liste på forhånd da. Han leste jo den opp, men jeg samlet en slags biefing på hvordan han tenkte å legge opp behandlingen for å forsøke å tilnærme seg disse. Ble ærlig talt litt skeptisk etterpå. Allt virket liksom så vagt på en måte. Når det er privat så har de vel ikke det tidspresset som på et DPS, og har jo hørt historier om folk som går til psykolog mest for å prate og ikke får så mye annet ut av det. Det som er viktig for meg tror jeg er at behandleren må komme med konkrete råd og kansje tankemønstere, tror ikke jeg kun trenger noen til å høre på hva jeg tenker.

Det var mye tanker etter en time, får prøve noen flere, håper bare at jeg får noe ut av det og ikke går til samtaler i flere år uten å komme noen særlig vei.

Hvor mange ganger timer tror dere at en må ha før en kan tenke seg om en kansje burde finne en annen?

Fortsetter under...

Psykologer er ulike som mennesker og jobber etter til dels ulike teorier. Men alle bør kunne fortelle deg raskt hvordan de jobber, hva de forventer av deg, hva de kan tilby selv, hvor lenge de antar at terapien skal vare, hvilke erfaringer de har med folk med lignende problemer (bedring, varighet osv.).

Så jeg synes du skal spørre om dette på en hyggelig, men direkte måte.

Gjest Odd Bjarte

Og jeg kommer nå rett fra første time på DPS og føler nesten det samme som deg. Har gått til diverse behandlere før og tror ikke jeg har blitt så skuffa noen gang. Fyren var på trynet og ustrukturert og jeg skjønner ikke hva han vil. Jaja, jeg får vel gi ham en sjanse til, men jeg tror ikke det har noe med privatpraktiserende kontra ikke-privatpraktiserende å gjøre. Det har vel mere med person å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...