Gå til innhold

Tillitsproblem etter tidligere forhold...

Anbefalte innlegg

Gjest oppreist men redd...

Hei, jeg er en ung kvinne som nylig har blitt sammen med en fantastisk ung mann. Han er bare så mye mer enn jeg har drømt om, og vi har det veldig bra sammen.

Jeg har fortalt ham om min fortid, og hva jeg bærer med meg, og det har han tatt med stor omsorg og forståelse. Og han sier han er villig til å bruke tid på at jeg skal bli skikkelig trygg og leget inni meg.

Saken er den at jeg har vært sammen med en psykopat tidligere. Han holdt på å ødelegge meg både psykisk og fysisk. Jeg har etter det forholdet jobbet mye med meg selv, og gått i terapi og fått hjelp. Jeg visste da jeg traff min nåværende kjæreste at jeg igjen var klar for et nytt forhold.

Men så sliter jeg altså litt likevel.Noe av det min forrige kjæreste gjorde mot meg, var å lyve hele tiden. Han fortalte en historie om seg selv (f.eks), og neste gang han fortalte historien var den annerledes. Han løy også stadig om hva han gjorde, hvor han var, om økonomi, tidligere jobber, forhold, om slekt og påståtte venner etc etc. Han var en eneste stor løgner, og han hadde også en slags "turnus" gående mot meg. En uke var jeg elsket, den neste var jeg hatet...

Saken er iallefall den at jeg kjenner jeg har litt problemer med å fullt og helt tro på min nåværende kjæreste. Jeg VET med fornuften og hjertet at han er helt, helt annerledes, jeg VET hvor snill og god han er, og jeg erfarer daglig at hjan bare vil meg godt. Likevel klarer jeg altså ikke alltid tro at han er så gla i meg som han sier, klarer ikke alltid tillegge han de beste hensikter når han forteller om noe, og det hender at jeg kan oppfattes mistenksom eller redd...Jeg elsker denne mannen, og ønsker så gjerne få til å stole fullt på ham...men jeg er preget av det jeg har opplevd før.

Min kjære gjør alt han kan for at jeg skal være trygg, og han sier at dette skal vi få til sammen.

Men hva kan jeg gjøre på egenhånd? Jeg tenker ofte negative tanker om ham i stedet for å tenke det mest positive...altså jeg tillegger ham negative tanker , holdninger, egenskaper - som han faktisk ikke har....

Hva kan jeg gjøre? Jeg orker ikke mer terapi, men vil så gjerne klare å snu disse tankene som bare er rene løgntanker...

Noen råd til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136034-tillitsproblem-etter-tidligere-forhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjære deg

Ikke noe problem med å forstå hvordan du har hatt det.

Det som er viktig nå er at dere er åpen og ærlig med hverandre slik dere er. Og da mener jeg å være ÅPEN om absolutt alt. Dette vil med tiden gi deg en trygghetsfølelse.

Det vil etter en tid sakte men sikkert bygge opp din tillit, men det kreves mye tålmodighet,innsats og forståelse fra dere begge, spesielt ham.

Du har bodd i et skall lenge. Du kom deg ikke ut, og ingen kom inn heller. Du har vært redd for å treffe en ny av samme sort, naturlig nok. Og det tar lang tid å bygge opp igjen det du hadde.

Du må prøve å være positiv og nyt tilværelsen med den nye kjæresten, for jeg vet selv at det er vanskelig å tenke positivt når det kommer snikende en tanke som: Tenk om.......

Det er viktig for deg også at du er mye ute blandt venner og familie. Kom dere vekk om det er muligheter for det. Da vil det være lettere å ta det litt på avstand. For.. Glemme det kan du aldri, men du har lært noe positivt av dette også, og det er å være mer på vakt slik at du igjen unngår å komme i samme situasjon.

Nå må du bare ta tiden til hjelp. Jeg vet jo heller ikke hvor lenge du var alene før du nå fikk en ny kjæreste, men tro meg det å ha tid for seg selv å bygge seg opp igjen har alt å si.

Jeg har vært alene i to år nå og nå går det bare en vei... oppover. Det har vært slitsomt og tøfft, men jeg må få si at jeg er sjele glad for at jeg har det så godt som jeg har det, og ja. jeg er på vakt også.

Håper du har mangen rundt deg som er der for deg!

LYKKE TIL MED KJÆRLIGHETEN

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...