Gjest milla18 Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Jeg har et spørsmål om forbrenning. driver å diskuterer med ernæringsfysiologen min og legen min(har slitt med sf) De sier at jeg burde få i meg i overkant av 2000 kcal daglig for å holde vekten( veier 45,5kg) skal opp noen kilo til altså, men ikke enda.. Jeg mener det ideelle for meg er 1700 kcal. er dette korrekt? jeg har brukt en kalkulator på iform.no og lurer på om den er riktig? Har også et spørsmål anngående mensen. Pleier det å ta lang tid å få den tilbake etter man begynner å spise normalt igjen? hvor mange kcal er det i 100 gram ingers rugbrød? er dette bedre enn fedon Linberg sitt brød i forhold til fiberinnhold( er ca 14 gram pr 100 gram i FL sitt) hvor mange gram fiber er det i epler pr 100 gram? øker kaffe forbrenningen mye eller er det en minimal effekt? er det noe man kan spise for å få bedre negler? Hvor mange kcal forbrenner man sånn ca på en time spinning, og er det sant at man kan få større lår av å trene spinning? hva skjer hvis man spiser 1 1/2 time før trening( middag). er treningen mindre effektiv da? eller blir det samme effekt? Ble litt mange spørsmål her, men håper noen gidder å svare på ett eller fler. På forhånd takk:) Hilsen Milla 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darma Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Tar det jeg husker.. Det er bare bra å spise 1,5 timer før trening, da fyller man opp blodsukker lageret som gjør at man ikke blir så sliten, slapp, hodepine, svimmer etc. Du kan spise multivitamin tabletter som ekstra vitamin tilskudd, i dette er det selen og a-vitamin som er bra for hud/negler/hår (og flere da, men de husker jeg ikke hva det er godt for!!) Hvis erneringsfys sier 2000 kalorier, er dette riktig for DEG. Tabeller på internett er beregnet for de som er helt gjennomsnittlig i aktivitet/alder/høyde/vekt...Altså ikke noe for de fleste av oss! Vanlige friske voksne (damer) skal ha ca 2000-2500 kalorier om dagen, Menn litt mer, og de som trener skal ha enda mer. Som du skjønner så er 1700 kalorier litt snaut.. Mensen kommer tilbake når kroppen "oppfatter seg som frisk nok" altså når vekten er på minimum og helsen er ellers ok. Det kan ta en god stund før mensen kommer i vanlig gjenge igjen. (gjerder ogås hvis man har hatt andre ulike sykdommer, både fysiske og psykiske) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Tror du har rett ang. kalori inntak på 1700 dersom du skal holde vekten. Man trenger mindre energi når vekten er lav. Skal du legge på deg er nok 2000 og litt til ideelt. "Hvor mange kcal forbrenner man sånn ca på en time spinning, og er det sant at man kan få større lår av å trene spinning?" Jeg trener ergometersykkel og da jeg veide ca det samme som du, forbrente jeg ca 400 cal pr time (intensiv trening). (Bruker pulsklokke) Musklene blir naturligvis sterkere, men jeg har ikke merket ikke at har blitt særlig større, kun at jeg fikk en finere form på dem. Men det avhenger vel av arv. Noen får større muskler enn andre. "hva skjer hvis man spiser 1 1/2 time før trening( middag). er treningen mindre effektiv da? eller blir det samme effekt?" spiser du for nært treningen vil kroppen benytte seg av karbohydratene fra middagen istedet for fettforbrenning (som jeg går ut fra er det du er ute etter). Da er vel det ideelle å vente et par timer. Fettforbrenning gjøres imidlertid best på morgenen før frokost. (tomme glykogenlagre) En time gjør underverker, men pass på å ikke innta frokost før det har gått en time etter trening. Dytter du på med karbo rett etterpå bruker kroppen dette istedetfor fett. Men bygger du muskler må du innta raske karbohydrater rett etter trening. Har ikke svar på alle spørsmålene men noen tips var det vel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sampi Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Tar det jeg husker.. Det er bare bra å spise 1,5 timer før trening, da fyller man opp blodsukker lageret som gjør at man ikke blir så sliten, slapp, hodepine, svimmer etc. Du kan spise multivitamin tabletter som ekstra vitamin tilskudd, i dette er det selen og a-vitamin som er bra for hud/negler/hår (og flere da, men de husker jeg ikke hva det er godt for!!) Hvis erneringsfys sier 2000 kalorier, er dette riktig for DEG. Tabeller på internett er beregnet for de som er helt gjennomsnittlig i aktivitet/alder/høyde/vekt...Altså ikke noe for de fleste av oss! Vanlige friske voksne (damer) skal ha ca 2000-2500 kalorier om dagen, Menn litt mer, og de som trener skal ha enda mer. Som du skjønner så er 1700 kalorier litt snaut.. Mensen kommer tilbake når kroppen "oppfatter seg som frisk nok" altså når vekten er på minimum og helsen er ellers ok. Det kan ta en god stund før mensen kommer i vanlig gjenge igjen. (gjerder ogås hvis man har hatt andre ulike sykdommer, både fysiske og psykiske) Men hvor mye tilsvarer en kcal? omregnet i vanlige gram og kg.?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bøtteknotten Skrevet 13. februar 2004 Del Skrevet 13. februar 2004 Men hvor mye tilsvarer en kcal? omregnet i vanlige gram og kg.?? For å legge på deg en kg. må du spise 7000 kalorier. Ett gram fett tilsvarer 9 kalorier. Ett gram protein tilsvarer 4 kalorier. Det samme gjelder karbohydrat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trenger å gå ned... Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 For å legge på deg en kg. må du spise 7000 kalorier. Ett gram fett tilsvarer 9 kalorier. Ett gram protein tilsvarer 4 kalorier. Det samme gjelder karbohydrat. Herregud! Jeg blir så redd når jeg leser om alle kaloriene! Prøver å tenke at de ikke finnes... Hjelp! Tør ikke spise, tenk om kaloriene dreper meg...? ...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darma Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Herregud! Jeg blir så redd når jeg leser om alle kaloriene! Prøver å tenke at de ikke finnes... Hjelp! Tør ikke spise, tenk om kaloriene dreper meg...? ...... Det er ikke kaloriene som dreper! Men et inntak av FOR LITE kalorier dreper..;-) (også kalt å sulte i hjel, utbredt i enkelte land med høy fattigdom - for å være kynisk!!) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke bare mote Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Det er ikke kaloriene som dreper! Men et inntak av FOR LITE kalorier dreper..;-) (også kalt å sulte i hjel, utbredt i enkelte land med høy fattigdom - for å være kynisk!!) Og også i høyere grad utbredt i i-land. Da med benevnelsen anorexia. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
darma Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Og også i høyere grad utbredt i i-land. Da med benevnelsen anorexia. exactly my dear!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hinkespretten Skrevet 11. mars 2004 Del Skrevet 11. mars 2004 Tror du har rett ang. kalori inntak på 1700 dersom du skal holde vekten. Man trenger mindre energi når vekten er lav. Skal du legge på deg er nok 2000 og litt til ideelt. "Hvor mange kcal forbrenner man sånn ca på en time spinning, og er det sant at man kan få større lår av å trene spinning?" Jeg trener ergometersykkel og da jeg veide ca det samme som du, forbrente jeg ca 400 cal pr time (intensiv trening). (Bruker pulsklokke) Musklene blir naturligvis sterkere, men jeg har ikke merket ikke at har blitt særlig større, kun at jeg fikk en finere form på dem. Men det avhenger vel av arv. Noen får større muskler enn andre. "hva skjer hvis man spiser 1 1/2 time før trening( middag). er treningen mindre effektiv da? eller blir det samme effekt?" spiser du for nært treningen vil kroppen benytte seg av karbohydratene fra middagen istedet for fettforbrenning (som jeg går ut fra er det du er ute etter). Da er vel det ideelle å vente et par timer. Fettforbrenning gjøres imidlertid best på morgenen før frokost. (tomme glykogenlagre) En time gjør underverker, men pass på å ikke innta frokost før det har gått en time etter trening. Dytter du på med karbo rett etterpå bruker kroppen dette istedetfor fett. Men bygger du muskler må du innta raske karbohydrater rett etter trening. Har ikke svar på alle spørsmålene men noen tips var det vel. Men bygger du muskler... Der skriver du inntak av raske karbohydrater... Bygger man muskler vil proteiner hjelpe atskillig bedre enn karbohydrater! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.