Gå til innhold

Bivirkninger av koffeintabletter og Red Bull?


Gjest far

Anbefalte innlegg

Jeg ser at ungdommene begynner å bruke koffeintabletter og koffein/taurin-drikker som f.eks Red Bull, gjerne i forbindelse med nattlige data-aktiviteter. Disse tablettene/drikkene er forbudt å selge i Norge, de kjøpes gjerne i Sverige. Hvordan vurderer dere disse medikamentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Nå var det då sikkert lege du ville ha svar frå, men eg gir deg et eg og. Ein koffein tabelett inneholder 200mg koffein som tilsvarer sånn ca 4 kafffikopper. Viss kroppen vanlegvis ikkje er vant med koffein i blodet reagerer du med å bli veldig vaken og får mykje energi, viss du drikk kaffi til vanleg vil du ikkje kjenna noko, og du vil og bli meir tolerant overfor tabeletane etter hvor ofte du bruker dei. Bivirkningane viss du tar mange koffein tabelleter er høg puls, hjarte slår fort, du kan få skjelvinger og svettetokter. Men dette vil nok og variera frå person til person, skriv ut frå egen erfaring. Eg vil då ikkje si at koffeintabelleter er farlige, men problemet er bare at viss du er trøtt så virker det, derfor bruker ein del det på skulen, ellers så for du hodepine når virkningen gir seg eler du trapper ned, men det gjør du og med vanlig kaffi. Men eg trur nok at dei fleste ikkje bruker det for ofte.

Når det gjelder redbull, så trur eg taurin er et stoff som er kunstig, som gjør deg ekstremt vaken, hyper, og du får krefter til å danse natta lang, kroppen kan vera trøtt men du kjenner det ikkje. Mange bruker denne drinken til å blande ut sprit. Korleis folk reagerer på redbull er nok veldig forskjellig nokon kjenner mykje, andre ingenting, det har nok litt med "psyken" om du trur det virker eller ikkje. personleg syns eg det virker veldig bra.

Så dei einaste "farlige" bivirknigane er nok at begge er vanndrivane, så du må huska på å drikka nok i løpet av kvelden. Men uansett så bør inntaket være med måte. Men eg vil då si at det er betre ungdommmar bruker dette ein stoff. Og eg syns det skulle våre lovlig i norge, her kan ein få tak i stoff, men ikkje redbull og koffeintabelleter, det blir litt feil. Men det er ein del som tar båten og handler det i Danmark, men kor veldig utbredt det er i norge har eg ikkje peiling på, men det hadde våre kjekt å visst.

Kossen visste du at mange ungdommar bruker dette? Er du politi eller har unger som har sagt det? Men uansett så er det jo bra viss ungane dine har fortalt det, for når dei er ærlig om litt kva som skjer i ungdomsmilijøa så vil dei sannsynlegvis være ærlige når det gjelder "sterkare" saker og.

Helsing jente 18 år som ikkje bruker stoff, men syns at redbull med sprit er et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Far vedr. koffein/Taurin.

Kjenner ikke til akkurat denne kombinasjonsdrikken. Koffein er et sentralstimulerende middel som gir våkenhet, taurin er en slags syre som normalt dannes i gallen (!). Sannsynligvis vil denne også virke litt sentralstimulerende. Synes å huske at Red-Bull også inneholdt et 3. stoff som er omdiskutert i Norge. Drikken er neppe særlig farlig, men mer generelt bør man være skeptisk til jobbing, og særlig med data som medfører behov for noe stimulerende. Sitting ved data-skjerm er svært ufysiologisk, og økt konsentrasjon og utholdenhet bør heller skaffes ved jevnlige pauser og helt andre stimuli av nervesystemet; f.eks slike man kan få i naturen.

Mulig kan legen i forum for Idrettsmedisin eller naturmedisin svare mer utfyllende.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...