Gå til innhold

Kan man bli overtrent av aerobisk trening?

Gjest maxMan

Anbefalte innlegg

Hei

For noen år tilbake trente jeg mye anaerobisk og fikk etterhvert diagnosen "overtrent". Nå lurer jeg på om det samme er mulig i et helsestudio om du bare trener vekter. Vurderer å ta en økt hver morgen og hver kveld - og selv om kroppen er sliten etter en økt er jeg ikke sliten på samme måte som jeg var tidligere. Har trent 3-4 ganger i uken de siste månedene uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min trener sier at det skal gå 48 timer mellom hver trening - det er nemlig DA musklene bygges opp! (under trening brytes de ned litt, for så bli enda sterkere for hver gang)

Kondis kan trenes hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min trener sier at det skal gå 48 timer mellom hver trening - det er nemlig DA musklene bygges opp! (under trening brytes de ned litt, for så bli enda sterkere for hver gang)

Kondis kan trenes hver dag.

Takk

Jeg trener mer enn hva treneren din anbefaler, så burde kanskje ta det litt med ro. Jeg har forøvrig sluttet å trene styrke, nå trener jeg heller for å bli litt større. Vil samtidig ikke risiskere å bli overtrent, en opplevelse jeg ikke vil gå gjennom en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Jeg trener mer enn hva treneren din anbefaler, så burde kanskje ta det litt med ro. Jeg har forøvrig sluttet å trene styrke, nå trener jeg heller for å bli litt større. Vil samtidig ikke risiskere å bli overtrent, en opplevelse jeg ikke vil gå gjennom en gang til.

Du har sluttet å trene styrke, for du vil bli litt større? :) Kanskje fortsette styrketreningen da.

Tren gjerne styrke 2 dager på rad. Men ikke samme muskelgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sluttet å trene styrke, for du vil bli litt større? :) Kanskje fortsette styrketreningen da.

Tren gjerne styrke 2 dager på rad. Men ikke samme muskelgruppe.

Oj, feil....

Nei, altså - jeg trener styrke, men jeg vil bygge mer. Er ikke direkte stiv og støl i muskler, men kjenner jo at jeg har brukt dem (trente i dag tidlig). Vurderer å trene igjen i kveld, og selv om musklene ødelegges - kan jeg få de samme plagene jeg fikk da jeg var overtrent? Vil musklene bygges mer ved større treningsdoser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk

Hva mener du med at du har sluttet å trene styrke, du skal heller bli større?! Muskler gjør enn større! Men det kreves fremdeles pause mellom hver økt... (men du kan ta feks mage/bryst en dag, rygg/bein neste dag - altså alternere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, feil....

Nei, altså - jeg trener styrke, men jeg vil bygge mer. Er ikke direkte stiv og støl i muskler, men kjenner jo at jeg har brukt dem (trente i dag tidlig). Vurderer å trene igjen i kveld, og selv om musklene ødelegges - kan jeg få de samme plagene jeg fikk da jeg var overtrent? Vil musklene bygges mer ved større treningsdoser?

Hmm, så ikke dette innlegget, men du får IKKE større muskler av å trene to ganger hver dag! Du blir heller overtrent og kan få skade - og da MÅ du hvile - lenge!!

Tren heller kondis (aerobisk) hvis du vil trene ofte. Vanlig sit ups og push ups (tror jeg) kan gjøres ofte.

Som sagt er det i hvilefasen man bygger muskler, spis proteiner etter vekttrening, ha pause, så skal du se at du blir stor og sterk!! ;-)

Proteiner kan være egg, fisk, kjøtt (mager helst), cottage cheese. Proteiner hjelper til å bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart mulig å bli overtrent av å trene vekter. Spesielt hvis du har 2 økter om dagen.

Proteiner ikke bare "hjelper til" med å bygge muskler - de er selve byggestenene i musklene.

"....................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du trener ordentlig - det vil si hardt nok til at du tar deg ut i øktene.

Derfor - hør ikke på de som snakker om 48 timer mellom hver trening. Hver muskelgruppe skal trenes EN gang pr. uke, ikke mer. Dette med 48 timer er noe gammelt tull som enkelte gymlærere etc., av en eller annen grunn, fortsatt holder fast på.

To styrkeøkter per dag er helt bortkastet, og du risikerer å oppnå en "treningstopp", noe som gjør at du både risikerer overtrening og skade. Overtrening fører til at musklene ikke utvikler seg mer, og kan kun komme seg igjen etter en lang pause.

Trener du hele kroppen per økt, så skal du trene en gang i uken. Men det blir litt mot sin hensikt, iom. at vanlige dødelige rett og slett ikke klarer å trene hele kroppen effektivt på en økt. Del derfor muskelgruppene inn i 3 eller 4, og tren disse mandag, onsdag, fredag - eller evt. mandag, tirsdag, torsdag, fredag. Innimellom styrkeøktene kan du godt trene kardio eller annen trening.

".........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du trener ordentlig - det vil si hardt nok til at du tar deg ut i øktene.

Derfor - hør ikke på de som snakker om 48 timer mellom hver trening. Hver muskelgruppe skal trenes EN gang pr. uke, ikke mer. Dette med 48 timer er noe gammelt tull som enkelte gymlærere etc., av en eller annen grunn, fortsatt holder fast på.

To styrkeøkter per dag er helt bortkastet, og du risikerer å oppnå en "treningstopp", noe som gjør at du både risikerer overtrening og skade. Overtrening fører til at musklene ikke utvikler seg mer, og kan kun komme seg igjen etter en lang pause.

Trener du hele kroppen per økt, så skal du trene en gang i uken. Men det blir litt mot sin hensikt, iom. at vanlige dødelige rett og slett ikke klarer å trene hele kroppen effektivt på en økt. Del derfor muskelgruppene inn i 3 eller 4, og tren disse mandag, onsdag, fredag - eller evt. mandag, tirsdag, torsdag, fredag. Innimellom styrkeøktene kan du godt trene kardio eller annen trening.

Virkelig?

Jeg trener vanligvis "hele" kroppen pr. økt - gjerne 2-3 timer pr. treningsøkt.

Har en del apparater hvor jeg trener overkropp, og det er her jeg kunne tenkt meg raskere vekst og progresjon. Rent kondisjonsmessig er jeg i ferd med å komme tilbake til gamle høyder etter en periode med mindre trening. Fikk altså diagnosen overtrent for et år tilbake etter mye kondisjonstrening.

Blir bare ikke sliten på samme måte av styrketrening som av kondisjonstrening.

Dersom jeg ikke trener minst annenhver dag har jeg alt for mye energi i kroppen. Stresset, frustrert og alt det andre følger også med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?

Jeg trener vanligvis "hele" kroppen pr. økt - gjerne 2-3 timer pr. treningsøkt.

Har en del apparater hvor jeg trener overkropp, og det er her jeg kunne tenkt meg raskere vekst og progresjon. Rent kondisjonsmessig er jeg i ferd med å komme tilbake til gamle høyder etter en periode med mindre trening. Fikk altså diagnosen overtrent for et år tilbake etter mye kondisjonstrening.

Blir bare ikke sliten på samme måte av styrketrening som av kondisjonstrening.

Dersom jeg ikke trener minst annenhver dag har jeg alt for mye energi i kroppen. Stresset, frustrert og alt det andre følger også med.

Hvis du trener styrke i 2-3 timer av gangen, så trener du rett og slett ikke intensivt nok. En styrkeøkt skal normalt ikke ta lenger enn ca. en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener styrke i 2-3 timer av gangen, så trener du rett og slett ikke intensivt nok. En styrkeøkt skal normalt ikke ta lenger enn ca. en time.

vanligvis trener jeg ikke styrke mer enn 1-2 timer, men tar gjerne en del andre treningstyper i samme økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vanligvis trener jeg ikke styrke mer enn 1-2 timer, men tar gjerne en del andre treningstyper i samme økt.

Ah, ok :-) Det er viktig å holde intensiteten opp i styrketrening, og mange gjør den feilen å trene lenge av gangen med lav intensitet.

"....................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...