Gå til innhold

Berøring i sykepleien

Anbefalte innlegg

barbiesykepleieren
Skrevet

Jeg er sykepleierstudent ved høgskolen i Molde, første halvår. Vi er nå inne i et gruppearbeid, der vi som gruppe har valgt noe vi tror kan bli et problem for oss når vi kommer ut i praksis. Vi har valgt å skrive om uønsket berøring. Det vil si situasjoner der den eldre pasienten (vi har konsentrert oss om eldre), vil ha mer fysisk kontakt og berøring enn det som føles naturlig for oss som sykepleiere. Det kan dreie seg om klemmer, klapsing på rumpa, at pasienten stryker oss på kinnet osv. Vi vil skrive om hvordan man takler slike situasjoner, reaksjoner, konsekvenser for det å bryte personlige grenser og det å gi av segselv. Vi vil veldig gjerne ha innspill fra andre som kanskje har opplevd slike situasjoner selv i det daglige arbeid, eller som kan hjelpe oss litt på vei med hva dere synes er relevant for oppgaven.

På forhånd takk.

Gjest Pricilla
Skrevet

Hvis man ikke kan holde en eldre og dødende person i hånda, og tåle at vedkommende stryker deg på kinnet har du ikke noe i det yreket å gjøre mener jeg. Klaps på rumpa er seksuell trakassering, og blir en helt annen sak.

• 2 uker senere...
Skrevet

Dere bør ha vært i praksis eller i arbeid med pasienter for å kunne svare på den problemstillingen, tror jeg.

De personlige grensene vi har er også nettopp personlige. Min mor som jobber på alders og sykehjem er en type som er veldig avslappet, humoristisk og nær. For henne så vil nok ikke et spontant klaps bak eller et spørsmål om en klem være noe som hun hadde reagert på. For en annen så vil slik fysisk kontakt føles rart av forskjellige grunner.