Gå til innhold

Hjelp,kreft i tykktarmen?


Gjest ano

Anbefalte innlegg

Er en gutt på 36 som har hatt vondt i magen siden desember i fjor.Det har kommet og gått litte grann,det har ikke blitt bedere men ikke noe værre heller.Har hard mage vekseldsvis med løs men er på toan en gang om dagen.Det som er pussig er at det vonde ser ut som det flytter seg fra ene siden til andre,men kan også være begge sider og bak mot ryggen.Det som gjør at jeg nå begynner å bli virkelig redd er at jeg har avlagt en posetivavføringsprøve,dvs det er en anntydning til blod på en av de to prøvedagene.Samt at de 3 siste ukene har gått ned kanskje 2 kilo.Jeg føler meg "kraftløs",men er ikke mere trøtt enn normalt.Senkningen er fin (2)og blodprosenten er høy(15.8)Det er 2 uker til koloskopi og jeg er så nervøs at jeg ikke greier å tenke på annet.Det gikk utover familien nå i ferien.Noen trøstens ord fra en eller annen lege eller lignende mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke lege men jeg har selv slitt med mage/tarmplager.

Jeg har fått diagnosen irritabel tykktarm som gir litt av de samme symptomene du sier.

Bortsett fra at jeg ikke hadde blod på avføringsprøvene.

Det med blod kan jo komme av flere andre ting enn kreft.

F.eks.betennelsestilstander i mage/tarm. Polypper i tarm, hemmorider, magesår og sikkert flere ting også.

(tilogmed matvarer kan gi positivt svar på testene hvis du ikke passet veldig nøye på hva du spiste de dagene du tok testen.Det er fort gjort å glemme seg.)

Det er fint at du blir undersøkt og får svar, du er jo ung så sjansene for kreft jo ikke så store.

Men det er grusomt å gå slik å vente. Vet hvordan det er.

Håper du ikke må vente så lenge på den neste undersøkelsen.

Ønsker deg ihvertfall lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til ano vedr, tykktarmen.

Magesmerter skal alltid undersøkes. Plager som de du har skyldes oftest litt uregelmessig tarm-FUNKSJON, og ikke noe svulst eller andre fysiske feil. Litt blod på en av to avføringsprøver er heller ikke illevarslende, særlig ikke om du har hatt litt hard avføring og medfølgende sår endetarm.

Stress og engstelse øker tarm-plagene, og kan også forklare vekt-nedgangen din. Regelmessig kosthold, med mye fiber, og ikke altfor mye søt melk hjelper de fleste ( eks. 1ss vi-siblin fiber fra apotek iblandet Biola-melk morgen og kveld ).

Regelmessig søvn, stressreduksjon og fysisk aktivitet hjelper også. Å sitte mye i løpet av dagen kan forværre.

mange blir bedre etter en koloskopi; både fordi engstelsen slipper, og fordi tarmene får en gjennomskylling.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ano vedr, tykktarmen.

Magesmerter skal alltid undersøkes. Plager som de du har skyldes oftest litt uregelmessig tarm-FUNKSJON, og ikke noe svulst eller andre fysiske feil. Litt blod på en av to avføringsprøver er heller ikke illevarslende, særlig ikke om du har hatt litt hard avføring og medfølgende sår endetarm.

Stress og engstelse øker tarm-plagene, og kan også forklare vekt-nedgangen din. Regelmessig kosthold, med mye fiber, og ikke altfor mye søt melk hjelper de fleste ( eks. 1ss vi-siblin fiber fra apotek iblandet Biola-melk morgen og kveld ).

Regelmessig søvn, stressreduksjon og fysisk aktivitet hjelper også. Å sitte mye i løpet av dagen kan forværre.

mange blir bedre etter en koloskopi; både fordi engstelsen slipper, og fordi tarmene får en gjennomskylling.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Takk til begge to for et beroligende svar...Har fått "mast" meg til en time på rønken i morgen og håper å bli litt mere beroliget av det også!Vil skrive litt om hvordan det gikk litt senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...