Gå til innhold

Plager etter spinalbedøvelse


Gjest annebe

Anbefalte innlegg

Gjest annebe

Hei!

Jeg er 40 år gammel og fikk for 6 år siden et barn ved keisersnitt.

Det ble keisersnitt pga av tverrleie.

Dagen før det planlagte keisersnittet fikk jeg snakke med anestesilegen om hvilken bedøvelse som skulle benyttes.Han anbefalte spinalbedøvelse og jeg valgte det.

Da han skulle sette denne bedøvelsen, strevde han veldig for å få det til, det var meget ubehagelig, jeg fikk mange "støt" nedover beina og det var smertefullt der han stakk.Omsider var alt i orden i følge legen, men jeg kunne hele tiden føle en intens prikking i bena og oppover brystet.Hadde mest lyst til å bevege bena...

Da gynekologen kom og skulle starte inngrepet sa jeg det til han også, - ar jeg syntes det var rart at jeg kunne føle bena mine. Han startet allikevel operasjonen, men da han skar kjente jeg det veldig godt, vanvittig vondt!Så jeg var ikke bra nok bedøvd, ble snudd på siden igjen og de startet et nytt forsøk, kjente at bena ble borte. Operasjonen startet igjen, men det gikk kun kort tid før jeg begynte å føle smerte igjen.. de fortsatte allikevel, det hastet nok å få ut barnet, men de måtte ta henne ut med tang fordi livmoren trakk seg sammen.Det var en skrekkopplevelse for meg, både med hensyn til smertene og angst for at noe skulle skje med barnet.Etter keisersnittet ble jeg veldig dårlig, de ga meg smertestillende intravenøst selv om jeg da ikke hadde vondt, jeg blødde mye, det ble skiftet under meg flere ganger.Jeg ble helt utmattet og kom meg ikke på bena på flere dager.Det ble tatt en hemoglobinprøve etter 3. dag og den var 5!! Da fikk jeg blodoverføringer, men ble ikke særlig bedre av det.Fikk bare beskjed om å ta meg sammen å komme meg på bena. En forferdelig opplevelse å ikke klare å formidle hvor syk jeg følte meg! Ble sendt hjem, men blødde fortsatt en del. Jeg har en veninne som er jordmor som kom og besøkte meg, hun ringte sykehuset og jeg fikk komme dit igjen og det ble tatt en ultralyd som viste at operasjonssåret i livmoren hadde gått opp igjen.Da var blødningen stanset av seg selv så det ble ikke foretatt noe inngrep.

Det tok lang tid før jeg kom meg etter dette. Fikk etterhvert mye ubehag i bena, prikknger, dovnet bort, mye rykninger i muskulaturen og vondt i ryggen. Jeg ble undersøkt av nevrolog flere ganger og det ble tatt MR, spinalvæska ble undersøkt, ja alt med tanke på alle mulige nevrologiske lidelser. Ingenting ble funnet. Jeg har fortsatt disse plagene, ikke konstant, men jeg merker meg at ryggsmerter følger med, jeg plages også av dårlig balanse i disse periodene. Jeg våknet nå en natt med prikking i bena og begynte å tenke på at det kanskje kunne ha skjedd en skade da det ble satt spinalbedøvelse. Følelsen i bena er den samme, bedøvd, tung osv... Hva tror du?Føler at livet mitt er blitt vanskelig etter dette. Blir veldig sliten av å ha disse plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skremmende

Det høres skremmende ut!

Har selv en ubehagelig opplevelse med spinalbedøvelse. Legen som skulle sette den på meg, så ut som en bøddel. Jeg var førstegangsfødende, og bare nitten år gammel.

Spurte om det kunne være farlig, og jeg fikk ikke noe svar, bare et skulderløft. Her var det ikke snakk om noe beroligende ord.

Kjæresten min måtte bistå bak der. Jeg var livredd. Turte ikke røre meg, og hadde de veene.

Når den begynte å virke, mistet jeg helt følelesen i det ene beinet. Fikk ikke beskjed om å ligge, så jeg var støttet meg opp til do.

De påfølgende dagene hadde jeg veldige hodesmerter.

Har enda smertefulle smerter i hodet. Som de ikke finner ut av. Startet ved fødsel, og jeg har spurt om det kunne være spinalbedøvelsen.

Dette har legene svart nei på. De sier at det er riktig at en kan få hodepine der og da, og det kan stråle ned i beina, hvis de treffer nerver.

(det opplevde jeg, da de tok spinalveskeprøve en gang, vanvittig vondt. Hun bomma og bomma, og det strålte nedover.)

Har hørt flere sier de har fått ettervirkninger av spinalbedøvelse, men innen for legestanden, er ikke dette mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Skjønner at dette har vært tungt.. En generell helsesjekk bør gjøres, med generelle tester som jernlager, stoffskifte, blodglukose, B12 og hormoner; dvs ting som kan gi trøtthet og "nerve-irritasjon". Synes også det er rimelig med ny ryggsjekk; kanskje kan plagene dine nå være trange forhold for ryggmargen (spinal stenose) på grunn av arrdannelser. Det kan også være prolaps eller slitasjeforandringer som gir trykk på nerver som går ned i bena. Viktig at du har et godt forhold til fastlegen din; kanskje burde dere sammen lese gjennom rapportene fra sykehuset; historien din er ganske spesiell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke at noen tør å ta spinalbedøvelse. Legene tør ikke å sette på meg, det må jo være en grunn til det også og at så mange opplever ubehag etterpå.

For det første er det vondt dersom det blir stukket feil og for det andre kan det føre med seg lammelser og annet ubehag. Neitakk, jeg tar heller full narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...

Hei! Ser innlegget dit fra 2004, vil veldig gjerne komme i kontakt med deg, da jeg har opplevd noe veldig likt.

Lurer på om du har funnet ut noe mer. Jeg har lett litt etter folk som kanskje forsker på dette med feilsatt spinalbedøvelse, men ikke funnet noen... Leter videre og tar gjerne i mot tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt spinalbedøvelse fem ganger uten problem. Hver gang fikk jeg støt nedover beina og noen ganger har de knotet når de satt den. Men har blitt helt fin igjen etterpå.

Anonymkode: 2dabe...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...