Gå til innhold

Opp i vekt på sunn måte!

solsikkeprinsessa

Anbefalte innlegg

solsikkeprinsessa

Utrolige bra forum dette er! Lært masse på å skumme meg gjennom gamle diskusjoner og innlegg!

:)

Er 18 år, hatt anorexia siden jeg var 12. Hatt år som normalvektig, og år som underernært. Nå har jeg vært undervektig i vel ett år. Har lagt meg inn frivillig på psykiatrisk sykehus, og vært der i snart to måneder. Utrolig deilig å ha snudd på et destruktivt mønster! Men likevel... Det rare med denne plassen er at de mildt sagt gir faen i hva jeg spiser! Har bare gått opp 800gr siden innleggelse. (De første ukene fortsatte jeg å gå ned i vekt, har gått litt opp de siste). Det finnes ingen veiledning om hvor mye mat etc jeg bør ha! Jeg vil opp 500gr i uka. Ikke mer! Er 1.79 høy og veier 46kg. Har en veldig sped og tynn benbygning. Jeg vil ikke gå i fella å legge på meg av tomme kalorier. Da går jeg bare ned i vekt igjen etterpå, har prøvd før! Har stor tiltro til Lindberg, og prøver å spise masse nøtter, avokado, og fet fisk. Ellers spiser jeg grove knekkebrød, de har bare tørr loff her som brødmat, det er uaktuelt. Spiser tre-fire frukt om dagen. Vi har fire måltider her. Har noen litt peiling på hva jeg bør spise for å gå opp 500gr i uka? TRENGER HJELP! Ernæringsfysiologen her er sykemeldt. Innser at jeg er for tynn, vil ha mensen og livet mitt tilbake. Har surra med mat i så mange år, vi sette en stopper for det. Men da med forsiktige og stødige skritt! Finnes det gode råd for sunn mat som gir en heldig vektøkning? Er det ellers noe jeg i min situasjon bør gjøre/ikke gjøre? Har slutta å trene. Det er helt forferdelig, men innser at jeg må sette hovedfokus på matinntakk.

Hvor mye har jeg ødelagt forbrenningen min? Har hatt spiseforstyrrelse i seks år....'

Hvor stor er sannsynligheten for ostoporose, og at jeg ikke kan bli gravid?

Jeg blir anbefalt å begynne på p-pillen for å sette østrogenproduksjonen i gang? Er dette vanlig? Ødelegger det ikke for kroppens egen mulighet til å produsere østrogen?

Er det sant at jeg kan utvikle diabetes? Hvorfor?

Håper skrekkelig på svar!

Da redder dere meg kanskje fra enda flere år i anorexiens harde grep...

-s-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare deg på alt. MEn jeg vil i alle fall si GRATULERER! Du har kommet et langt skritt på veien til å bli frisk. Kjempeflott!!!

Jeg har også tro på Lindberg sin kostplan. Den er også for de som trenger å gå opp i vekt.

Jeg vil tro at om du spiser knekkebrød med MYE pålegg på (makrell i tomat, egg, kjøttpålegg) så er det bra for deg. Jeg vet ikke hvor mye du bør spise for å legge på deg 500 g i uka. Veldig synd at ikke sykehuset stiller mer opp for deg på det planet. Kan du ikke kreve litt mer, eller synes du det er vanskelig?

Er det mulig for deg å få tak i linfrøolje? I så fall kan du bruke endel av det på og i maten og drikket. Oljen har en nøytral smak og er veldig sunn. Den kan du ha på ferdig laget middag, i grøt, på salater. Eller du kan ta en spiseskje nå og da - som om man tar tran. Du kan også ha det i juicen, yoghurten el.l.

Har du tilgang på bøkene til Dr. Lindberg? Kan noen få tak i dem til deg? Da kan du jo lese mer om hva du bør spise for å balansere kosten og dermed kroppen din.

Du bør uansett passe på å få i deg 1 multivitamineral kapsel daglig, samt Omega-3 og noe antioksydanter.

Lykke til solsikkeprinsessa (flott nick!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterjenta

Jeg veide 45 kg før jul, og er nå godt over 50. Spiste mye god mat og riskrem i julen, og har fortsatt dette spisemønsteret. Jeg mistet mensen for ca 2 år siden da jeg bestemte meg for å gå ned litt, men har ikke fått den tilbake enda. Har hørt at man kan gå til legen og få en hormoninnsprøytning. Men er litt for sjenert.. får gi det en stund til.

Uansett så savner jeg den tynne kroppen min, men har innsett at det ikke kan være sunt i det lange løp. Vil heller trene mye styrke og kickboksing. Tror ikke det går så veldig mange år uten mensen før man blir steril. Men dette kan du vel spørre legen om. Det går dessuten an å ta en prøve hvor de sjekker hva sjansen er for at du får osteoporose..

Uff, det må være fælt å ha gått med sf så lenge..., men er imponert over at du har tatt lagt deg inn frivillig. Spis regelmessig. Grovbrød, fet fisk, poteter, litt dessert, nøtter etc., og du kommer til å fare opp i vekt.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...