Gå til innhold

jernmangelanemi


lita

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på et par ting. det første er ifm. jernmangel. Jeg har hatt ferritin på 4 og Hb på 10 i et halvt år nå. Tar daglig to Duroferon tbl, har gjort det siden det første gang ble påvist, men jeg er fortsatt like lav. Er ikke noe flink til å spise, har vel en spiseforstyrrelse...men siden jeg tar tabletter, så bør vel snart disse verdiene stige??? Eller klarer ikke kroppen min å ta det opp? (Har ikke hatt blod i avføringen eller kastet opp blod)

Lurer også på om jeg kan få i gang menstruasjonen igjen dersom jeg begynner med p-piller??

På forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Lita vedr. jernmangelanemi.

Hb=10 og ferritin under 10 er for lavt. Kvinner over 18 år skal ha mensen, og den bør evt. fremskaffes med p-piller. Lite fett på kroppen ødelegger østrogen-produksjonen, og kan på sikt gi benskjørhet.

Du sier ikke noe om vekt eller alder. Trolig påfører du deg selv en ernæringssvikt, ikke bare jernmangel. Synes du bør ha hjelp av ernærings-rådgiver, og evt. psykolog for å bli kvitt plagene. Legen bør også undersøke evt. vitamin-mangel, og justere dette. 1 stk. Vitamineral per dag er en god forsikring. Jern-injeksjoner kan gies som nødløsning, slapphet som følge av jernmangel øker ikke sjansen for at du skal orke å ta fatt på de underliggende problemer.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...