Gå til innhold

Overvekt


Gjest Ibestad

Anbefalte innlegg

Gjest Ibestad

Ung dame 24 år, 175cm og 145kg. Livet er herlig, eller hva? Nå trenger jeg hjelp! Har vært overvektig hele livet, og det ligger også i familien - men ingen så ekstremt angrepet som meg. Jeg spiser for mye, og trimmer for lite - jeg vet sånn ca hva som skal til for å gå ned, men jeg mangler motivasjon. Tror også jeg trenger råd og veiledning slik at jeg kan gjøre dette på den rette måten. Jeg er sjenert, og har ikke lyst å prate med legen min om dette (selv om han har påpekt dette når jeg har vært hos han). Jeg skjemmes... jeg synes det er for flaut å prate med andre om dette - jeg velger heller å gjemme meg vekk. Leve i det skjulte... Det går ikke det heller, desverre (eller kanskje heldigvis?)! Jeg har en jobb jeg trives med og jeg har det greit økonomisk. Men jeg mistrives med livet ellers... eller; jeg mistrives med min egen kropp! Jeg er ei kjempegodt likt jente blant folk, men hva hjelper det, når jeg ikke liker meg selv (eller min kropp, er vel mer riktig å si)?! NOEN: HJELP MEG!! :-( Jeg er ulykkelig... Kjempefint om det er andre i samme situasjon som har lyst å komme i kontakt med meg (uansett alder og kjønn) - men jeg trenger også hjelp fra legen her inne! Hva skal jeg gjøre, doktor? Gi meg noen gode råd og tips, vær så snill... Jeg kan ikke la maten styre meg - og livet mitt - i grøfta... Nå vil jeg LEVE!! Håper på seriøse henvendelser, samt råd og hjelp fra legen. God sommer alle sammen - nyt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jente16

Det kan ikke vere helt greit

dette.

Men du må ikke gi opp,stå

på.

Men selvfølgelig så ville

det ha blitt mye lettere

viss du kontaktet legen din,og

diskuterer det med han.

Han kjenner deg,og vet gjerne hva som er best for deg.

Lykke til!!!!!!!!!!

Stor hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere overvektig

Jeg skjønner hvordan du har det, har selv vært pvervektig, men ikke like mye som du.

Prøvde en del slankekurer - også pulverkurer uten at det hjalp noe særlig - kiloene kom tilbake og gjerne noen ekstra enn jeg begynte med.

Jeg foreslår at du melder deg på Grete Roede kurs - det hjalp i allefall meg til å bli kvitt kiloene. Der får du veiledning av kursholder + at det hjelper at man er i samme båt som de andre på kurset. Kurset vil også hjelpe deg til å legge om kostholdet ditt noe som alle med overvekt trenger for å komme tilbake til trivselsvekta!!!

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Ibestad vedr. overvekt.

Du kunne jo ha vist dette brevet til egen din; han vil nok skjønne deg og ønske å hjelpe. Det kan være tungt å starte slanking og omlegging av livsstil når det har gått såpass langt som hos deg. Motivasjon er helt nødvendig. Synes at du bør ha en legesjekk av bl.a. stoffskiftet. Videre bør du inn i et strukturert program med mosjon og slankekurs, flere gode finnes. Dersom du faktisk er deprimert vil samtaler og eventuelt depresjonstabletter være en god hjelp for motivasjon, noen av disse tablettene vil også hjelpe på selve vektproblemet, og noe av den økte matlysten kan reduseres. Etter samråd med legen din kan også de nye reseptpliktige slanketablettene være mlig hjelp for deg.

For en sikker vurdering av problemstillingen(e) du tar opp i innlegget, må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad

Spesialist allmenmedisin/Idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er en jente på 28 år som sliter med overvekt, og har slitt med det siden jeg fikk mitt første barn, som er 10 år gammel.

Jeg er 1.65 cm og veier nå 97 kilo. Går for tiden på et slankekurs som heter VKA.

Har gått ned 10 kilo siden februar. Problemet er at etter sommeren klarer jeg ikke og komme skikkelig igang igjen.

Håper noen av dere der ute med samme problem kan gi meg et godt råd hvordan jeg skal klare og få viljen på plass igjen

På forhånd takk

Hilsen Anita

e-mail: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 28 år som sliter med overvekt, og har slitt med det siden jeg fikk mitt første barn, som er 10 år gammel.

Jeg er 1.65 cm og veier nå 97 kilo. Går for tiden på et slankekurs som heter VKA.

Har gått ned 10 kilo siden februar. Problemet er at etter sommeren klarer jeg ikke og komme skikkelig igang igjen.

Håper noen av dere der ute med samme problem kan gi meg et godt råd hvordan jeg skal klare og få viljen på plass igjen

På forhånd takk

Hilsen Anita

e-mail: [email protected]

Hei anita,

under psykiatri her, er det et forum for vekt- og spiseforstyrrelser.

Gå inn der og still spørsmålet, så er jeg sikker at mange flere vil hjelpe deg :)

Jeg er der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Ibestad.

Jeg er også kjempeplaget med overvekt. Er 163 cm og veide 95 kilo, da jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe.

Jeg hadde hørt om de nye reseptpliktige slanketablettene Xenical. Jeg likte heller ikke å snakke om det til legen, men til slutt tok jeg motet til meg å bestilt en time.

Det er det mest fornuftige jeg har gjort. legen var kjempefin da jeg tok opp porblemet, ingen formanende prekner, han bare ønsket meg lykke til. Har også sent meg brev hjem med forslag til matliste.

Dette funker, jeg veier nå 81 kilo. dette har tatt 5 mnd, men du må ha tålmodighet, da vil du se at det funker.

Dersom du ikke føler for å trene på treningssenter, kan du jo starte med å gå lange turer, etterhvert vil du sikkert føle for å trene med andre ting.

Ikke nøl, ta kontakt emd legen din på mandag.

Gi meg gjerne tilbakemeding om hvordan det går.

-Lykke til

*klemmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Knut-Erik Ånensen

Jeg er en jente på 28 år som sliter med overvekt, og har slitt med det siden jeg fikk mitt første barn, som er 10 år gammel.

Jeg er 1.65 cm og veier nå 97 kilo. Går for tiden på et slankekurs som heter VKA.

Har gått ned 10 kilo siden februar. Problemet er at etter sommeren klarer jeg ikke og komme skikkelig igang igjen.

Håper noen av dere der ute med samme problem kan gi meg et godt råd hvordan jeg skal klare og få viljen på plass igjen

På forhånd takk

Hilsen Anita

e-mail: [email protected]

Til sandvik ang overvekt

Som du beskriver høres dette ut som et motivasjonsproblem.

Den fine vektreduksjonen som du fikk i begynnelsen av kurset vil ihvertfall være en viktig faktor for at du kan få dette til videre. Ofte kan dog motivasjonen gå i bølger. Jeg tror det viktigste er at du har et langsiktig mål.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, allmennlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...