Gå til innhold

Korsbåndoperasjon

havard m

Anbefalte innlegg

Jeg går og venter på en korsbåndsoperasjon og lurer på hvor lang tid det tar før man kan gå "normalt" etter en rekonstruksjon av ACL. Jeg har planer om å reise til Australia i sommer, men frykter at det blir vanskelig og at jeg ikke får spesielt glede av det hvis jeg ikke er istand til å gjøre særlig mye. Hvor mange uker kan man regne med at det tar før man kan gå "normalt" etter en operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-havard m.

Man regner at det tar ca. ett år for de fleste før knefunksjonen er tilbake til det normale. Med intens opptrening har vi sett at enkelte idrettsutøvere er tilbake etter 6-8 mndr., en det er vel grunn til å sette ett ? ved om dette er trygt og riktig.

De første månedene etter operasjonen blir det viktig med opptrening gradvis hos en fysioterapeut. Gange med forsiktighet etter 2-3 mndr., pleier å være vanlig.

Etter 3 mndr. høres en lang flytur med trapper, bæring av bagger osv.å være noe vel optimistisk. Et aktivt turistliv i Australia (det er jo det vanlige der), må vel også vurderes på samme vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...