Gå til innhold

lipidstatus?


Gjest kona

Anbefalte innlegg

Mannen min har nettopp fått tatt lipidstatus pluss diverse andre prøver pga. hyperkolestrolemi på farssiden hans. I tillegg hadde legen rekvirert CDT. Jeg trodde det ble tatt i forbindelse med at legen lurte på om vedkommende hadde et stort alkoholforbruk, eller kan det brukes i forbindelse med lipidstatus? Jeg jobber som bioingeniør og ønsker i så tilfelle en god forklaring. Mannen min hadde disse prøvesvarene:

kolesterol 7.3,

hdl-kolesterol 1.0,

triglyserid 2.7,

ldl-kolesterol 5.0,

kol/hdl-kol ratio 7.2

Blodprøven ble tatt etter 12 timers faste. Jeg vet at de ikke er av de beste svarene, men hvor ille er det egentlig?

Venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til kona vedr. lipidstatus.

totalkolesterolen og særlig LDL ( den dårlige kolesterolen ligger over ønsket nivå ). Disse er noen av mange risikofaktorer, og må sees i sammenheng med bl.a. blodtrykk, vekt, røykevaner, mosjon og stress; og viktigst; symptomer på hjertesykdom.

CDT forteller kun om alkoholforbruk, såvidt jeg vet. Mannen din kan ha hatt forhøyet ALAT, og legen ville undersøke om dette skyldes fedme, alkohol eller leverskade. Det er anbefalt å snakke med pasienten om alkoholbruk, og klarere at det er greit før en slik prøve taes, men i noen situasjoner er det enklest for begge parter at prøven bare taes.. Høy CDT skyldes alltid for høy alkoholbruk.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...