Gjest Vårilufta Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Jeg har en kronisk tarmsykdom (Ulcerøs Colitt), var ganske dårlig i høst da jeg fikk diagnose. Gikk ned ca 8 kg. Vekttapet er jeg ikke fornøyd med - skulle gjerne veid ihvertfall 5 kg mer, men det får så være. Gjennom Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer fikk jeg vite om en diett som jeg umiddelbart kastet meg på, i håp om å slippe mer sykdom og sykehusinnleggelser. Dietten går kort fortalt ut på å unngå mest mulig karbohydrater. En teori er at denne sykdommen inntrer fordi tarmen er full av "feil bakterier", bakterier som trives med karbohydrater. Dietten tillater bl.a. ikke melk, mel, sukker, gjær, poteter, ris, pasta, osv. Jeg lever stort sett av fisk/kjøtt, frukt/grønnsaker, egg, oster uten melkesukker, honning, mandler og nøtter. Dette er jo ikke mye å bli fet av. Dessuten føler jeg meg ikke veldig pigg, og jeg lurer på om jeg har for mye mangler i kosten min. Før trente jeg 3 ganger pr uke (styrketrening), men det har jeg sluttet med. Jeg tør ikke risikere å bli tynnere, dessuten vet jeg at karbohydrater er kjempeviktig for å bygge muskler, sånn at jeg er redd trening blir for tøft for kroppen når jeg går på denne dietten. Må ellers nevne at jeg faktisk ikke har vært plaget av tarmsykdommen min etter at jeg begynte på dietten. Tar selvføgelig medisiner i tilleg. På siste legekontroll var alle blodprøvene mine fine, også de som går på næringsstoffer. Noen råd om hvordan jeg bør forholde meg - få mer energi, og være trygg på at det jeg får i meg er bra nok? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.