Gå til innhold

NHD/andre: HVORFOR motkur.no og andres motstand mot ADmedisin?

Anbefalte innlegg

Jake1365380469
Skrevet

Har vært innom motkur.no og avisenes skrekkhistorier. Tabloidpressen vet vi jo elsker å slå opp disse skrekkeksemplene (har etter hvert minimal tillitt til tabloid-pressen, spesielt på dette området)

Men så finnes det jo ekempler, som hun psykologen som i VG beskrev AD-medisin som "lobotomi" osv. En fagperson som faktisk underbygget folks frykt og usikkerhet rundt disse medisinene?

Men hvorfor? Er det noe i det? Eller er dette sjeldne og høyst uvanlige tilfeller, hvis effekt blir utnyttet til det fulle?

Håper på synspunkter!

Mvh

Gjest uten signatur
Skrevet

Som på de fleste områder, ingen innehar den hele og fulle sannhet. Tror jeg.

Jeg føler meg lobotomert av SSRI. Jeg tror de har forandret noe i hjernen min, som ikke kan reverseres. Jeg er forandret etter SSRI-bruk.

Men spør du legen eller psykiateren min så sier vel de at det bare er tull det jeg sier. Innbilning. Men JEG har levd i denne kroppen både før, under og etter SSRI. DET har ikke de.

Bugge1365380662
Skrevet

Som på de fleste områder, ingen innehar den hele og fulle sannhet. Tror jeg.

Jeg føler meg lobotomert av SSRI. Jeg tror de har forandret noe i hjernen min, som ikke kan reverseres. Jeg er forandret etter SSRI-bruk.

Men spør du legen eller psykiateren min så sier vel de at det bare er tull det jeg sier. Innbilning. Men JEG har levd i denne kroppen både før, under og etter SSRI. DET har ikke de.

Jeg tror hjernen vår er i "forandring" hele tiden. Og jeg håper da inderlig at SSRI- preparatet jeg går på forandrer serotoninnivået ihjernen min konstant og ikke bare den perioden jeg går på det. Jeg tror samtaleterapi forandrer hjernen også. En av terapeutene mine fortalte meg en gang at de hadde tatt bilder av hjernen før og etter langvarig samtaleterapi og resultatene viste forandring i aktivitet i de ulike delene av hjernen. Hvorfor er folk så redd for dette med "hjerneforandringer"? Når ting ikke fungerer helt som det skal,kan en forandring være en god ting. Jeg håper i hvertfall på en forandring i min. Den er ikke en hellig ku for meg.

Skrevet

Jeg har ikke noe å bidra med i denne debatten, men jeg blir dødsredd av å bli møtt med påstander som du snakker om både blandt psykologer, i aviser og i innlegget under her.

Syns de som skriver slikt skulle tenke seg om først. Det er tross alt veldig mange som bruker AD-medisiner som kan bli skremt. Det blir i alle fall jeg. Tenker at jeg aldri skulle begynt på slik medisin, og lurer på hvordan det skal gå fremmover, om livet blir ulevelig eller at jeg kommer til å miste forstanden og gå i en evig angst.

Det er fortvilende. Savner saklig og troverdig informasjon. Skulle ikke vært lov å skremme folk på den måten. For et liv.

Gjest trrrish
Skrevet

Jeg bruker AD og er ikke verre. Jeg er MYE bedre. Tror ikke på skremselspropagadaen. Livet mitt var et reint helvete før jeg var så heldig å komme til folk som tok meg alvorlig og ga meg medisiner...

Gjest Mange vet og mange vet ikke
Skrevet

Sannheten ligger nok et sted mellom NHD og Finnøy.

En tilnærming:

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1837

hehe... Jeg har SANSEN for han Kringlen jeg! Mener å huske at NHD ikke er så enig i Kringlens synspunkter alltid. Faglig uenighet er artig å føle med på! HVEM har rett liksom. De mener jo alle at AKKURAT JEG innehar sannheten!

ER ikke det et paradoks da dere? At storheter innen et felt som psykaitri ikke har større forståelse for helheten. At 'sannheten' kan finnes flere steder... Lærer de ikke å ta hensyn til slikt under studiene tro? Har de ikke lest psykiatrihistorien godt nok? Det som gjalt i går, gjelder ikke idag. Det som gjelder idag, gjelder sikkert ikke i morgen...

Skrevet

hehe... Jeg har SANSEN for han Kringlen jeg! Mener å huske at NHD ikke er så enig i Kringlens synspunkter alltid. Faglig uenighet er artig å føle med på! HVEM har rett liksom. De mener jo alle at AKKURAT JEG innehar sannheten!

ER ikke det et paradoks da dere? At storheter innen et felt som psykaitri ikke har større forståelse for helheten. At 'sannheten' kan finnes flere steder... Lærer de ikke å ta hensyn til slikt under studiene tro? Har de ikke lest psykiatrihistorien godt nok? Det som gjalt i går, gjelder ikke idag. Det som gjelder idag, gjelder sikkert ikke i morgen...

Jeg fulgte ikke med på debatten som var når de drev og lobotomerte folk, men skal ikke forundre meg om det var noen sånne Kringlen typer den gang også.

Slik jeg ser det, så er sannheten et relativt begrep. Lobotomi var riktig den gangen. AD er riktig nå og vil være det x antall år. Hvis det om noen år blir vedtatt at AD er farlig, lobotomi eller what ever, så vil ikke det forandre sannheten i dag. Idag er AD ok, uansett hva de måtte finne ut om noen år. For i dag har vi ikke noen annen kunnskap på det godkjente område. Det tar tid.

• 13 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 21.3.2004 den 18.56, Gjest rota skrev:

Jeg fulgte ikke med på debatten som var når de drev og lobotomerte folk, men skal ikke forundre meg om det var noen sånne Kringlen typer den gang også.

Slik jeg ser det, så er sannheten et relativt begrep. Lobotomi var riktig den gangen. AD er riktig nå og vil være det x antall år. Hvis det om noen år blir vedtatt at AD er farlig, lobotomi eller what ever, så vil ikke det forandre sannheten i dag. Idag er AD ok, uansett hva de måtte finne ut om noen år. For i dag har vi ikke noen annen kunnskap på det godkjente område. Det tar tid.

Dette var 13 år siden. Kommer det snart noe nytt som fungerer bedre?

Anonymkode: e56ee...dd9

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var 13 år siden. Kommer det snart noe nytt som fungerer bedre?

Anonymkode: e56ee...dd9

Dessverre melder representantene for ulike firma at det ikke er noe nytt og langt bedre i "pipeline". Det synes som om penger til forskning har dreid mot andre sykdomsgrupper der det er mer penger å hente og færre som ser det som sin livsoppgave å motarbeide medisinene. Til det siste er det jo psykofarmaka og vaksiner som har store motstandsgrupper. Har aldri hørt om noen som har vært motstandere av nye medisiner mot kreft eller HIV.

Anonymkode: d9665...098

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...