Gå til innhold

Lykkepiller er lobotomi

Anbefalte innlegg

Gjest Tristelin@

Forstod jo det. Men du tar utgangspunkt i det kan trekkes paraleller, ikke sant?

Poenget mitt er at det ikke finnes likhetstrekk mellom et fysisk, kirurgisk inngrep, og tabletter. Uansett!

Det ble jo kallet kjemisk kastrering når voldtektsforbrytere fikk piller istedenfor vanlig kastrering! Da må vel SSRI kunne kalles kjemisk lobotomering?

Fortsetter under...

firebird1365380441

Man velger jo som regel selv om man vil "stappe i seg" AD/SSRI.Etter at jeg begynte å stappe i meg SSRI har jeg bare blitt bedre.Svinger ikke så kraftig lenger og er rett og slett mye mer stabil i humøret.Det er ingen som hindrer meg i å f.eks slutte med medisinen eller trappe ned på dosen.Når en begynner å ta AD/SSRI er det jo fordi det er påkrevd, og at en som oftest vil det selv.

At SSRI er som lobotomi å regne stemmer ikke for meg.Men jeg kan skjønne at de bivirkningene noen personer får kan gjøre at en føler seg lobotomert.I slike tilfeller må det da gå an å slutte med pillene, eller bytte til noe annet.

Det blir litt teit å si at enten er SSRI kjemisk lobotomi, eller så er de "lykkepiller".Da tenker man i hvert fall temmelig sort hvitt - fra det ene ekstreme til det andre.Noen bivirkninger av SSRI må en faktisk ta med på kjøpet.Sånn er det jo med alle slags medisiner.Men å kalle det for lobotomi er å ta ganske for hardt i, mener nå jeg....

Vennlig hilsen

dette er mitt nick

Jeg er egentlig ganske drittlei denne debatten om de såkalte "lykkepillene", som føres både i media og andre steder. Fakta er jo at de hjelper veldig mange, og alle medisiner som har en eller annen slags virkning, har også bivirkninger. Det er å gå altfor langt å kalle det lobotomi!

På en annen siden har jeg selv brukt mange forskjellig AD, og jeg er ganske skremt når jeg i ettertid ser hvordan de faktisk virket på meg.

Jeg hadde mye av de bivirkningene du nevner. Begynte med selvskading som ble verre og verre ettersom dosene ble økt. Gjorde flere selvmordsforøk også, pillene fikk meg til å tørre å gjennomføre slike farlige ting jeg sannsynligvis ikke ville turt ellers. I tillegg ble jeg voldsomt aggressiv.

Disse tingene vet jeg 100% sikkert at jeg ikke er alene om, jeg tror faktisk det er ganke vanlig for de som ikke har den normale virkningen.

Flere av venninnene mine har hatt selvmordforsøk kun mens de brukte SSRI, og har faktisk følt seg bedre etter at de har kuttet ut medisinene.

Dette er jo ganske skremmende, men for å se det fra en annen side, hvis jeg skulle bli alvorlig deprimert igjen, ville jeg nok forsøkt slike medisiner igjen. Man må liksom finne ut hva som er værst på det gitte tidspungtet, å leve i et helvete, eller å forsøke om man mulig kan få det bedre med slik medisin.

Gjest papirtiger

Det ble jo kallet kjemisk kastrering når voldtektsforbrytere fikk piller istedenfor vanlig kastrering! Da må vel SSRI kunne kalles kjemisk lobotomering?

Slettes ikke. Effekten av SSRI forsvinner hvis man slutter å bruke de.

Men jeg er enig med Jake, denne debatten er tåpelig. Veldig synd om noen vegrer seg for å prøve SSRI grunnet slike artikler, det er tross alt bare et lite mindretall som ikke får det bedre med slike medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...