Gå til innhold

Forandret etter traumer

Anbefalte innlegg

Gjest selam
Skrevet

Hei. For et års tid siden ble jeg utsatt for vold og et par drapsforsøk. Nå sliter jeg med å "finne meg selv" igjen. Jeg oppfattes ofte av andre som eksentrisk, fjern eller aggresiv. Følelsesmessig svinger jeg mellom å føle meg anspent og irritabel, og å være langt nede (deppa), og når jeg prøver å være mitt normale blide selv, blir det overanstrengt og falskt. Av og til greier jeg å være meg selv. Men det som skremmer meg, er at jeg av og til blir kald/føler meg gal. Ved siste drapsforsøk skjedde det noe med meg, og jeg var ikke lenger redd, men iskald/utfordrende: "Ja så drep meg da, kom igjen!", og lo ukontrollert. Det var som om jeg ble som han. Dette skremmer meg. Jeg har alltid vært en samvittighetsfull person. Ofte må jeg opp til ugunstige tider på grunn av jobb, og det er spesielt når jeg har fått lite søvn at jeg kjenner at tankegangen er helt ute og kjører: jeg har ikke kontroll. Før var jeg bare trøtt etter lite søvn. Hva gjør jeg for å bli mitt gamle selv igjen?

Gjest mange muligheter
Skrevet

Har du søkt på nettet på PTSD -post-traumatisk stress syndrom?

Skrevet

Hvis du ønsker hjelp til å bearbeide traumene bør du i første omgang oppsøke din fastlege.

Psykoterapi kan være en god begynnelse. Fastlegen kan gi henvisning til psykolog / psykiater.

mvh

Gjest selam
Skrevet

Har du søkt på nettet på PTSD -post-traumatisk stress syndrom?

Har lest litt om det, ja. Men trodde det måtte mer traumatiske ting til for å få det. Kanskje jeg er spesielt sårbar på grunn av tidligere mobbing og dårlig nettverk?

Gjest mange muligheter
Skrevet

Jeg syntes vold og drapsforsøk høres veldig traumatisk ut, da?

Jeg er ikke ekspert, men mener å ha lest at man lettere får PTSD etter traumer hvis det ripper opp i tidligere traumer eller tidligere opplevelser av stor utrygghet.

Det er hjelp å få for PTSD, både psykoterapi og medisiner kan gi god effekt.

Skrevet

Har lest litt om det, ja. Men trodde det måtte mer traumatiske ting til for å få det. Kanskje jeg er spesielt sårbar på grunn av tidligere mobbing og dårlig nettverk?

Det er vel langt vanligere og oppleve vold og drapsforsøk som svært traumatisk enn udramatisk. De fleste ville vel fått ganske kraftige reaksjoner på det du beskriver.

Uansett er ikke det viktige hva som er en "normal" reaksjon, men hva det du har opplevd har gjort med deg. Og om du trenger/ønsker/har nytte av proffesjonell hjelp for å komme deg videre.

Ønsker deg alt godt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...