Gå til innhold

Psykose

Gjest Hilsen fortvilet søster

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen fortvilet søster

Etter en del år med problemer, har min bror endt i en slags psykose. Han "ser" ting, gjør rare ting, jeg kjenner ikke igjen stemmen hans, og ble i ettermiddag innlagt på psyk klinikk, et hastevedtak ved hjelp av lege. Jeg mistenker at hans innatk av "lassevis" med tabletter, foreskrevet av samme lege i tur og orden, mangel på oppfølging, avslag på søknader til trygdekontor, i det hele tatt, han orker ikke mer nå. Han har truet med å ta livet sitt når han har vært lengst nede, vi har vært i kontakt med lege og psykiatriker, de kjenner så altfor godt til hans situasjon, men evner ikke å gjøre noen ting, bortsett fra da å skrive ut nye resepter. Mannen trenger hjelp, men hvor får han den, før det er for sent? Han har til og med fått innkasso på tenner han har fått innsatt, han søkte trygdekontor om å få dekket dette, men nei, det gikk ikke. Han anket, og anket igjen, men det nytter ikke. Han har trygd, og ingen mulighet til å betale dette selv, og nå har de gått til innkasso, samt at han blir bett om å gå på sosialkontoret.

Han vil jo bare bli frisk, se presentabel ut, leve normalt, få seg en jobb, han er bare 40 år. Dette er så vondt, jeg føler jeg ikke er til hjelp lenger for han, vi kan ikke prate lenger. Hva skal vi gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141241-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det en del å ta tak i, ja. Skjønner godt at du er bekymret for broren din.

Han har kanskje utviklet et rusproblem siden av de psykiske og sosiale problemene? Det er tydeligvis en del negative ting som trekker han ned som må ordnes opp i.

Legen som har foreskrevet medikamenter til han og legen der han er innlagt må ta et ansvar og han må få hjelp til å få til en hensiktsmessig medisinbruk på kortere og lengre sikt.

I forhold til trygdekontoret bør det kanskje gjennomføres møte med lege/trygdekontor for å avklare hans situasjon nærmere. Vet ikke hva han har søkt om, men han må jo få skikkelige svar og kanskje er det andre alternativer som passer han bedre om han har fått avslag på en ytelse.

Når det gjelder tannlegeutgifter så kan han søke på sosialkontoret om å få dekket den regninga og inkassoen må bli stoppet. Sosionom eller økonomisk rådgiver på sykehuset bør sette i gang en del i forhold til økonomien og trygdesystemet mens han er innlagt slik at ting er mer i orden når han kommer ut.

Han burde kanskje ha en ansvarsgruppe med en koordinator slik at ting blir tatt tak i og ansvaret blir tydelig plassert. Han kan ikke klare alt alene, spesielt ikke nå, og dere som pårørende kan man heller ikke forvente at kan hjelpe han i et kronglete trygdesystem og helsevesen.

Håper han får den hjelpa han trenger så du kan konsentrere dere om å være søster.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/141241-psykose/#findComment-887246
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...