Gå til innhold

leamus i brystet


aniara

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung kvinne som er overvektig og røyker. Ingen drømmepasient, med andre ord... Har likevel bestandig vært frisk – jeg er uhyre sjelden syk, men har selvsagt dårlig kondisjon. Imidlertid har jeg fått nok av å være stor, tung og utrent, og er i ferd med å legge om livsstilen til å innebære sunnere kosthold og mer bevegelse. Målet er å gå ned i vekt og komme i form. Jeg spiser allerede vesentlig sunn mat, med mye frukt og grønt, men jeg spiser mye, og er altfor glad i potetgull og lignende. I tillegg blir det sosiale livet lett stillesittende, og jeg har heller ikke jobb eller hobbyer som innebærer bevegelse. Med tiden ønsker jeg også å slutte å røyke, men er realistisk nok til å ta en ting av gangen.

Å legge om livsstilen slik blir tøft, men det er ikke derfor jeg skriver inn her. Problemet er som følger:

Det siste halvåret har jeg iblant kjent en slags pussig bevegelse like under venstre bryst etter at jeg har lagt meg. Jeg kan best beskrive den som en slags blanding av en lett "leamus", slik man iblant får i muskler, og følelsen av romling i magen når man er svært sulten (dog uten lydene). Jeg går selvsagt ut fra at dette er hjertet. Det er ikke smertefullt, og synes heller ikke å gi utslag på pulsen, men det er selvsagt ubehagelig og urovekkende. Det som imidlertid virkelig har skremt meg, er at jeg de siste par dagene har kjent dette døgnet rundt og i alle stillinger – sittende, gående, liggende og så videre. Fortsatt er det ikke smertefullt, og jeg føler meg helt fin (ingen svetting, svimmelhet, pusteproblemer eller noe annet, jeg er akkurat som jeg pleier) , men dersom dette indikerer et hjerteproblem er jeg jo nødt til å ta det alvorlig! Mitt spørsmål blir derfor: Hva kan dette være? Og kan jeg ta sjansen på å begynne med forsiktig trening til tross for at jeg kjenner dette? Kan det rett og slett være kroppen min som sier fra, etter en lang jul med mye mat og stillesitting at nå er grensen nådd, nå tåler den ikke mer? Eller er jeg i noen akutt fare?

Jeg kan opplyse at "leamusen" ikke synes å bli påvirket av at jeg for eksempel tar en røyk eller går en tur. Den blir heller ikke sterkere dersom pulsen blir høyere eller svakere dersom den blir lavere.

Jeg blir veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Aniara.

Først : disse bevegelsene kommer IKKE fra hjertet ditt. De må komme fra annen muskulatur, f.eks. i brystveggen, mellomgulvmuskulatur, eller annen struktur.

Glem således hjertet ditt i denne forbindelsen. Hvis denne "bevegelsen" er synlig eller kan kjennes med fingrene, vil det være nyttig om din lege fikk kjenne på det og evt. kunne berolige deg. Din teori om at det kan være kroppen din som "sier fra om at grensen er nådd" er slett ikke så ueffen, og du kan jo ta det som en ytterligere stimulans til å fortsette den flotte innsatsen du har vist til nå, med henblikk på en nødvendig omlegging av en uheldig og helsetruende livsstil.

Det ligger en ganske hard kamp foran deg : du skal rette opp adskillig, og har satt skikkelig navn på sakene for deg selv : Røykestopp, vektreduksjon, trening. Sett deg realistiske mål, spesielt m.h.p. vekten. Søk assistanse hos folk/institusjoner som har erfaring både med vektproblemer og røykestopp.

Jeg ønsker deg lykke til. Den innsatsen du nå legger for dagen vil du profittere på hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...