Gå til innhold

Strekk i leggen

Hoppeglad

Anbefalte innlegg

Er en jente på 43 år som er glad i å trene - fortrinnsvis Friskis & Svettis et par ganger i uken, i kombinasjon med langrenn, sykling, løping og litt tennis om sommeren. Har aldri hatt problemer med strekk tidligere, før jeg i fjor sommer fikk en voldsom strekk i den ene leggen under tennis-spilling. Etter dette skal det veldig lite til av hopp & sprett før det "smeller" til; i en eller begge legger. Dette bremser jo treningen ganske drastisk - og det liker jeg ikke! Hvorfor skjer dette, og hva kan jeg gjøre for å forebygge? Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Hoppeglad

En slik voldsom strekk du beskriver, er som oftest en ruptur (avrivning) av muskel-fibre i leggen din. Dette er en svært vanlig skade i tennis og andre rekkert-spill. Kommer lett ved aktiviteter preget av brå starter og brå stopper. Dette skjer lettere jo eldre man blir. Men selvsagt antyder jeg ikke at 43 år er "gammel", men alikevel i denne sammenheng.Tar gjerne minst 4 uker før skaden er leget.

Jeg hadde nå en godt stund drevet alternativ trening uten å belaste leggene noe særlig, samtidig som jeg tøyd den skadde muskulaturen med forsiktighet. Blir du for kort i musklene bak på leggene, skjer slike skader lett igjen. Sykling er bra, men plasser pedalene midt under foten slik at belastningen på leggene ikke blir så stor. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...