Hoppeglad Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Er en jente på 43 år som er glad i å trene - fortrinnsvis Friskis & Svettis et par ganger i uken, i kombinasjon med langrenn, sykling, løping og litt tennis om sommeren. Har aldri hatt problemer med strekk tidligere, før jeg i fjor sommer fikk en voldsom strekk i den ene leggen under tennis-spilling. Etter dette skal det veldig lite til av hopp & sprett før det "smeller" til; i en eller begge legger. Dette bremser jo treningen ganske drastisk - og det liker jeg ikke! Hvorfor skjer dette, og hva kan jeg gjøre for å forebygge? Takk for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 -Hoppeglad En slik voldsom strekk du beskriver, er som oftest en ruptur (avrivning) av muskel-fibre i leggen din. Dette er en svært vanlig skade i tennis og andre rekkert-spill. Kommer lett ved aktiviteter preget av brå starter og brå stopper. Dette skjer lettere jo eldre man blir. Men selvsagt antyder jeg ikke at 43 år er "gammel", men alikevel i denne sammenheng.Tar gjerne minst 4 uker før skaden er leget. Jeg hadde nå en godt stund drevet alternativ trening uten å belaste leggene noe særlig, samtidig som jeg tøyd den skadde muskulaturen med forsiktighet. Blir du for kort i musklene bak på leggene, skjer slike skader lett igjen. Sykling er bra, men plasser pedalene midt under foten slik at belastningen på leggene ikke blir så stor. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.