Gå til innhold

Klump under leppa/munnviken


stovnerjonny

Anbefalte innlegg

stovnerjonny

Hei,

For ca. en måned siden oppdaget jeg en liten klump i munnhulen under leppa/munnviken. Jeg oppdaget det tilfeldigvis da jeg stakk leppa mi ned mellom leppa og tennene i underkjeven. Den er ca. 1cm i diameter og var litt blåaktig til å begynne med. Jeg bestilte straks en legetime. Etter litt over en uke så fikk jeg en legetime. Da jeg var hos legen sa hun at hun ikke viste hva det var og jeg burde bare se det an og at det helt sikkert gikk over etter et par uker, slik som mange leger pleier å si. Hun sa at jeg kansje hadde bitt meg i leppa, men det kan jeg ikke huske å ha gjort og dessuten er det litt for langt ned til at det virker sannsynlig at jeg har bitt meg der. Det føltes ut som om hun var ganske fersk og at hun ikke viste noe særlig om det, så der fikk jeg ingen svar. Hun foreslo forresten at jeg kansje burde kontakte tannlegen min, da dette kansje var nærmere deres arbeidsfelt. Jeg har prøvd å finne fram til litt lesestoff om dette, men det er ikke så lett å finne noe om dette temaet hverken på nettet eller i bøker.

Er det noen som vet hva dette kan være, eller hva jeg bør gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bente831365380491

Typen min hadde og en kul i leppa, den var temmelig stor. Han fikk den etter en bilulykke, der han sikkert har slått seg eller noe sånt. Var der lenge og var ubehagelig, men den har gått bra ned nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trinest1365380631

Heisann

Oppdaget plutselig en klump i underleppa for et par år tilbake. Jeg tok kontakt med legen min. Av han fikk jeg en rekvisisjon til avd øre-nese-hals på sykehuset. Der fikk jeg vite at det var en spyttcyste. Jeg ble satt opp på operasjon en måneds tid senere. Gikk veldig greit, til tross for at det var litt ekkelt med et åpent sår i leppa :)

Om det er dette du har, er selvsagt vanskelig å svare på, men det er i allefall en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
stovnerjonny

Jeg fikk time hos tannlegen min en liten stund senere. Hun er veldig flink og fant heldigvis ut hva det var. Hun sa det var noe som het MÛcocele (eller spyttsten). Hun sa at mellom spyttkjertelen og indre del av munnen går det en slags kanal som normalt leder spyttet ut i munnen. Det som har skjedd er at en slik kanal har blitt tett (spyttsten) slik at spyttet i denne kjertelen ikke blir ledet ut. Spyttet samler seg derfor opp og blir til en klump. Det er helt ufarlig men den kan jo føles litt ubehagelig og irriterende. Den kan fjernes ved at man gjør et lite snitt for så å vrenge den ut på en måte. Det er vistnok sannsynelig at det kommer tilbake da denne kanalen nok fortsatt er tett og spyttkjertelen fortsatt vil produserere spytt. Det kan også være at denne klumpen forsvinner helt av seg selv, enten ved at spyttstenen blir presset ut eller at spyttkjertelen sprekker.

Min klump var derimot den største tannlegen min hadde sett så hun har heldigvis bestilt time for meg på Tannlegehøyskolen hvor jeg skal fjerne den ganske snart.

Jeg vil bare minne om at jeg verken er noen lege eller tannlege og at det jeg skriver her ikke nødvendigvis er helt medisinsk korrekt. Jeg forteller videre det som jeg jeg oppfattet at tannlegen min fortalte meg. Uansett håper jeg at dette kan hjelpe neon andre som får en slik klump og lurer på hva det er. Det var ikke lett å finne noe om dette i medisinske bøker, men det blir nok litt lettere å søke etter informasjon når man får et navn på det. Det var altså Mûcocele.

Hilsen Stovnerjonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...