Gå til innhold

Flyskrekk - noe å kjøpe?

Anbefalte innlegg

Gjest flyskrekk
Skrevet

Jeg er redd for å fly men må ut å reise med fly med to små barn. Det er to uker til, men jeg tenker på det hele tiden. Fins det noe ufarlig produkt som man kan kjøpe på helsekost eller apotek som kan hjelpe på å roe nervene??

Skrevet

Hei,

Nå vet jeg ikke om dette er noen løsning eller i det heletatt lurt, men har du forsøkt å tenke over hva med å fly som gjør at du blir redd?

Kansje du kan dra på en flyplass bare for å føle mer på stemningen se på flyene og slikt, slik at de ikke blir så fremmede. En annen ting kan jo være å finne ut mer om fly, hvordan de er bygget opp og slikt. Kansje du blir tryggere på disse farkostene.

Kansje du kan fokusere på noen av de andre pasasjerene som ser rolige ut og prøve å overføre den følelsen til deg selv.

Bare noen tanker.

Skrevet

Hvorfor ber du ikke bare om å få Vival (e.l.) hos legen?

Skrevet

Jeg har ikke hørt om noe slikt produkt fra helsekost.

Du kan gå til legen, forklare situasjonen og be om et benzo, f.eks sobril. Og deretter teste ut en tablett i forkant, for å se hvordan du reagerer, siden du skal passe på barn i tillegg (kanskje du blir litt trøtt). Det er ikke verre en de som tar en drink før flyturen, syns jeg da.

mvh

Gjest viffi
Skrevet

Hei,

Nå vet jeg ikke om dette er noen løsning eller i det heletatt lurt, men har du forsøkt å tenke over hva med å fly som gjør at du blir redd?

Kansje du kan dra på en flyplass bare for å føle mer på stemningen se på flyene og slikt, slik at de ikke blir så fremmede. En annen ting kan jo være å finne ut mer om fly, hvordan de er bygget opp og slikt. Kansje du blir tryggere på disse farkostene.

Kansje du kan fokusere på noen av de andre pasasjerene som ser rolige ut og prøve å overføre den følelsen til deg selv.

Bare noen tanker.

Jeg har sympati for din situasjon, men og lete utenfor etter loesninger paa dette problemet er sannsynligvis bortkastet. Jeg har selv slitt med fobier, og det bunner ut i mangel paa kontroll. Naar du flyr foeler du ikke at du har kontroll, og du faar panikk.

Det hoeres kanskje brutalt ut, men du maa rett og slett bestemme deg for at dette gaar bra. Derretter gjoere eksponere degselv for det du er redd for, og vaere veldig bevisst paa at dette er helt greit. Du kan laere deg all vitenskapen bak, hvorfor flyet er i stand til og fly osv.

Er du redd for og ikke kunne ta deg av barna dine, akn du jo be om at de blir spesielt tatt haand om av flyvertinnene, det kan minske presset noe

Gjest mange muligheter
Skrevet

På lang sikt er det mulig å gjøre noe med fobien, hvis du er motivert for det, men på 14 dager høres det lurt ut å tenke på kortsiktige løsninger.

Beroligende middel fra fastlegen kan hjelpe mye - forklar at det bare er for flyskrekk du trenger det. Flyvertinnene er også helt vant til dette - si ifra f.eks. ved innsjekking, så pleier de å være hjelpsomme. Pass på å få sitte ved midtgang hhv ved vindu, foran eller bak, alt etter hva som gjør deg tryggest.

Gjest Rusle
Skrevet

Jo da, helsekosten har slike produkter. Prøvde et slikt for flere år siden (husker ikke hva det het). Merket en svak virkning, men det spørs om det må sterkere skyts til når du har flyskrekk.

Legen din vil sikkert skrive ut noen beroligende tabletter.

Skrevet

Jo da, helsekosten har slike produkter. Prøvde et slikt for flere år siden (husker ikke hva det het). Merket en svak virkning, men det spørs om det må sterkere skyts til når du har flyskrekk.

Legen din vil sikkert skrive ut noen beroligende tabletter.

Takk for svar, men er redd for sånne sterke beroligende midler siden jeg skal passe på to små barn.

Skrevet

Hvorfor ber du ikke bare om å få Vival (e.l.) hos legen?

Takk for svar, men er redd for sånne sterke beroligende midler siden jeg skal passe på to små barn.

Skrevet

Hei,

Bare noen tanker.

Tusen takk for omsorgsfullt svar! Alt sånt hjelper litt, men jeg blir ikke kvitt en sånn gnagende følelse av å ikke ha kontroll. Når man i tillegg skal passe på to små barn blir det hele enda verre... Når jeg reiser alene pleier jeg å klare å lide meg gjennom det...

Jeg bare tenkte det kanskej fantes veldig milde helsekostprodukter som kunne ta toppen av nervene.

Gjest mange muligheter
Skrevet

Tusen takk for omsorgsfullt svar! Alt sånt hjelper litt, men jeg blir ikke kvitt en sånn gnagende følelse av å ikke ha kontroll. Når man i tillegg skal passe på to små barn blir det hele enda verre... Når jeg reiser alene pleier jeg å klare å lide meg gjennom det...

Jeg bare tenkte det kanskej fantes veldig milde helsekostprodukter som kunne ta toppen av nervene.

På helsekosten fins valeriana etc, som er svakere enn f.eks sobril. Så det blir en avveining hvor mye du vil dempe angsten og hvor våken du trenger å være.

Er flyskrekken voldsom, blir balansen vanskelig. Er den moderat, tror jeg en lite dose sobril vil gjøre både flyskrekk og barnepass overkommelig. Husk at flypersonalet hjelper deg.

Du kan jo prøve ut de ulike alternativene i god tid før reisen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...