Gå til innhold

Søvnvansker hos eldre kvinne.

Anbefalte innlegg

Gjest reenie
Skrevet

Moren min er snart 84 år. Hun får Aricept for begynnende demens, noe som har hatt meget god effekt. I tillegg blir hun medisinert for høyt blodtrykk, og bruker Seroxat for depresjon. Ved uro og angst tar hun innimellom Alopam.

Søvnmønsteret hennes er slik: Hun legger seg til å sove ved 23.00-tiden, faller i søvn et par timer der etter, og våkner ofte igjen på morgensiden. Ligger da våken en stund, sovner godt på morgenen, og står sjelden opp før langt på dag, ofte ved 13.00 tida eller seinere. Jeg er på jobb, og får ikke sett til at hun står opp. Hvis jeg er hjemme, og får henne opp ved 10.00-tida, er hun helt "ferdig", fungerer dårlig, ,og faller i søvn i stolen. Hun har alltid en god middagslur på minst et par timer ut på ettermiddagen. Hun får lite ut av dagen på denne måten, og får i seg for lite mat, bl.a. Hun har prøvd å legge seg til bestemte tider og stå opp når vekkerklokka ringer, men det fungerer ikke. Legen hennes advarer mot sovemidler, da hun kan bli forvirret av disse. Hun har Still noct, men bruker til nød en halv en sjelden gang. Det virker mye bedre dersom hun tar en hel tablett. da kan hun sove natta til endes, og komme seg opp tidligere. Jeg har lagt fram dette for legen, men han mener fortsatt at hun skal holde seg unna sovepillene, og heller sette vekkerklokka på. Noe som altså ikke funker. Er det medisinsk grunnlag for denne restriktive holdningen? Legger merke til at andre leger skriver ut sovvemedisin til eldre uten disse betenkelighetene. Vet ikke hvordan forholde segt til dette problemet, Det medfører jo som sagt andre helseproblenmer, med passivitet, osv. Hva synes du?

Hilsen datter.

Skrevet

Hele poenget må jo være hvorvidt hun faktisk blir forvirra av Stilnoct, ikke hvorvidt legen antar hun blir det. Hvis hun sover bedre på disse pillene uten å bli forvirra er det ingen grunn til å la være å bruke dem.

Stilnoct er heller ikke spesielt sterke piller, som f.eks. Rohypnol som ble mye brukt før.

• 4 uker senere...
Skrevet

For meg høres det ut som om problemet er søvnmønster, og ikke direkte et søvnproblem. Søvnproblemer og behov for sovepiller har man i utg.pkt bare om man greier å sove mindre enn ca 7 timer om dagen. Eller for lite for den aktuelle personen. Det har hun tydeligvis ikke. Hun greier å sove nok antall timer pr døgn men ikke til riktig tid. Sovepiler blir nok derfor en dårlig løsning, siden det helst er for dem som sover for lite.

Å snu søvnmønster kan være vanskelig. "Feil" søvnmønster kan av og til være et symptom på dårlig behandlet depresjon.

Alt med forbehold om at jeg ikke er noen fagperson.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...