Gå til innhold

alkoholens makt

Anbefalte innlegg

Gjest tomaten
Skrevet

Legen min vil at jeg skal ta tabletter fordi jeg drikker så mye(drikker ikke noe på hverdagene men altfor mye i helgene).Vil at jeg skal kutte ut all alkohol pga angst og depresjon.Men jeg har sagt at jeg ikke vil ta disse tablettene,går allerede på noen andre tabletter og synes dette holder.Fikk til svar at han mente at jeg tydeligvis ikke ville ha hjelp og at jeg ikke er villig til å "gi opp" alkohol pga dette.han sa også at jeg aldri kom til å finne meg en kjæreste,for hvem vil vel ha en som meg som drikker så mye......!!!ble lei meg jeg da.....!!!!Jeg vil jo selfølgelig ha hjelp,men han kan vel ikke tvinge meg til å ta tabletter??Det er vel andre ting jeg kan gjøre for å trappe ned på alkoholen?Må man absolutt ty til tableter hver gang noe skjer i livet.....!!blir litt irritert også......synes det er altfor lettvint for legen å skrive ut resepter i hytt og pine....

Skrevet

Legen din høres ut som en tulling. Jeg ville bytta den ut var jeg deg.

Forøvrig veit vi vel alle at det svært ofte er nettopp gjennom (sosial) drikking at man møter sin framtidige kjæreste.

Gjest Tristelin@
Skrevet

Jøss, det må være min forhenværende fastlege du har dumpet bort i! hehe... Eller finnes det faktisk flere slike tullete leger? Utrolig at en som skal hjelpe pasienten kan legge sten til byrden på en slik måte.

Skrevet

Legen din høres ut som en tulling. Jeg ville bytta den ut var jeg deg.

Forøvrig veit vi vel alle at det svært ofte er nettopp gjennom (sosial) drikking at man møter sin framtidige kjæreste.

Men han sier jo at han drikker altfor mye i helgene - og snakker om "alkoholens makt". Da er det vel ikke "sosial drikking" lenger?

Skrevet

Jøss, det må være min forhenværende fastlege du har dumpet bort i! hehe... Eller finnes det faktisk flere slike tullete leger? Utrolig at en som skal hjelpe pasienten kan legge sten til byrden på en slik måte.

Dersom han drikker altfor mye i helgene ( i følge ham selv) og dette medfører negative konsekvenser for ham - hva er da galt med legens utsagn?

Jeg hadde ikke ville vært sammen med en som drikker altfor mye ...

Skrevet

Men han sier jo at han drikker altfor mye i helgene - og snakker om "alkoholens makt". Da er det vel ikke "sosial drikking" lenger?

Min definisjon av sosial drikking er temmelig enkel: drikkingen er sosial så lenge man drikker sammen med andre. Ergo er det ingen motsetning mellom at drikking er sosial og at den er uheldig (overdrevet).

Men det dette egentlig handler om er hvorvidt denne legens atferd er profesjonell eller ikke. Etter min mening er den ikke bare uprofesjonell, men langt under nivået til vanlig bondevett. Hadde jeg blitt møtt med en slik reaksjon ville jeg blitt rasende og avskrevet legen som en person jeg ville finne det verdt å forholde meg til. Jeg syns legenes utsagn er uprofesjonelt på samme nivå som: du vil aldri få deg kjæreste fordi du driver med selvskading, fordi du er deprimert, fordi du er overvektig etc. etc.

Skrevet

Jeg har vært borti akkurat det samme problemet som deg (bortsett fra det med den mistenksomme legen). For to år siden fikk jeg også beskjed om trappe ned helgedrikkinga mi. Ville ikke høre jeg heller. Og jeg ble ikke noe bedre innstilt da jeg fikk kjæreste, omtrent en mnd seinere, som resultat av ei skikkelig fyllekule. Idag er det to mnd. siden hu slo opp med meg. pga drikkinga. midt i en knallhard depresjons periode. Rundt omkring på dette tidspunktet av døgnet tror jeg.. tok jæveli lang tid å skrive dette. blir mye backspace etter ukjent antall halvlitere og litt for lite whisky.. Lykke til!!!

Skrevet

Min definisjon av sosial drikking er temmelig enkel: drikkingen er sosial så lenge man drikker sammen med andre. Ergo er det ingen motsetning mellom at drikking er sosial og at den er uheldig (overdrevet).

Men det dette egentlig handler om er hvorvidt denne legens atferd er profesjonell eller ikke. Etter min mening er den ikke bare uprofesjonell, men langt under nivået til vanlig bondevett. Hadde jeg blitt møtt med en slik reaksjon ville jeg blitt rasende og avskrevet legen som en person jeg ville finne det verdt å forholde meg til. Jeg syns legenes utsagn er uprofesjonelt på samme nivå som: du vil aldri få deg kjæreste fordi du driver med selvskading, fordi du er deprimert, fordi du er overvektig etc. etc.

Jeg kan være enig med deg at det er uprofesjonelt dersom legen driver med overdreven skremselspropaganda. Men realitetsorientering/konfrontasjon synes jeg ikke er uprofesjonelt dersom det er nødvendig...

Det blir kanskje for teoretisk å mene noe om dette så lenge vi ikke vet noe om hvor destruktiv alkoholbruken er. Jeg la merke til overskriften som var brukt på innlegget, og tok som utgangspunkt at dette ga uttrykk for et begynnende mibruk av alkohol eller bruk som var destruktiv som følge av sykdom - det er de assosiasjoner jeg får av utrykk som "alkoholens makt".

Skrevet

Alkhol virker avgjort forsterkende på angst og depresjon. Gir bare midlertidig demping under rusen.

Mulig legens ord var brutal, men siden du selv oppgir alkoholen som makt og årsak, ville jeg alvorlig vurdert hans tilbud likevel.

tod skriver om sosial drikking for og oppnå kontakt, slik jeg forstår innlegget ditt bedriver du ikke sosial kontaktsøkende drikking, men destruktiv drikking med sykdom som følge. Det blir noe helt annet.

Mange og kanskje de fleste finner heller ikke sine partnere gjennom rus.

Det er vel heller ikke mange som ønsker og bo sammen med en person som er "drita" hver helg.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...