Gå til innhold

Liten jobb etter mange år som ufør

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til en liten jobb som ikke er for skummel? Jeg har begynt å leke med tanken på å få en liten jobb for å gi meg mer innhold i dagen. Tenker at et dagsenter blir kjedelig som det eneste på sikt. Har ikke gjort noe som helst de siste 12 årene. Da jeg ble syk gikk jeg på sykepleien, og før det jobbet jeg i barnehage. Jeg vil ikke jobbe på en vernet bedrift med de kjedelige oppgavene de har der.

Fortsetter under...

Hei Soria,

Så tøft at du har lyst til å begynne å jobbe litt etter alle disse årene. Hva med å ta utgangspunkt i de deltidsjobbene som er ledig i ditt område? Følg med i avisen, på a-etats sider etc.

Finnes ikke stort i avisene her, men jeg skal sjekke aetats sider :)

Gjest mange muligheter

Hva er lett og hva er vanskelig for deg? Må du f.eks. ha mye pauser, korte dager, anledning til å ta fri på dårlige dager? Vil du gjerne være sammen med folk eller helst ikke med folk?

Kanskje lurt å tenke gjennom slike ting og sortere etter det.

Annonse

Assistent på SFO? Dersom du liker å være sammen med unger :-)

Noen firmaer trenger en som kommer og gjør i stand lunch hver dag. Tror de pleier å beregne 2-3 timer daglig.

Hvor mye kan du tenke deg å jobbe - og hvor mye har du lyst til å treffe mennesker gjennom jobben?

Hva med å søke på Uloba og se om noen trenger en personlig assistent? Noen trenger mange timers hjelp og andre få. Oppgavene er varierende fra husarbeid til shopping og byturer. Assistent min jobber et annet sted hvor hun tar seg mest av babyen i familien. Du behøver jo ikke ta jobb hos tunge brukere.

Du skriver: "Noen som har forslag til en liten jobb som ikke er for skummel?"

Leiemorder må jo være perfekt!

Det er en liten jobb (tar ikke lang tid), og er mye skumlere for dem enn for deg! Dessuten er det få klager fra "kundene"!

:D

Ville egentlig si at det er tøft av deg! Stå på, Soria!

Alt godt!

Gjest Venninde

Jeg er i samme situasjon som deg, dvs at jeg har vært ufør i 7 år. Jeg har ikke energi til å jobbe f.eks halv tid, i tillegg var selvtillitten dårlig. For å få trening i å jobbe normalt igjen, har jeg begynt å jobbe i en frivillig organisasjon 2 dager pr uke, tilsammen 8 timer. Dette er ubetalt. Belønningen er at jeg har det gøy, får større selvtillitt, større mestringsevne, er en ressursperson og ikke en klient.Kan bestemme antall timer jeg jobber osv. Målet er å komme i ordinært arbeid igjen. Jeg vet at Oslo Røde kors har månedlige infomøter om arbeidsoppgaver for frivillige. Det samme gjelder for andre frivillige organisasjoner

Så bra at du har lyst til å jobbe litt.

Posten har iblant ministillinger for postbud.

Hvis du kunne tenke deg å jobbe med psykisk utviklingshemmede er det muligheter for å være tilkallende vikar (du velger selv om du vil ta vakten), evt. ministilling. Pass på at du ikke havner med for tunge brukere.

Noen butikker kan ha behov for ekstrahjelp.

Støttekontakt kan være et annet alternativ. Hva arbeidsoppgavene da blir kommer veldig an på brukeren. De prøver selvsagt alltid å få en god match mellom støttekontakt å bruker. F.eks. gå i bassenget en gang i uka. Gå tur, på kino el.l. Ofte 2-4 timer i uka. Det er nesten alltid behov for støttekontakter.

Tilkallende vikar kan være et sted å begynne. Der har du muligheter både i barnehager, fritidshjem, pleie & omsorg, butikk og sikkert mye annet. Det kan være en mulighet til å prøve seg uten store forpliktelser og stor fallhøyde.

Ellers finnes rengjøring, kantine, hjemmehjelp.

Håper du finner noe du trives med. Ikke vær redd for å prøve og feile litt.

Hører gjerne hvordan det går.

Lykke til!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...