Nytthus Skrevet 25. mars 2004 Del Skrevet 25. mars 2004 Hei! Jeg driver en del med Volleyball, og for 2-3 uker siden skiftet jeg til nye sko. Etter 2 uker så begynte jeg å få smerte på fremsiden (under kneskålen) av kneet. Dette ble så vondt at jeg måtte stoppe treningen. Fikk senere beskjed om at de nye skoene mine er håndballsko! Det var mer vollyeball sko jeg brukte før... Kan dette være årsaken? Hva har jeg fått i kneet (har aldri hatt det før)?. Kan jeg drive med alternativ trening (hva?), evt hvor lenge tar det før jeg kan trene for fullt igjen med volleyball? Det er bare vondt når jeg skal bøye meg for å ta sats 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonil Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Hei. Datteren min er aktiv håndballspiller. For ca. 1,5 mnd siden ble hun plaget av smerter på framsiden av kneet under kneskålen. Etter nesten en uke uten bedring gikk vi til legen for å vite hva dette var. Svaret var at dette var "Jumpers knee" (hoppe kne). Hun fikk brexidol mot betennelsen. I tillegg gikk hun til naprapat for behandling, og etter to behandlinger var smertene borte. Om det er jumpers knee må opptrening skje svært gradvis, etter at smertene er borte. For ikke å få det kronisk. Det tok vel nesten en mnd før hun kunne starte trening igjen. Men nå trener hun omtrent like hardt som før. Og en ting til. Vi fikk beskjed om at det er _VELDIG_ viktig å tøye ut musklene foran på låret som ender under kneet, og setemusklene. For å forebygge. Noe min datter innrømmet at hun ikke hadde vært noe flink til. Men det er hun blitt nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonil Skrevet 26. mars 2004 Del Skrevet 26. mars 2004 Hei. Datteren min er aktiv håndballspiller. For ca. 1,5 mnd siden ble hun plaget av smerter på framsiden av kneet under kneskålen. Etter nesten en uke uten bedring gikk vi til legen for å vite hva dette var. Svaret var at dette var "Jumpers knee" (hoppe kne). Hun fikk brexidol mot betennelsen. I tillegg gikk hun til naprapat for behandling, og etter to behandlinger var smertene borte. Om det er jumpers knee må opptrening skje svært gradvis, etter at smertene er borte. For ikke å få det kronisk. Det tok vel nesten en mnd før hun kunne starte trening igjen. Men nå trener hun omtrent like hardt som før. Og en ting til. Vi fikk beskjed om at det er _VELDIG_ viktig å tøye ut musklene foran på låret som ender under kneet, og setemusklene. For å forebygge. Noe min datter innrømmet at hun ikke hadde vært noe flink til. Men det er hun blitt nå. Mener ikke med dette å si at det er det det er. Bare et forslag i og med at det også var under kneskålen foran hun hadde vondt. Forhåpetligvis er det noe som gir seg like raskt som det kom. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 Nytthus. I volleyball er det ganske vanlig med jumpers knee. Dvs. en overbelastningskade av muskelfestet på nedsiden av kneet. Kan kanskje tenkes at skoskiftet har betydning, men jeg betviler det egentlig. Kanskje det var slik at nye fine sko førte til mer og intens trening. Ikke provoser det vonde området på en stund nå. Tren resten av kroppen og øk styrken der. Sykling er bra for å opprettholde kondisjonen. En slik skade går vanligvis over av seg selv ved slik trening jeg her har beskrevet. Hvis ikke ta kontakt med fysioterapeut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.