Gå til innhold

Serotoninets virkning på stemningsleie

Anbefalte innlegg

Gjest Nysgjerrig villand

Hvordan har det seg egentlig at medisiner som øker tilgangen på serotonin i synapsespalten, hever stemningsleiet, når det er et HEMMENDE tranmittorstoff? Kan forstå at det kan virke angstdempende, men hvordan letter det en depresjon?

Fortsetter under...

Det har jeg også spekulert på. Kanskje det er sånn at hvis det hemmer reopptaket så utskilles det mer seretonin? Får håpe på svar fra høyere hold.

Noen av dem utjevner i alle fall seretonin nivået i hjernen. Andre hemmer nedbrytningen. Så vidt jeg har forstått. Også er det noe med noradrenalin som visst også er av betydning.

(Alt for) enkelt forklart: jo mer serotonin jo bedre humør. SSRI (Selective Serotonine Reuptake Inhibitor) hemmer _gjennopptaket_ av serotonin som er til overs etter at serotonin er skilt ut fra synapsene. Når det (for synapsene) ser ut som det er lite rester av serotonin lures de til å produsere mer serotonin for å bøte på dette. Det er i hvert fall hypotesen. Men alle fagfolk innrømmer at de ikke har noen god og fullstendig forklaring på virkningen av antidepressiva.

(Alt for) enkelt forklart: jo mer serotonin jo bedre humør. SSRI (Selective Serotonine Reuptake Inhibitor) hemmer _gjennopptaket_ av serotonin som er til overs etter at serotonin er skilt ut fra synapsene. Når det (for synapsene) ser ut som det er lite rester av serotonin lures de til å produsere mer serotonin for å bøte på dette. Det er i hvert fall hypotesen. Men alle fagfolk innrømmer at de ikke har noen god og fullstendig forklaring på virkningen av antidepressiva.

ja, hemmer _reopptaket_, altså mer serotonin tilgjengelig. Menr serotonin er jo et _hemmende_ transmittorstoff.., uavhengig av hvordan medisiner virker?

ja, hemmer _reopptaket_, altså mer serotonin tilgjengelig. Menr serotonin er jo et _hemmende_ transmittorstoff.., uavhengig av hvordan medisiner virker?

Sorry at jeg blander meg inn i diskusjonen, (syns den var interessant: ) men fant en side som dere kanskje kan finne noe ut av: http://www.sv.ntnu.no/psy/studiet/forelesninger/vaar-2003/psypro201/torkel.hafting.fyhn-201-1.pdf

Så vidt jeg kan lese, så står det dette med at seretonin er et hemmende transmitterstoff, og på den måten stiumuleres det kanskje til økt produksjon av dopamin/noradrenalin, som gjør deg "våken", hindrer depresjon? Eller det er sikkert helt feil. Men det hadde vært morsomt å forstå og finne ut av.

Gjest et tips

Sorry at jeg blander meg inn i diskusjonen, (syns den var interessant: ) men fant en side som dere kanskje kan finne noe ut av: http://www.sv.ntnu.no/psy/studiet/forelesninger/vaar-2003/psypro201/torkel.hafting.fyhn-201-1.pdf

Så vidt jeg kan lese, så står det dette med at seretonin er et hemmende transmitterstoff, og på den måten stiumuleres det kanskje til økt produksjon av dopamin/noradrenalin, som gjør deg "våken", hindrer depresjon? Eller det er sikkert helt feil. Men det hadde vært morsomt å forstå og finne ut av.

Hvordan finner du frem til slike forelesningsdokumenter?

Annonse

At en nevrotransmitter virker hemmende betyr bare at den senker fyringspotensialet til et nevron, det har ingenting med at den hemmer humøret eller lignende. De fleste nevrotransimttere har både hemmende (inhibitory) og potenserende (exhibitory) egenskaper, avhengig av hvilke nevorner de påvirker.

Ikke noe å være sorry for. Ville gjerne lese det du foreslo, men fikk dessverre bare fram ei helt grønn side.

Gjest nysgjerrig and

At en nevrotransmitter virker hemmende betyr bare at den senker fyringspotensialet til et nevron, det har ingenting med at den hemmer humøret eller lignende. De fleste nevrotransimttere har både hemmende (inhibitory) og potenserende (exhibitory) egenskaper, avhengig av hvilke nevorner de påvirker.

Jeg forklarer meg visst dårlig. Selvfølgelig betyr det ikke at det hemmer humøret. Men jeg lurte vel egentlig på, hemmer det "fyringspotensialet" på nerver som leder depresjonssymptom, eller noe sånnt? Eller er serotonin aktiverende akkurat på det stedet i hjernen som virker inn på humør?

Esj.. får ikke helt til å forklare meg da...

Jeg forklarer meg visst dårlig. Selvfølgelig betyr det ikke at det hemmer humøret. Men jeg lurte vel egentlig på, hemmer det "fyringspotensialet" på nerver som leder depresjonssymptom, eller noe sånnt? Eller er serotonin aktiverende akkurat på det stedet i hjernen som virker inn på humør?

Esj.. får ikke helt til å forklare meg da...

Jeg veit ikke, men forklaringen din høres jo ikke så dum ut. En annen ting er at den såkalte serotoninhypotesen stort sett er forlatt som eneste forklaring på virkning av SSRI, da mange andre systemer i hjernen sannsynligvis er involvert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...