Gå til innhold

Hypokonder eller et virkelig problem som bør taes opp i samtaleterapi?

Anbefalte innlegg

Gjest twisted83

Jeg har sterke humørsvigninger (har hatt det i 1,5år) som går fra det å isolere meg selv i flere dager (både fra skole, jobb, festligheter, trening, -kort sagt alt!) og ikke å ville hverken se eller snakke med noen, til det å være i kjempehumør, se positivt på alt, spøke om alt og å være full av energi. Tidligere har jeg vært deprimert i ca 1,5år, hvor jeg BARE isolerte meg, noe som selvsagt resulterte i tapt skolegang.

Jeg har pratet med psykologen min om det, men han later til å ikke bry seg om det. Som om hun ikke syntes det er viktig. Så er det i det hele tatt noe som feiler meg? Disse periodene varer fra ca 2-7 dager, før jeg slår om. Jeg trodde tidligere at det kunne ha en sammenheng med at jeg i perioder ikke spiste (f.eks 2-3dager uten mat, da føler jeg meg kjempebra), men psykologen min er ikke særlig villig til å prate om det heller. Jeg lurer litt på om det er fordi jeg er normalvektig, og ikke ser ut til å ha et spiseproblem, hvilket jeg har hatt i 6 år.

Jeg har så utrolig lyst til å kunne være i stabilt humør, og ikke minst, bli kvitt spiseproblemet mitt. Men det er ikke lett når psykololgen min heller vil prate om andre ting (som overgrep). Er det kanskje fordi jeg overdriver? Kanskje de aller fleste har slike humørsvigninger? Er jeg en liten hypokonder, kanskje? ;o) Bør jeg heller bruke samtalene til det psykologen syntes er viktig?

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har et virkelig problem med det som sannsynligvis er en bipolar lidelse.

En må huske at seksuelle overgrep ikke utelukker psykisk sykdom av andre årsaker.

Jeg synes absolutt at dere skal skifte fokus for en stund. Først bør en få orden på svingningene dine, deretter kan en bearbeide traumer - om det skulle være nødvendig og ønskelig.

Jeg synes psykologen dine burde ta kontakt med en psykiater for å drøfte medisinering.

Gjest diary

En må huske at seksuelle overgrep ikke utelukker psykisk sykdom av andre årsaker.

Jeg synes absolutt at dere skal skifte fokus for en stund. Først bør en få orden på svingningene dine, deretter kan en bearbeide traumer - om det skulle være nødvendig og ønskelig.

Jeg synes psykologen dine burde ta kontakt med en psykiater for å drøfte medisinering.

Jeg har ustabil personlighetsforstyrrelse, og jeg skifter humør hele tiden. Dette har jeg ingen kontroll på selv, men det ble mye lettere å være meg da jeg ble utredet og medisinert. Før det var det helt forferdelig, og andre voksne yndet å bruke meg som samtaleemne.

Tegretol er en god medisin, den har virkelig hjulpet meg med svingningene mine.

Det er jo fint at du har såpass innsikt i deg selv at du selv merker svingningene dine, det kan ikke kalles hypokonderi.

Lykke til fremover!

Gjest twisted83

Jeg har ustabil personlighetsforstyrrelse, og jeg skifter humør hele tiden. Dette har jeg ingen kontroll på selv, men det ble mye lettere å være meg da jeg ble utredet og medisinert. Før det var det helt forferdelig, og andre voksne yndet å bruke meg som samtaleemne.

Tegretol er en god medisin, den har virkelig hjulpet meg med svingningene mine.

Det er jo fint at du har såpass innsikt i deg selv at du selv merker svingningene dine, det kan ikke kalles hypokonderi.

Lykke til fremover!

Tusen takk for svar!

• 3 uker senere...
Gjest twisted83

Tusen takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...