tokeluddi Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Heisann! Jeg er trener for et u-16 lag. Dette er en idrett som krever litt styrke hos spillerene. Selv på et ungt lag som de på 13 til 16 spiller på. Jeg har i den senere tid fått en del henvendelser fra bekymrete foreldre som kan fortelle at deres sønner har begynt å løfte vekter. De har hørt mange historier om folk som har sluttet og vokse og fått skjevheter i ryggen etc som følge av vekttrening. Jeg prøver å berolige dem med å fortelle at det ikke er farlig så lenge det utføres med riktig teknikk, ikke for tunge vekter og med fokus på basisøvelser. Men jeg lurte på om dere hadde gjort noen undersøkelser på dette området som det kanskje kunne ha vært mulig å se på. Jeg vil føle meg tryggere i min sak hvis jeg har noen undersøkelser å vise til. Kan dere kanskje sende med det dere har om emnet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verner om anonymitet nå :) Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Har dessverre ingen tall å vise til, men jeg begynte selv med vekttrening i 15-års alderen. Fikk god opplæring i løfteteknikk, hadde liten progresjon hva angår vekter og trente også variert. Ingen skader eller plager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Har ingen undersøkelser å gi deg. Men kan bare fortelle deg hva "alle" sier. Og det er at vekttrening ikke vil gjøre noe skade så lenge det gjøres på en ordentlig måte. Slik er det jo med det meste... Det er nok mer en myte det at hvis du løfter vekter over hodet så vil ikke kroppen vokse seg lenger. Vet ikke den personlige meningen til idrettslegen som holder til her. Kanskje han kan gi deg noen undersøkelser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
piste Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Har ikke forskning i vise til, men det skal visst ikke være bra å trene med de aller største belastningene før epifyseskivene har lukket seg, dvs når har stoppet å vokse. En bør enten trene med kroppen som belastning -push-ups, hang-ups, osv, og ikke trene 1RepetisjonMaksimum- dvs. en bør trene med vekter som en klarer å ta 3 sett med 15 repetisjoner, vektene bør ikke være tyngre. En bør ikke fokusere på muskelbygging, men heller fokusere på alle andre elementer ved styrketrening - så som stabiliserende muskelstyrke, for å forebygge skader og lignende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.