Gå til innhold

Hælproblem

ølhund

Anbefalte innlegg

Har i den seinare tid hatt problem med høgre hæl. Driv alllsidig trening med styrketrening i senter, fotball på trimnivå og joggar. Trenar 3-4 ggr pr veke. Den siste tida har eg hatt problemar med smerter i høgre hæl. Spesielt i samband med fotballtrening. Har mistanke om akilles. Har vore mykje stiv om morgonen, dette har kome seg utover dagen. Merkar lite under trening, men smertene/stivheten kjem att ettter at eg har blitt kald. Den siste tida har eg unngått fotball(2 mnd) og jogging, men har sykla og gått på step-maskin på senteret. Smertene er blitt mindre-men aukar på når eg prøver å belasta. Var på løpslabbet i Oslo i sommar og fekk då veta at eg "var ikkje plattfot-men det var ikkje langt i frå".(Eg fekk her anbefalt sko til jogging som eg har vore svært fornøgd med.) Kan dette ha samanheng med mine hælproblem- i så fall kva kan/bør eg gjere for å avhjelpe dette. Kan spesialtilpassa sålar avlasta? ( Har no brukt Sorbothane hælinnlegg). Vil du anbefala kortisonsprøyte-har sett mykje negativ omtale om dette. Kan du eventuellt anbefalle alternativ trening. Helsing frustrert "treningsnarkoman"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-ølhund, liker forvrig vel så godt at du selv kaller deg "treningsnarkoman".

Du tar opp alternativ trening ved en slik hælskade som du beskriver. Det er selvsagt fornuftig og kanskje spesielt lett for deg som bedriver mange typer treningsaktivitet. Du har ellers gjort en rekke riktige ting som innkjøp av gode sko med avlastende såler, samt unngått det som provoserer hælen din. Fotballsko med lave og harde hæler er forøvrig noe av det værste for beina våre.

Jeg synes du skal kontakte lege som er vant til å vurdere idretts-skader. Noen ganger kan det være riktig med EN kortison-injeksjon, men ikke bestandig. Sitter skaden i selve beinet, kan det også være aktuelt med rtg. undersøkelse får man gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...