Gå til innhold

kompartmentsyndrom

Gjest knottttt

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg fikk veldig vondt i leggen når leg løp. Det gav seg ganske raskt når jeg sluttet å løpe. Det var en lege på Ullevåll sykehus som fant ut hva som feilte meg. Jeg ble sendt til Aker sykehus for måling av trykk i leggen mens jeg løp. Så ble jeg operert på Drammen sykehus. Har seinere vært frisk. Jeg har aldri hørt om andre. Men som jeg forsto på legen på Ullevåll, så var det bare operasjon som hjalp. Han var selv operert for det samme. Jeg tror han het Staff og jobbet med idrettskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk veldig vondt i leggen når leg løp. Det gav seg ganske raskt når jeg sluttet å løpe. Det var en lege på Ullevåll sykehus som fant ut hva som feilte meg. Jeg ble sendt til Aker sykehus for måling av trykk i leggen mens jeg løp. Så ble jeg operert på Drammen sykehus. Har seinere vært frisk. Jeg har aldri hørt om andre. Men som jeg forsto på legen på Ullevåll, så var det bare operasjon som hjalp. Han var selv operert for det samme. Jeg tror han het Staff og jobbet med idrettskader.

Staff jobber ikke på Ullevål lenger, han jobbet på fysikalsk medisinsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskulaturen i legg, spesielt på fremsiden, ligger inne i stramme losjer/bindevevsrom. dersom muskulaturen begynner å øke i volum, vil muskulaturen få mindre plass, blodtilførselen reduseres og det blir smerter. ved et ekte kompartmentsyndrom skjer dette nesten bare ved akutte skader, og da er det intenst vondt. hvis trykket er inne i losjen er tilstrekkelig høyt, er det viktig å få splittet dette bindevevet slik at trykket reduseres - hvis ikke dette gjøres innen få timer vil muskelen dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...