Gå til innhold

Prosjekt: Få typen ned i vekt

Gjest Ikke matvrak

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke matvrak

Typen er 180cm, og veier rundt 140 kg. Og jeg elsker han selvfølgelig akkurat sånn som han er, men av helsemessige årsaker så burde han gå en del ned i vekt...

Grunnen til at jeg tar på meg denne oppgaven er at jeg tar meg av matlagingen i huset, og jeg kunne godt tenke meg tips til hva som kan gjøres annerledes.

Kostholdet hans består som vanlig av:

* Frokost/lunch (på jobb): 10-12 brødskiver med diverse pålegg... Blir en del majones, noe jeg prøver å fraråde han å spise for mye av

* Lunch2: (Hjemme fra jobb)

Litt flere brødskiver, med forskjellig pålegg, si 6-8...

* Middag: Selv er jeg veldig glad i pasta og pizza, noe middagsmaten vår ofte bærer preg av. Kanskje jeg lager for store porsjoner? Han har ihvertfall en tendens til å spise opp det meste...

* Kveldsmat: Litt flere brødskiver, 4-6 sannsynligvis.

Kan legge til at han jobber som håndtverker og er i aktivitet fra 7-15. Han har også en del andre prosjekter utenom, så han er en del i aktivitet ellers også, men han driver ikke med noen spesifikk trening.

Alder: 19 år, overvekt ligger til familien.

Han er ikke akkurat fornøyd med vekten, men har ellers bra selvtillit og jeg synes nesten han gjør litt for lite for å forbedre situasjonen.

Har dere tips til hva som kan gjøres annerledes? I forhold til kosthold, aktivitet, osv? Noen spes trening som er å anbefale?

Er lydhør for de fleste gode råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, han er håndverker og trenger mye energi. Men det meste av det han spiser er karbohydrater noe som forbrennes fort og gjør han fort sulten igjen.

Mitt beste tips er å få han til å spise mer proteiner og fett. Det vil gjøre at han ikke behøver å spise så mye brød som han gjør. Men det krever litt uttesting før man finner rette balansen.

Prøv med å øke inntaket av proteiner (kjøtt, kylling, fisk, bønner, linser). Dette kan han spise til alle måltider. Husk på å spise grønnsaker i tillegg.

Han kan prøve med f.eks. kokossmør. Dette kan han lage smoothies av, eller bare ta et par spiseskjeer i løpet av dagen. Sunt fett som metter!

Han er jo i mye aktivitet og det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, han er håndverker og trenger mye energi. Men det meste av det han spiser er karbohydrater noe som forbrennes fort og gjør han fort sulten igjen.

Mitt beste tips er å få han til å spise mer proteiner og fett. Det vil gjøre at han ikke behøver å spise så mye brød som han gjør. Men det krever litt uttesting før man finner rette balansen.

Prøv med å øke inntaket av proteiner (kjøtt, kylling, fisk, bønner, linser). Dette kan han spise til alle måltider. Husk på å spise grønnsaker i tillegg.

Han kan prøve med f.eks. kokossmør. Dette kan han lage smoothies av, eller bare ta et par spiseskjeer i løpet av dagen. Sunt fett som metter!

Han er jo i mye aktivitet og det er bra.

Vet du om noe fett som inneholder mer av den skadelige typen kolesterol enn kokosfett?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser altfor mange brødskiver! Start med å redusere brødmengden og kutt ut pålegg som majones ol (pga fettet), bruk i stedet magert pålegg. I tillegg bør han slutte med sjokolade, potetgull, sukkerholdig mineralvann mm.

Han er overvektig pga at han spiser altfor mye - selv om han selvfølgelig også kan ha en genetisk disposisjon for overvekt i tillegg. Første skritt mot vektreduksjon blir å innse at fortsetter han å spise så mye, så vil vekten også øke. Derfor må han bestemme seg for å kutte ned på matmengden. Han må ta ansvar for dette selv, men du kan selvfølgelig hjelpe ham med å lage gode middagsretter i moderate mengder og uten for mye fett.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om noe fett som inneholder mer av den skadelige typen kolesterol enn kokosfett?

Med vennlig hilsen

Har du funnet dokumentasjon på at kokosfett fører til hjertesykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du funnet dokumentasjon på at kokosfett fører til hjertesykdom?

Etter det jeg husker er det intet annet fett som har så mye skadelig kolesterol som nettopp kokosfett. Fett fra andre planter er langt bedre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...