Gå til innhold

Prosjekt: Få typen ned i vekt

Gjest Ikke matvrak

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke matvrak

Typen er 180cm, og veier rundt 140 kg. Og jeg elsker han selvfølgelig akkurat sånn som han er, men av helsemessige årsaker så burde han gå en del ned i vekt...

Grunnen til at jeg tar på meg denne oppgaven er at jeg tar meg av matlagingen i huset, og jeg kunne godt tenke meg tips til hva som kan gjøres annerledes.

Kostholdet hans består som vanlig av:

* Frokost/lunch (på jobb): 10-12 brødskiver med diverse pålegg... Blir en del majones, noe jeg prøver å fraråde han å spise for mye av

* Lunch2: (Hjemme fra jobb)

Litt flere brødskiver, med forskjellig pålegg, si 6-8...

* Middag: Selv er jeg veldig glad i pasta og pizza, noe middagsmaten vår ofte bærer preg av. Kanskje jeg lager for store porsjoner? Han har ihvertfall en tendens til å spise opp det meste...

* Kveldsmat: Litt flere brødskiver, 4-6 sannsynligvis.

Kan legge til at han jobber som håndtverker og er i aktivitet fra 7-15. Han har også en del andre prosjekter utenom, så han er en del i aktivitet ellers også, men han driver ikke med noen spesifikk trening.

Alder: 19 år, overvekt ligger til familien.

Han er ikke akkurat fornøyd med vekten, men har ellers bra selvtillit og jeg synes nesten han gjør litt for lite for å forbedre situasjonen.

Har dere tips til hva som kan gjøres annerledes? I forhold til kosthold, aktivitet, osv? Noen spes trening som er å anbefale?

Er lydhør for de fleste gode råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, han er håndverker og trenger mye energi. Men det meste av det han spiser er karbohydrater noe som forbrennes fort og gjør han fort sulten igjen.

Mitt beste tips er å få han til å spise mer proteiner og fett. Det vil gjøre at han ikke behøver å spise så mye brød som han gjør. Men det krever litt uttesting før man finner rette balansen.