Gå til innhold

hudsykdommer og psyke


Gjest medisin grunnfag

Anbefalte innlegg

Gjest medisin grunnfag

Hei!!

Jeg skal skrive en oppgave om hudsykdommer og psyke. Jeg skal se på hvordan psykiske problemer etc virker inn på hudsykdommer, hvordan hudsykdommer påvirker pasientens psyke, og hvordan dette igjen påvirker livskvaliteten til pasienten.

Er det noen som har tips om litteratur om dette temaet, eventult har egne erfaringer??

Takknemlig for alle svar.

Hilde :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo!!!

Jeg har hatt hudsykdommen psoriasis siden jeg var 5-6 år. Jeg har lært meg å leve med det, men jeg har selvsagt noen tunge dager der alt ser helt jævli ut. Noe av det verste jeg vet er når omtenksomme voksne skal blande seg inn og si at det er da ikke så galt, når det ser helt jævli ut. Det er fint at folk spør. Jeg vet ikke om noen bøker og oppslagsverk, men du kan gjerne sjekke ut siden psoriasis.no

Der finner du informasjon om hudsykdommer. Ellers har jeg mange blader der det står om psyken og psoriasis. Intressert??

Lykke til!!

hdfrfhg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medisin grunnfag

Hallo!!!

Jeg har hatt hudsykdommen psoriasis siden jeg var 5-6 år. Jeg har lært meg å leve med det, men jeg har selvsagt noen tunge dager der alt ser helt jævli ut. Noe av det verste jeg vet er når omtenksomme voksne skal blande seg inn og si at det er da ikke så galt, når det ser helt jævli ut. Det er fint at folk spør. Jeg vet ikke om noen bøker og oppslagsverk, men du kan gjerne sjekke ut siden psoriasis.no

Der finner du informasjon om hudsykdommer. Ellers har jeg mange blader der det står om psyken og psoriasis. Intressert??

Lykke til!!

hdfrfhg

Hei Mosse!!!

Takk for svar. Jeg er veldig interesert i de bladene du nevner. Jeg vet hvor ille det er å leve med en kronisk hudsykdom. Selv har jeg enda ikke fått noe diagnose selv om jeg har vært syk i 6 år. Siden jeg flere ganger har ligget på divverse hudavdelinger over hele landet vet jeg også hvor j..... det kan se ut med et skikkelig psoriasis utbrudd, og andre hudsykdommer for den saks skyll. Har også fått merke hvordan det føles når folk ikke respekterer en hudsykdom som en reell sykdom, det er jo ikke sånt en dør av (men med ofte), men for oss som må leve med det er det like ille som en hvilken som helst annen sykdom (Spesielt i dårlige perioder).

Ta kontakt!

Hilsen Hilde

([email protected])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan!

Har egen erfaring mht hvordan psyken kan frembringe eksem. For ca 5 år siden skulle jeg begynne i helt ny jobb, flytte 10 mil fra der jeg har bodd hele livet. All spenningen rundt dette skaffet meg noe legene ikke vet hva er. Jeg fikk eksemet før lunsj første dagen på jobb, noe jeg tar som sikkert tegn på at kroppen jobbet "overtid" akkurat i de dagene. Eksemet har jeg slitt med ever since. Jeg har det i ansiktet, på nesevingene, i "barten", begge sider, og i øyebrynene, begge sider. I tillegg kommer det kløende utslett på hendene/fingrene av og til.

Har fått salver mot sopp i form av Canesten og Fungoral, og også beskjed om å bruke Hydrokortison (fra leger som sier det er Atopisk eksem). Mengder med fuktighetskrem lindrer. Canesten fikk jeg mot et væskende sår på hånden (apotekeren gjorde store øyne da jeg sa hva jeg skulle ha den til - jenter bruker visstnok denne salven andre steder er jeg senere blitt fortalt). Fungoral og Hydrokortison i ansiktet. Begge fungerer, men eksemet kommer tilbake etter avsluttet behandling hver gang, som regel etter 3-5 dager.

Får håpe du kan hjelpe mennesker etter utdannelsen din!

PS! En pussig ting er at problemet mitt også går "andre veien". En periode jeg hadde vært spesielt mye plaget gikk jeg til lege for å få time hos hudspesialist. Som sagt, så gjort. Dagen etter at jeg hadde vært og fått time var utslettet 99% borte. Fordi hodet "visste" at nå skulle det bli en ordning med problemene. Jeg gikk aldri til spesialist,da jeg jo ikke hadde noe "interessant" å vise. Jeg har selvfølgelig angret siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Har egen erfaring mht hvordan psyken kan frembringe eksem. For ca 5 år siden skulle jeg begynne i helt ny jobb, flytte 10 mil fra der jeg har bodd hele livet. All spenningen rundt dette skaffet meg noe legene ikke vet hva er. Jeg fikk eksemet før lunsj første dagen på jobb, noe jeg tar som sikkert tegn på at kroppen jobbet "overtid" akkurat i de dagene. Eksemet har jeg slitt med ever since. Jeg har det i ansiktet, på nesevingene, i "barten", begge sider, og i øyebrynene, begge sider. I tillegg kommer det kløende utslett på hendene/fingrene av og til.

Har fått salver mot sopp i form av Canesten og Fungoral, og også beskjed om å bruke Hydrokortison (fra leger som sier det er Atopisk eksem). Mengder med fuktighetskrem lindrer. Canesten fikk jeg mot et væskende sår på hånden (apotekeren gjorde store øyne da jeg sa hva jeg skulle ha den til - jenter bruker visstnok denne salven andre steder er jeg senere blitt fortalt). Fungoral og Hydrokortison i ansiktet. Begge fungerer, men eksemet kommer tilbake etter avsluttet behandling hver gang, som regel etter 3-5 dager.

Får håpe du kan hjelpe mennesker etter utdannelsen din!

PS! En pussig ting er at problemet mitt også går "andre veien". En periode jeg hadde vært spesielt mye plaget gikk jeg til lege for å få time hos hudspesialist. Som sagt, så gjort. Dagen etter at jeg hadde vært og fått time var utslettet 99% borte. Fordi hodet "visste" at nå skulle det bli en ordning med problemene. Jeg gikk aldri til spesialist,da jeg jo ikke hadde noe "interessant" å vise. Jeg har selvfølgelig angret siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Har egen erfaring mht hvordan psyken kan frembringe eksem. For ca 5 år siden skulle jeg begynne i helt ny jobb, flytte 10 mil fra der jeg har bodd hele livet. All spenningen rundt dette skaffet meg noe legene ikke vet hva er. Jeg fikk eksemet før lunsj første dagen på jobb, noe jeg tar som sikkert tegn på at kroppen jobbet "overtid" akkurat i de dagene. Eksemet har jeg slitt med ever since. Jeg har det i ansiktet, på nesevingene, i "barten", begge sider, og i øyebrynene, begge sider. I tillegg kommer det kløende utslett på hendene/fingrene av og til.

Har fått salver mot sopp i form av Canesten og Fungoral, og også beskjed om å bruke Hydrokortison (fra leger som sier det er Atopisk eksem). Mengder med fuktighetskrem lindrer. Canesten fikk jeg mot et væskende sår på hånden (apotekeren gjorde store øyne da jeg sa hva jeg skulle ha den til - jenter bruker visstnok denne salven andre steder er jeg senere blitt fortalt). Fungoral og Hydrokortison i ansiktet. Begge fungerer, men eksemet kommer tilbake etter avsluttet behandling hver gang, som regel etter 3-5 dager.

Får håpe du kan hjelpe mennesker etter utdannelsen din!

PS! En pussig ting er at problemet mitt også går "andre veien". En periode jeg hadde vært spesielt mye plaget gikk jeg til lege for å få time hos hudspesialist. Som sagt, så gjort. Dagen etter at jeg hadde vært og fått time var utslettet 99% borte. Fordi hodet "visste" at nå skulle det bli en ordning med problemene. Jeg gikk aldri til spesialist,da jeg jo ikke hadde noe "interessant" å vise. Jeg har selvfølgelig angret siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christian Anker, lege

Heisan!

Har egen erfaring mht hvordan psyken kan frembringe eksem. For ca 5 år siden skulle jeg begynne i helt ny jobb, flytte 10 mil fra der jeg har bodd hele livet. All spenningen rundt dette skaffet meg noe legene ikke vet hva er. Jeg fikk eksemet før lunsj første dagen på jobb, noe jeg tar som sikkert tegn på at kroppen jobbet "overtid" akkurat i de dagene. Eksemet har jeg slitt med ever since. Jeg har det i ansiktet, på nesevingene, i "barten", begge sider, og i øyebrynene, begge sider. I tillegg kommer det kløende utslett på hendene/fingrene av og til.

Har fått salver mot sopp i form av Canesten og Fungoral, og også beskjed om å bruke Hydrokortison (fra leger som sier det er Atopisk eksem). Mengder med fuktighetskrem lindrer. Canesten fikk jeg mot et væskende sår på hånden (apotekeren gjorde store øyne da jeg sa hva jeg skulle ha den til - jenter bruker visstnok denne salven andre steder er jeg senere blitt fortalt). Fungoral og Hydrokortison i ansiktet. Begge fungerer, men eksemet kommer tilbake etter avsluttet behandling hver gang, som regel etter 3-5 dager.

Får håpe du kan hjelpe mennesker etter utdannelsen din!

PS! En pussig ting er at problemet mitt også går "andre veien". En periode jeg hadde vært spesielt mye plaget gikk jeg til lege for å få time hos hudspesialist. Som sagt, så gjort. Dagen etter at jeg hadde vært og fått time var utslettet 99% borte. Fordi hodet "visste" at nå skulle det bli en ordning med problemene. Jeg gikk aldri til spesialist,da jeg jo ikke hadde noe "interessant" å vise. Jeg har selvfølgelig angret siden...

Ut i fra beskrivelsen er jeg enig i at sebhorisk eksem eller atopisk eksem er aktuelle diagnoser. Begge disse eksemvariantene er påvirkelig av psykisk trivsel. Dessverre er det ikke mulig å være mer presis uten å ha sett utslettet. Hvis du tendens til allergi, vil det styrke mistanken om at du sliter med atopisk eksem.

Se for øvrig:

http://www.doktoronline.no/hud/pasient/sebeksem.htm

http://www.doktoronline.no/pub/allergy/300080.html

http://www.doktoronline.no/pub/skin/300101.html

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...