Gå til innhold

Trygde-Norge - noe dritt!!

Anbefalte innlegg

Gjest urettferdig
Skrevet

Ja, det tror jeg.

Men du må ikke gi opp trygdekontoret, da ender du med full tilbakebetaling. Det er meningen du skal krangle, det er slik de sparer penger på de som ikke orker mer.

Ja det er mulig. Kan vel ikke gi helt opp men blir så fortvilet. Og jeg kan fremdeles ikke skjønne at det skal være rett. Jeg opparbeider meg jo trygderettigheter når jeg betaler skatt, og derfor burde jeg ha sykepengerett på lik linje med andre.

Hvor mange studenter klarer seg med de 6000 de får fra lånekassen idag??? Ikke jeg hvertfall!

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• tiliti

7

• frosken

3

• tigertrollet

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja det er mulig. Kan vel ikke gi helt opp men blir så fortvilet. Og jeg kan fremdeles ikke skjønne at det skal være rett. Jeg opparbeider meg jo trygderettigheter når jeg betaler skatt, og derfor burde jeg ha sykepengerett på lik linje med andre.

Hvor mange studenter klarer seg med de 6000 de får fra lånekassen idag??? Ikke jeg hvertfall!

Der var'n:

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r08/r08-01/r08-d01/r08-p08-04?fn=document-frame.htm&f=templates

"Skolegang og arbeidsuførhet

[Endret 7/01.]

Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding.

En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82.

For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et attføringstiltak etter lovens kapittel 11, jf. § 8-4 andre ledd bokstav c."

Skrevet

Har hatt ryggproblemer helt siden jeg gikk på barneskolen. Har vært til masse undersøkelser uten at de har funnet ut noe som helst.

Da jeg gikk på videregående fikk jeg meg jobb. Butikkjobb, der jeg sitter i kassen. Fikk noen faste timer + at jeg jobbet ekstra det jeg klarte.

Begynte på høgskole høsten 2002, og jobbet ved siden av. I januar ble jeg sykemeldt pga av ryggen streiket. Det var ikke slik at jeg ikke klarte å fungere, men jeg klarte ikke å gjøre den jobben jeg skulle, fordi det var ganske mange tunge løft.

Begynte å jobbe igjen etter påske, og jobbet da til september 2003. Da ble jeg igjen sykemeldt med ryggproblemer, og har ventet på MR-røntgen.

Har hele tiden fått sykepenger, men andre gangen jeg ble sykemeldt, ble beløpet endret, slik at jeg fikk mer utbetalt. Reagerte på dette, ringte trygdekontoret for å spørre om dette var rett. Fikk beskjed om å kontakte arbeidsgiver, noe jeg gjorde, og de regnet gjennom det på nytt, og jeg fikk vite at det var rett. Slo meg da til ro med at jeg skulle ha dette beløpet pr dag i sykepenger.

I begynnelsen av mars ringte jeg trygdekontoret og etterlyste sykepengene som ikke var kommet. Fikk da snakke med en dame som gav meg en overhøvling fordi hun mente at jeg ikke hadde lov til å jobbe og studere samtidig, og siden jeg gjorde dette hadde jeg ikke krav på støtte fra lånekassen, og ikke krav på sykepenger. Jeg måtte jo forstå at det ble for tøft å jobbe 50 % stilling og studere fulltid samtidig. Hun ville ikke høre på meg i det hele tatt. Ikke har jeg 50% stilling heller. Hun sa også at hun ble å stoppe utbetalingene mine til dette var ordnet. Så ringte min samboer til henne, og der benektet hun alt hun hadde sagt til meg (denne behandlingen har jeg snakket med trygdesjefen om, og han skulle ta det opp med henne).

Da det var gått en måned uten at jeg hadde hørt noe fra trygdekontoret, ringte jeg en gang til, og fikk snakke med en annen dame. Hun forklarte litt bedre, og ba meg komme på møte.

Var der torsdag, og fikk da en følelse av at dette kom til å ordne seg. Hun mente at jeg hadde fått litt for mye utbetalt, og at jeg kanskje måtte betale noe av dette tilbake. Men hun sa også det at det var til min fordel at jeg hadde jobbet og studert samtidig i flere år, samt at jeg hadde reagert på utbetalingene.

I dag fikk jeg telefon om at hun hadde snakket med juristen deres, og han hadde sagt at jeg ikke hadde sykepengerett, fordi jeg studerte fulltid, og det ble sett på som at jeg var arbeidsfør. Saken var ikke ferdigbehandlet, men hun ville bare opplyse meg om hva han hadde sagt. Hun sa at det så ut til at jeg ville bli nødt til å betale alt tilbake, men at det var formildende omstendigheter som gjorde at tilbakebetalingsbeløpet kunne bli redusert. Også dersom legen hadde skrevet på sykemeldingen at jeg er student. Dette vet jeg ikke om ble gjort før nå i februar. Mulig at det er gjort tidligere, og at jeg bare ikke husker det. Det ville også være formildende, siden de da ikke hadde reagert på det.

Så nå venter kanskje et tilbakebetalingskrav på ca 80 000 kr på meg. Penger jeg ville hatt dersom jeg hadde vært frisk.

Legen så nemlig ikke på det som et problem at jeg satt i et auditorium å hørte på en foreleser mens jeg var sykemeldt. For det var ikke det som gjorde at jeg ble sykemeldt. Grunnen til at jeg ble sykemeldt var at jeg fikk så grusomt vondt i ryggen, som ikke ville gi seg. Og da er det ikke noe særlig å løfte masse tunge varer, og stresse masse.

Vet ikke om du skjønte noe mer?

Her tror jeg de fleste studenter hadde tenkt som deg. Siden du hele veien har jobbet ved siden av studiene, hadde jeg trodd at du hadde sykepengerett i forhold til den faste arbeidstiden din.

Finn noen som kan hjelpe deg å evt. anke trygdekontorets avgjørelse. Jurister som sitter på trygdekontorene har ikke alltid den hele og fulle oversikten, så det kan være god grunn til å få noen til å dobbeltsjekke saken.

Lykke til:-)

Gjest urettferdig
Skrevet

Der var'n:

http://rundskriv.trygdeetaten.no/rtv/lpext.dll/Infobase7/r08/r08-01/r08-d01/r08-p08-04?fn=document-frame.htm&f=templates

"Skolegang og arbeidsuførhet

[Endret 7/01.]

Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding.

En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør. Det er en forutsetning for å få rett til sykepenger at skolegangen er en følge av inntrådt arbeidsuførhet og at vedkommende ellers skulle ha vært yrkesaktiv. Denne praksis har sitt utspring i Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1331/82.

For øvrig kan det ytes sykepenger under skolegang hvis skolegangen godkjennes som et attføringstiltak etter lovens kapittel 11, jf. § 8-4 andre ledd bokstav c."

Litt komplisert å forstå det her ja. Sånn som jeg leste det, så kunne det tolkes begge veier. Trygdekontoret bruker vel skjønn i sånne tilfeller....

Skrevet

Litt komplisert å forstå det her ja. Sånn som jeg leste det, så kunne det tolkes begge veier. Trygdekontoret bruker vel skjønn i sånne tilfeller....

Ja, men det er iallefall det mest klare som finnes på området.

Som jeg forstår det; under kortvarig sykemelding er det rimelig liten tvil om at man burde få sykepenger, men når den trekker ut i tid blir det litt mer diffust.

Gjest urettferdig
Skrevet

Her tror jeg de fleste studenter hadde tenkt som deg. Siden du hele veien har jobbet ved siden av studiene, hadde jeg trodd at du hadde sykepengerett i forhold til den faste arbeidstiden din.

Finn noen som kan hjelpe deg å evt. anke trygdekontorets avgjørelse. Jurister som sitter på trygdekontorene har ikke alltid den hele og fulle oversikten, så det kan være god grunn til å få noen til å dobbeltsjekke saken.

Lykke til:-)

Ja, jeg må nok det. Kan ikke gi meg med en gang. Må nok krangle litt (akkurat som om det hjelper på smertene mine). Hater å ha sånne problemer. Blir så gruelig lei!!!

Har vel kanskje krav på fri rettshjelp?

Gjest urettferdig
Skrevet

Ja, men det er iallefall det mest klare som finnes på området.

Som jeg forstår det; under kortvarig sykemelding er det rimelig liten tvil om at man burde få sykepenger, men når den trekker ut i tid blir det litt mer diffust.

Hun dama jeg snakket med i dag, sa til meg, da jeg sa til henne at det ikke sto i noen lov at studenter ikke har krav på sykepenger (jusshjelpa opplyste at det ikke sto det), at det sto i §8-4. Men det står jo ikke direkte at jeg ikke har krav på det, slik hun sa. Må omså henvise til § når jeg klager, og gjengi dem. Men jusshjelpa har sagt at de kan hjelpe meg når det er fattet et vedtak.

Skrevet

Du får stå på. Ikke noe annet å gjøre. Lykke til.

Skrevet

Ja, jeg må nok det. Kan ikke gi meg med en gang. Må nok krangle litt (akkurat som om det hjelper på smertene mine). Hater å ha sånne problemer. Blir så gruelig lei!!!

Har vel kanskje krav på fri rettshjelp?

Kontakt fagforeningen din, kanskje de kan hjelpe deg. Noen høgskoler har også sosionomtjeneste ol som av og til er gode på studenters rettigheter i ulike sammenhenger.

Hvorvidt du har krav på fri rettshjelp i vanlig forstand vet jeg ikke, men reglene ligger sikkert ute på nettet.

Fint om du gidder å fortelle oss om hvordan denne saken ender.

Gjest urettferdig
Skrevet

Kontakt fagforeningen din, kanskje de kan hjelpe deg. Noen høgskoler har også sosionomtjeneste ol som av og til er gode på studenters rettigheter i ulike sammenhenger.

Hvorvidt du har krav på fri rettshjelp i vanlig forstand vet jeg ikke, men reglene ligger sikkert ute på nettet.

Fint om du gidder å fortelle oss om hvordan denne saken ender.

Det kan jeg gjøre. Men tar nok litt tid før jeg får noe svar!

Kan fremdeles ikke skjønne at dette skal være riktig.

Gjest ikke så veldig urettferdig
Skrevet

Uten å ha lest innleggene her, eller tatt stilling til hva du har / ikke har rett på, så kan jeg allikevel forstå at:

et fulltids studium, som gir rett til fullt studielån og stipend, er berammet til å være en "fulltidsjobb".

Har man ekstra tid / overskudd, kan man gjøre andre ting / jobbe ved siden av, men det må jo være i tillegg, og noe en velger bort om en ikke har tid / kapasitet til dette.

Hvis man ikke orker / har helse / tid til å jobbe ved siden av, så forstår jeg at man ikke i utgangspunktet har rett til sykepenger for dette, når man allikeve fortsetter å ha en heltids stilling / heltids studie.

Det vil jo (i prinsippet, ikke helt i praksis) være det samme som om om jeg jobbet full stilling, og så tok jeg meg enda en stilling. Det ville ikke være vanskelig å forklare at jeg ikke hadde helse til to jobber, og så fikk jeg sykepenger for den jobben jeg skulle gjort i tillegg til den jeg allerede gjør.

Fulltidsstudium skal likestilles med full jobb.

Gjest urettferdig
Skrevet

Uten å ha lest innleggene her, eller tatt stilling til hva du har / ikke har rett på, så kan jeg allikevel forstå at:

et fulltids studium, som gir rett til fullt studielån og stipend, er berammet til å være en "fulltidsjobb".

Har man ekstra tid / overskudd, kan man gjøre andre ting / jobbe ved siden av, men det må jo være i tillegg, og noe en velger bort om en ikke har tid / kapasitet til dette.

Hvis man ikke orker / har helse / tid til å jobbe ved siden av, så forstår jeg at man ikke i utgangspunktet har rett til sykepenger for dette, når man allikeve fortsetter å ha en heltids stilling / heltids studie.

Det vil jo (i prinsippet, ikke helt i praksis) være det samme som om om jeg jobbet full stilling, og så tok jeg meg enda en stilling. Det ville ikke være vanskelig å forklare at jeg ikke hadde helse til to jobber, og så fikk jeg sykepenger for den jobben jeg skulle gjort i tillegg til den jeg allerede gjør.

Det er stor forskjell på å jobbe en hel dag, og å sitte på skolen noen timer hver uke (for vi har ikke mye skole til at dette er et fulltidsstudium). Og jeg fikk beskjed fra et trygdekontor som jeg bare spurte, for å få deres mening, at det var uvesentlig om jeg var student. Sykepenger kunne sees på som en forsikring som gjorde at man ikke tapte de pengene man ville hatt dersom man kunne jobbet.

Og det som står i loven, må tolkes, det kan gå begge veier alt etter hvordan man ser det, og i følge en brosjyre fra en eller annen studentorganisasjon, har man krav på sykepenger for de timene man arbeider, så fremst man jobber oftere enn hver 14 dag.

Jeg synes fremdeles at det er urettferdig. Hvorfor betaler jeg egentlig skatt????

Skrevet

I Sverige har man beregnet kostnadene ved fremmedkulturell innvandring til et sted mellom 30 mrd og 267 mrd kroner (!). Sannheten er kanskje et sted midt i mellom.

I Norge kan vi dele på to.

Når man har fått det for seg at man skal kaste trygdepenger etter enhver velferdssøker som reiser hit, er det helt innlysende at det blir mindre igjen på nordmenn som har behov for trygdeytelser.

Ytelsene reduseres og nordmenn lider urimelig under disse innstrammingene.

Det er på tide å bestemme seg for om man vil prioritere nordmenn eller om man vil dele pengene på all verdens velferdssøkende...men de konsekvenser det har for hva som blir tilgjengelig pr. mottaker.

Gjest urettferdig
Skrevet

I Sverige har man beregnet kostnadene ved fremmedkulturell innvandring til et sted mellom 30 mrd og 267 mrd kroner (!). Sannheten er kanskje et sted midt i mellom.

I Norge kan vi dele på to.

Når man har fått det for seg at man skal kaste trygdepenger etter enhver velferdssøker som reiser hit, er det helt innlysende at det blir mindre igjen på nordmenn som har behov for trygdeytelser.

Ytelsene reduseres og nordmenn lider urimelig under disse innstrammingene.

Det er på tide å bestemme seg for om man vil prioritere nordmenn eller om man vil dele pengene på all verdens velferdssøkende...men de konsekvenser det har for hva som blir tilgjengelig pr. mottaker.

Det er noe i det du sier! Norge gir f*en meg så mye penger til innvandrere og til andre land, at det er helt sykt! Men sine egne, nei de trenger ikke noe!

Skrevet

Men hvis du har to jobber så kan du sykemelde deg fra den ene og ikke den andre.

Gjest urettferdig
Skrevet

Men hvis du har to jobber så kan du sykemelde deg fra den ene og ikke den andre.

Ja det vet jeg. Og derfor synes jeg det er rart at jeg ikke kan være sykemeldt fra jobb og samtidig studere.

Skrevet

Ja det vet jeg. Og derfor synes jeg det er rart at jeg ikke kan være sykemeldt fra jobb og samtidig studere.

Jeg hadde som sagt tidligere, kranglet litt. Men nå er jeg en kranglefant og det må man være for å få det man har rett til i HelseNorge

Gjest urettferdig
Skrevet

Jeg hadde som sagt tidligere, kranglet litt. Men nå er jeg en kranglefant og det må man være for å få det man har rett til i HelseNorge

Du har kranglet med trygdekontoret?

Man er nødt til å være frisk for å være syk! Ellers har man ikke sjans til å klare det her!

Skrevet

Du har kranglet med trygdekontoret?

Man er nødt til å være frisk for å være syk! Ellers har man ikke sjans til å klare det her!

Jeg har kranglet med trygdekontoret i 25 år, de siste 4 ganske intenst. Har fått det jeg har krav på tilslutt, det er bare noen få ting igjen :o)

Skrevet

Jeg har kranglet med trygdekontoret i 25 år, de siste 4 ganske intenst. Har fått det jeg har krav på tilslutt, det er bare noen få ting igjen :o)

Det er synd man noen ganger er nødt til å krangle seg til de rettighetene man har fordi det finnes saksbehandlere som ikke kan jobben sin.

Synd også fordi det da vil være de mest resurssterke som når fram.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...