Gå til innhold

Attføring og fødselspenger

Anbefalte innlegg

Gjest Kven kveit
Skrevet

Som kjent får man ikke fødselspenger når man er på attføring. Men om situasjonen er slik at man er blitt gravid, og man ikke ønsker abort: Kan man hoppe av attføringen, og prøve og jobbe i 6 måneder, for så og få utbetalt fødselspenger??

anita21365380398
Skrevet

Hei.

Hvis man hopper av attføringen og går ut i arbeid mister man attføringsstønaden for godt vil jeg tro. Det viser nemlig at man kanskje ikke har veldig behov til tiltaket.

Blir man gravid under attføringstiltaket, kan man enten fortsette med studiene ved at man tar med barnet til studiet stedet, eller pappa kan ta permisjonen i stedet for mamma, mor må da ta seks uker av permisjonen.Eller man tar permisjon fra studiene etter fødsel. Vet ikke hvor lenge man kan være borte fra tiltaket før man må søke om ny attføring, men dette vet det lokale Aetat kontoret mer om.

Det er kanskje mulighet for å søke om fødselsstipend fra lånekassen. Et vilkår for rett til fødselsstipend er at studenten har vært i støtteberettiget utdannelse de siste seks mnd før fødselen. Man kan ha krav på stipend selv om man er under attføring. Tar du permisjon har du ikke krav på attføring og dermed får du sikkert ganske bra med fødselsstipend. Gå inn på www.lanekassen.no og fyll inn under støttekalkulatoren, så vil du se om og hvor mye stipend du har krav på.

Ta en titt på denne linken. På side 16 står det litt info om kvinnelige studenter som blir gravide.

Rettigheter fra lånekassen.

http://www.stlweb.no/uploads/publikasjoner/Dine%20rettigheter%202003.pdf

www.lanekassen.no (se under stipend og lån)

Lykke til ;-)

anita21365380398
Skrevet

Hei.

Skal lure på om ikke du har krav på engangsstønad a kr 33 584,- også. Det fikk jeg i 2001 da jeg skulle føde. Gikk da også på attføring. Den gangen ble ikke attføringen regnet som pensjonsgivende inntekt . 1.1.2002 ble det endret og attføringsstønad ble fra nå regnet som pensjonsgivende inntekt. Men det er kanskje mulig å få denne engangsstønaden likevel.

Kontakt ditt lokale trygdekontor eller fylkestrygdekontoret for mer informasjon.

:-)

Skrevet

Du kan ikke hoppe av å jobbe for da mister du attføringsrettighetene dine. Hvis du er student og studiet er godkjent i lånekassen får du jo 80000kr i stipend og 33 000kr av trygdeetaten.

Jeg er i samme situasjon og prøver å finne ut av mylderet. Det er helt utrolig at ikke vi har rett på fødselspermisjon når de som er arbeidsløse får det. Snakk om urettferdighet. Vi gjør jo tross alt noe for landet med at vi tar utdanning. Hvorofr er det slik? lykke til

anita21365380398
Skrevet

Du kan ikke hoppe av å jobbe for da mister du attføringsrettighetene dine. Hvis du er student og studiet er godkjent i lånekassen får du jo 80000kr i stipend og 33 000kr av trygdeetaten.

Jeg er i samme situasjon og prøver å finne ut av mylderet. Det er helt utrolig at ikke vi har rett på fødselspermisjon når de som er arbeidsløse får det. Snakk om urettferdighet. Vi gjør jo tross alt noe for landet med at vi tar utdanning. Hvorofr er det slik? lykke til

Hei.

Du står fritt til å ta fødselspermisjon, men den er da ulønnet fra Aetat sin side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...