Gå til innhold

Hva plante i blomsterkassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer enda et husmorspørsmål her.

Jeg har ikke grønne fingre i det hele tatt, og ser knapt at når de få blomstene jeg har lengter etter vann.

Men jeg liker at det er grønt og frodig rundt meg, og skulle veldig gjerne hatt masse fint i blomsterkassen vår.

Vi bor i terrasseleilighet, så selve blomsterkassen er ganske svær og har plass til masse.

Fra før er det littegranne tulipaner og en rosebusk. Resten rev jeg opp på høsten.

Jeg trenger altså råd om hvilke planter som egner seg for meg. Og jeg kan legge til at jeg er allergiker, så blomstene og plantene bør ikke være av de mest luktsterke.

Dere med grønne fingre, kan dere hjelpe meg?

Fortsetter under...

gardina1365380627
Skrevet

jeg svarer på det første spørsmålet også jeg,tørking av normalt våt tøy tar ikke rommet eller møblene skadde av,hvilke blomster du skal ha som sliter med allergi,det gjør også jeg,så der har jeg ingen forslag,men stemor blomster er ikke pent,mener nå jeg,da.

Skrevet

jeg svarer på det første spørsmålet også jeg,tørking av normalt våt tøy tar ikke rommet eller møblene skadde av,hvilke blomster du skal ha som sliter med allergi,det gjør også jeg,så der har jeg ingen forslag,men stemor blomster er ikke pent,mener nå jeg,da.

Så du mener gjesterommet egner seg?

Bra, for da slipper jeg å se stativet til daglig.

Stemorsblomster er ganske kjedelig ja. Og jeg forbinder det med bestemødre, hvilket jeg absolutt ikke er. Det samme gjelder for sånne eviggrønne busker som vokser seg alt for svære.

Roser er jo ganske pent da. Men de blir kanskje litt for svære? Eller jeg kan kanskje skjære dem skikkelig av til høsten. Når blomstrer roser?

Fytti grisen så lite jeg egentlig vet om blomster og bier....

c",)

gardina1365380627
Skrevet

Stemorsblomster er ganske kjedelig ja. Og jeg forbinder det med bestemødre, hvilket jeg absolutt ikke er. Det samme gjelder for sånne eviggrønne busker som vokser seg alt for svære.

Roser er jo ganske pent da. Men de blir kanskje litt for svære? Eller jeg kan kanskje skjære dem skikkelig av til høsten. Når blomstrer roser?

c",)

om du ikke får noen svar her på dol,men finer ut av hva slags blomster som egner seg best for oss med allergi så si i fra her på dol.jeg skal selfølgelig gjøre det samme.

Skrevet

om du ikke får noen svar her på dol,men finer ut av hva slags blomster som egner seg best for oss med allergi så si i fra her på dol.jeg skal selfølgelig gjøre det samme.

Ja, jeg skal gjøre det.

Jeg husker jeg så et program på nrk eller tv-2 om dette temaet for et eller to år siden. Lurer på om det var på puls. Men jeg husker ikke hvilke planter de anbefalte.

Skrevet

Jeg har sendt en mail til nrk om det stemmer om de har hatt en reportasje i puls om temaet. Dersom jeg får et vettugt svar skal jeg legge det inn her på dol.

Annonse

gardina1365380627
Skrevet

Jeg har sendt en mail til nrk om det stemmer om de har hatt en reportasje i puls om temaet. Dersom jeg får et vettugt svar skal jeg legge det inn her på dol.

det er bra,for det eneste jeg har funet ut er blomste noe som blir kalt kurvfamilien er ikke allergi vennlige,det er håp om vi liker roser med liten lukt,og jeg har sikkert en del skrive feil,men jeg prøver og være litt tøff,og skriver selv om jeg har dysleksi,de fleste forstår det jeg skriver og mener,håper jeg.

Skrevet

det er bra,for det eneste jeg har funet ut er blomste noe som blir kalt kurvfamilien er ikke allergi vennlige,det er håp om vi liker roser med liten lukt,og jeg har sikkert en del skrive feil,men jeg prøver og være litt tøff,og skriver selv om jeg har dysleksi,de fleste forstår det jeg skriver og mener,håper jeg.

Mer enn godt nok for meg!

Har noen innsigelser, så får de bare ha det.

Gjest ikke så grønne fingre
Skrevet

Jeg pleier å plante margueritter, for de holder seg pene mesteparten av sommeren selv med lite vanning. Jeg har nemlig tendens til å glemme å vanne særlig ofte. I tillegg pleier jeg mellom dem å plante diverse annet slags blomster, men de må jeg stadig skifte ut fordi de dør (de fleste blosmter trenger oftere vann i solsteken enn det margueritter gjør).

Lykke til!

gardina1365380627
Skrevet

Mer enn godt nok for meg!

Har noen innsigelser, så får de bare ha det.

takk,håpet det var fler som leste innlegget,så kansje jeg slipper og få pepper/kometarer om skrivefeil ofte,men litt må jeg nok regne med.

Skrevet

Gi deg nå, jeg har alltid det i kassa mi. Og hvis du ikke er snill får du ikke lov å sitte på den ;o)

Skrevet

c",)

Doble stemor er ganske fine. Rosebusker er litt krevende i og med at de lett får lus om de blir tørre.

Skrevet

Kinanellik er fine, men blostene er veldig små. Småblomstret petunia er også fin, men der stinker bladverket kattepiss.

Det er jo masse fine sommerblomster så det må jo finnes endel du kan bruke også.

Fuchsia er kjempefine synes jeg. De henger helst i ampel.

Annonse

Skrevet

Ingenting er så lett som stemorsblomster.... masse fine farger, og det de trenger er vann og at du tar vekk visne blomster for å gjøre plass til nye. De tåler å tørke ut, og de tåler frost. sammen med stemorsblomster er det fint med hengelobelia.

Hvis du liker disse blom,stene, er det lett å så frø neste mars, og dyrke dem frem selv.

Skrevet

Ingenting er så lett som stemorsblomster.... masse fine farger, og det de trenger er vann og at du tar vekk visne blomster for å gjøre plass til nye. De tåler å tørke ut, og de tåler frost. sammen med stemorsblomster er det fint med hengelobelia.

Hvis du liker disse blom,stene, er det lett å så frø neste mars, og dyrke dem frem selv.

Det er det jeg pleier å ha i kassene mine :o)

Skrevet

Hadde stemorsblomster i fjor. De er veldig lettstelte, og dermed burde de jo passe ypperlig for meg.

Men egentlig så synes jeg stemorsblomster er litt kjedelige. Men dersom det ikke finnes andre alternativer, så er de jo fargerike og lettstelte....jeg ender vel opp det det dette året også.

c",)

Takker for svaret.

Blir forresten alle solsikker meterhøye? Det kunne jeg godt tenke meg, synes de er så fine. Men de blomstrer kanskje litt på sensommeren, eller?

gardina1365380627
Skrevet

Hadde stemorsblomster i fjor. De er veldig lettstelte, og dermed burde de jo passe ypperlig for meg.

Men egentlig så synes jeg stemorsblomster er litt kjedelige. Men dersom det ikke finnes andre alternativer, så er de jo fargerike og lettstelte....jeg ender vel opp det det dette året også.

c",)

Takker for svaret.

Blir forresten alle solsikker meterhøye? Det kunne jeg godt tenke meg, synes de er så fine. Men de blomstrer kanskje litt på sensommeren, eller?

hva er galt med roser,de hav det slaget som ikke lukter så veldig,og de er allergi vennlige,det må kunne være noe annet enn stemorblomster.

Skrevet

c",)

Takker for svaret.

nei, alle solsikker blir ikke meterhøye. De finnes i alle størrelser. Bare spør på et gartneri. Mener iallefall at jeg har sett pottesolsikker.

Jeg synest også at gule margeritter er knall fine. Og anemoner. Anemoner pleier jeg å kjøpe som små knoller, legge dem i vann og plante dem ut i begynnelsen av mai. Da blomstrer de seint. Hvis du planter dem inne først, feks. beg. av april, kan de spire tidligere.

Skrevet

hva er galt med roser,de hav det slaget som ikke lukter så veldig,og de er allergi vennlige,det må kunne være noe annet enn stemorblomster.

Noen under her som sa at de lett får lus dersom de blir tørre. Og det blir de helt garantert hos meg.

Skrevet

Det er det jeg pleier å ha i kassene mine :o)

har innbilt meg at vi er litt like på noen punkter ja...(",),,,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...