Gå til innhold

Har han et alkoholproblem (litt langt)?

Anbefalte innlegg

Gjest vil være anonym nå
Skrevet

Mannen min drikker ganske mye rødvin, synes jeg. I snitt to glass hver dag. I helgene gjerne tre glass. Dog sjelden mer enn det.

I tillegg til det en øl på ettermiddagen. Ølen har han begynt med det siste året. Han begynte med en lettøl, men nå når ølen er så billig er det blitt vanlig øl.

Han blir aldri synlig beruset. Har aldri sett ham full, kan si det med hånden på hjertet. Han drikker aldri før på kvelden, fra ca kl 19.00, og ølen og vinen inntas alltid i forbindelse med middagen, vi koser oss med god middag hver kveld. (barna er lagt). Han drikker tilnærmet aldri brennevin eller annen alkohol, tar heller et glass rødvin til.

Han passer alltid på at vi har vin i huset. Han nyter ikke middager like godt uten vinen. Han koser seg m.a.o. skikkelig med rødvinen sin.

Han er en trygg og god mann på alle måter, er frisk og sporty, friluftsmann, er aldri bakfull eller noe. Aldri sint eller sur.

Dette drikkemønsteret er vanlig i vennekretsen og i det solsiale skiktet vi er i. Et slags kontinentalt drikkemønster, antakelig ?

Jeg har kuttet ut både røyk og også alkohol etter graviditeter og amming.Sett i ettertid så drakk jeg også ganske mye vin før i tiden, jeg delte hans drikkemønster. Imidl. var jeg mer av typen til å bli skikkelig full på fest & sånn, han er aldri sånn.

Jeg har tatt rødvinsdrikkingen opp med ham. Han blir irritert og kommer i forsvarsposisjon. Han sier han "må ha" vin til maten. Basta. Og han benekter at det er noe problem.

Forsåvidt er det ikke noe problem heller, men jeg tenker på etpar ting: Vi vil ha flere barn. Jeg er redd for at alkoholen kan gå utover sædkvaliteten hans ? Jeg er også redd for at det kan føre til leverskader for ham. Og at det i lengden er ganske dyrt, for det går vel snart en kagge vin i uka.

Hva synes dere, har mannen et alko-problem ?

Fortsetter under...

Skrevet

Anbefalt maksmengde alkohol for menn er 21 enheter i uka (1 enhet = 1 glass vin eller ei flaske øl). Det høres ikke ut som mannen din har et alkholproblem. Antagelig gjør vinforbruket hans mer godt enn motsatt og jeg skjønner godt at han blir irritert når du maser om det.

Skrevet

Dersom han ikke takler å ikke drikke vin en dag, og da mener jeg ikke at han ville savnet det, men rett og slett går av hengslene om det ikke er vin igjen.

Dersom du kan svare ja på dette, da syns jeg at han har et alkoholproblem. En trenger ikke drikke seg snydens selv om en er alkoholiker.

Jeg syns han drikker relativt mye, og det er ikke bra for helsen å drikke mer enn ca et glass rødvin pr dag.

Skrevet

Vel, hvis han drikker hver dag og selv sier at han "må ha" vin til maten - ja, da synes jeg vel han har et problem, ja.

Skrevet

Jeg regner med at det er mange som er uenig med meg her. Jeg mener at han har et alkoholproblem og jeg kunne aldri ha hatt en slik mann. Har aldri skjønt gleden av å "kose2 seg med alkohol hjemme.

Jeg trives nok bedre med den norske flatfylla. Fest er fyll og fyll er fest :o)

Skrevet

Hvis han uten videre kan slutte på dagen - har han ikke et alkoholproblem..

Vanskelig å måle slikt, men det handler vel mest om hvordan det er når han ikke drikker en laaang periode.

Men jeg tror nok også at de som virkelig har problemer med alkohol, og så har problemer med måtehold.. klarer ikke å slutte etter et el. to glass..men må ha mer.

Ha erfaring med alkoholproblemer i nær familie.

Annonse

Skrevet

Hvis han uten videre kan slutte på dagen - har han ikke et alkoholproblem..

Vanskelig å måle slikt, men det handler vel mest om hvordan det er når han ikke drikker en laaang periode.

Men jeg tror nok også at de som virkelig har problemer med alkohol, og så har problemer med måtehold.. klarer ikke å slutte etter et el. to glass..men må ha mer.

Ha erfaring med alkoholproblemer i nær familie.

En slekting av meg hadde et stort alkoholproblem i mange år. Han er nå med i AA og omtaler seg som alkoholiker.

Han drakk omtrent daglig mens barna vokste opp. De er nå voksne, og sier at de aldri så ham full. Så han drakk ikke overstadig mye - bare de to, tre ølene som skulle til for å se verden i øynene.

Det er forskjellige måter å ha et alkoholproblem på.

Skrevet

Hvis han har vanskeligheter med å la være å drikke en dag, eller la være pga. et eller annet i noen dager, da har han et problem. Også dersom det etterhvert blir større og større mengder han drikker pr. dag.

Men hvis det ikke er tilfellet, syns jeg du overdriver veldig. Og da skjønner jeg at han syns det er pes når du maser.

Altså, jeg syns det er verre med flatfylla, enn å ha et lavt men jevnt forbruk.

Det å kunne kose seg med _litt_ alkohol er noe som er blitt mer vanlig i de senere år, og er, som du sier, et mer kontinentalt drikkemønster.

Vi pleier som regel å ta et glass vin eller en øl om kvelden, og koser oss med det. Ikke mange glass, men noe. Av og til 2-3glass.

Ingen av oss har problemer med å la være å drikke en kveld eller fem, men vi syns det er godt, og koser oss med det. Pleier å ha en kartong med vin stående på kjøkkenbenken, og har noen øl liggende i kjøleskapet. Vi drikker som sagt ikke mye, men sånn nesten hver kveld i gjennomsnitt.

Hvis du mener at det er tegn på et alkoholproblem, så bør du ta en titt nedover i Europa, og over kanalen til England. Der har de et helt annet forhold til alkohol, og roper ikke "alkoholiker" med en gang noen liker å drikke oftere enn hver helg. Sånn satt på spissen ;)

Jeg ville ikke laget noe stort problem utav det, med mindre det blir snakk om noe av det jeg nevnte i begynnelsen av svaret mitt.

Gjest papirtiger
Skrevet

Han drikker altså over 20 alkohol-enheter i uka. Dette er mye mer enn det som anbefales.

Angående kontinentale alkoholvaner, de landene har veldig mye alkoholrelaterte sykdommer. Mannen din er også i faresonen får å få dette.

Gjest uten signatur
Skrevet

Det er et forum for rusmisbrukere her. Fagpersonen der hadde en regel som jeg kanskje ikke husker helt, men det var noe ala at hvis du to (eller var det tre?) ganger i løpet av året klarte å ta to hele uker pluss den avsluttende helgen (altså tre helger med mellomliggende hverdager) UTEN alkohol, da kunne du trygt fortsett ditt nåværende drikkemønster.

Greier en ikke ovennevnte pause, så er en i faresonen. Særlig hvis en samtidig argumenterer for at en ikke er det, og at denne testen er bare tull.

Det var noe slikt, og jeg synes det høres veldig fornuftig ut!

Gjest uten signatur
Skrevet

A ha alkoholproblemer (ikke nødvendigvis være alkoholiker) blir definert som at du pga ditt drikkemønster kommer i konflikt med enten familie, slekt, venner eller arbeidsgiver. Den som drikker har sjelden SELV problemer med drikkinga, men hvis det stadig blir konflikter med andre pga det, så HAR vedkommende et alkoholPROBLEM!

Skrevet

Hvordan er det dersom dere er borte og må kjøre hjem? Lar han være å drikke dersom det kreves av han (fordi han må kjøre eller andre ting)?

Skrevet

A ha alkoholproblemer (ikke nødvendigvis være alkoholiker) blir definert som at du pga ditt drikkemønster kommer i konflikt med enten familie, slekt, venner eller arbeidsgiver. Den som drikker har sjelden SELV problemer med drikkinga, men hvis det stadig blir konflikter med andre pga det, så HAR vedkommende et alkoholPROBLEM!

Godt å se at den definisjonen av et alkoholpblem også kom fram. :)

Annonse

Gjest uten signatur
Skrevet

Skal ikke barna av og til kjøres og hentes på kveldstid da? Eller er de så små at de alltid er hjemme? Hva når de er tenåringer og skal kjøres til/hentes fredag og lørdagskveld, kan han da avstå vinglasset for å være kjørbar?

Kommer ungene til å synes det er litt flaut å ha med venner hjem hvis pappa alltid sitter med et glass i hånda, og/eller at han aldri kan kjøre pga... (en dårlig unnskyldning for ikke å si det som det er) hvis de skal et sted.

Dette er kanskje noen år fram i tid, men da er kanskje han også mer hektet med det forbruket han har i dag!!

Mange tenåringsforeldre kan ikke drikke i helgene pga at de må prioritere å få ungene trygt hjem fra fest. For noen er vinglasset viktigere enn ungene (de vil selvfølgelig IKKE innrømme det) og DA er det helt klart et problem.

Å drikke to-tre glass hver kveld mener jeg er på grensen i allefall. Det er vel ikke helt normalt, er det det da?

Og en vet aldri HVEM som kan bli hekta (=alkoholiker) og hvem som tåler slike alkoholmengder. Når en skjønner at en IKKE tålte det, så er det jo allerede for sent.

Å måtte ha vin til hverdagsmiddagen vitner om et problem synes jeg iallefall. Og det at han blir irritert når du tar det opp vitner også om at det er et problem for han, som han IKKE har lyst til å endre på, eller kanskje ikke tør sjekke ut om han klarer å endre på.

Gjest vil være anonym nå
Skrevet

Hvordan er det dersom dere er borte og må kjøre hjem? Lar han være å drikke dersom det kreves av han (fordi han må kjøre eller andre ting)?

Barna er små og trenger ikke kjøring enda. Han ville klart prioritert barna, sånn som jeg kjenner ham.

Han er også kjørbar når det trengs nå.

Gjest vil være anonym nå
Skrevet

Anbefalt maksmengde alkohol for menn er 21 enheter i uka (1 enhet = 1 glass vin eller ei flaske øl). Det høres ikke ut som mannen din har et alkholproblem. Antagelig gjør vinforbruket hans mer godt enn motsatt og jeg skjønner godt at han blir irritert når du maser om det.

Ser ut som det er delte meninger her.

Papirtiger sier at over 20 enheter i uka er et alko-problem, du sier at det ikke er det. Dorthe kunne ikke hatt en slik mann, sier hun !! Noen mener noe midt i mellom...

Men: Han kan avholde seg fra vinen og ølen i gitte situasjoner. Det er liksom en selvfølge og er en del av "drikkemønsteret". Han ser seg jo selv ikke som avhengig.

Han kommer ikke i konflikt med noen pga drikkemønsteret sitt. Ikke meg heller. Det plager meg ikke i hverdagen.

Han drikker ikke ifm jobben. Han sier alltid neitakk til sterke drinker og alkohol tidlig på dagen. Så han er ikke avhengig av alkoholen og rusen, tror jeg. Det er mer smaken og kosen, sammen med maten, enten i settingen hjemme eller hos venner. Det minner litt om selskaps- og kaferøykinga mi, hvor jeg var/er "anti-røyker" på dagtid og på jobben, men likte en kveldsrøyk eller to og alltid røykte på kafe eller på fest.

Kunne godt gitt f...., men tenker på helsa hans på lang sikt. Kroppen hans forbrenner jo alkohol kontinuerlig, liksom.

Gjest Terakotta
Skrevet

Syns han høres fornuftig ut jeg. Selv prøver jeg å få i meg et glass rødvin pr. dag. Det anbefales for kvinner - 2 glass for menn. SÆRLIG de som er i risikosonen for Angina etc. og det er jeg.

Gjest Terakotta
Skrevet

Ser ut som det er delte meninger her.

Papirtiger sier at over 20 enheter i uka er et alko-problem, du sier at det ikke er det. Dorthe kunne ikke hatt en slik mann, sier hun !! Noen mener noe midt i mellom...

Men: Han kan avholde seg fra vinen og ølen i gitte situasjoner. Det er liksom en selvfølge og er en del av "drikkemønsteret". Han ser seg jo selv ikke som avhengig.

Han kommer ikke i konflikt med noen pga drikkemønsteret sitt. Ikke meg heller. Det plager meg ikke i hverdagen.

Han drikker ikke ifm jobben. Han sier alltid neitakk til sterke drinker og alkohol tidlig på dagen. Så han er ikke avhengig av alkoholen og rusen, tror jeg. Det er mer smaken og kosen, sammen med maten, enten i settingen hjemme eller hos venner. Det minner litt om selskaps- og kaferøykinga mi, hvor jeg var/er "anti-røyker" på dagtid og på jobben, men likte en kveldsrøyk eller to og alltid røykte på kafe eller på fest.

Kunne godt gitt f...., men tenker på helsa hans på lang sikt. Kroppen hans forbrenner jo alkohol kontinuerlig, liksom.

her fant jeg en artikkel til deg:

:-)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/03/19/393805.html

Clue1365380406
Skrevet

Hvis han har vanskeligheter med å la være å drikke en dag, eller la være pga. et eller annet i noen dager, da har han et problem. Også dersom det etterhvert blir større og større mengder han drikker pr. dag.

Men hvis det ikke er tilfellet, syns jeg du overdriver veldig. Og da skjønner jeg at han syns det er pes når du maser.

Altså, jeg syns det er verre med flatfylla, enn å ha et lavt men jevnt forbruk.

Det å kunne kose seg med _litt_ alkohol er noe som er blitt mer vanlig i de senere år, og er, som du sier, et mer kontinentalt drikkemønster.

Vi pleier som regel å ta et glass vin eller en øl om kvelden, og koser oss med det. Ikke mange glass, men noe. Av og til 2-3glass.

Ingen av oss har problemer med å la være å drikke en kveld eller fem, men vi syns det er godt, og koser oss med det. Pleier å ha en kartong med vin stående på kjøkkenbenken, og har noen øl liggende i kjøleskapet. Vi drikker som sagt ikke mye, men sånn nesten hver kveld i gjennomsnitt.

Hvis du mener at det er tegn på et alkoholproblem, så bør du ta en titt nedover i Europa, og over kanalen til England. Der har de et helt annet forhold til alkohol, og roper ikke "alkoholiker" med en gang noen liker å drikke oftere enn hver helg. Sånn satt på spissen ;)

Jeg ville ikke laget noe stort problem utav det, med mindre det blir snakk om noe av det jeg nevnte i begynnelsen av svaret mitt.

Et kontinentalt drikkemønster fører også til flere som får problemer med alkohol.

Søsteren min og mannen hennes hadde også et slikt koseforhold til vin. Som dere hadde de alltid vin tilgjengelig, og de drakk litt hver kveld.

Dette skled ut da de fikk problemer i forholdet, og de siste fire årene har hun hatt store alkoholproblemer!

Forholdet tok slutt, hun hadde problemer med å holde på jobben sin osv. Hun kunne gå beruset fra tidlig på dagen, eller drikke til langt på natt når hun skulle på jobb dagen etter.

Etter min erfaring, synes jeg slett ikke et kontinentalt drikkemønster er noe å ta etter. Selv har jeg blitt mer tilbakeholden med alkohol. Koser meg fortsatt med et glass vin eller flere, men det er ofte mange uker mellom hver gang.

Og jeg hadde ikke følt meg vel med å drikke flere ganger i uka!!

Gjest Anonymt offer
Skrevet

Kjenner meg helt igjen i historien din, det er min far du beskriver. Slik han var før, nå er han mye verre...

Tenk nøye gjennom: dersom han ikke skulle ha et problem, hvorfor ble han da sur når du spurte han?

Du sier han har begynt å drikke mer vin nå, altså trenger han mer for å oppny samme nytelse som før, fordi kroppen har blitt vant til hans gamle dose.

Jeg så aldri faren min full som barn, det er ikke alltid det å bli full som kjennetegner en alkoholiker. Det er heller ikke at de er bomser, de fleste alkoholikere og en god del narkomane er faktisk høyt respekterte og suksessfulle i næringslivet. Men de er utsatt for mye stress og "trenger noe å roe seg ned med."

Det kan jo være at mannen din har full kontroll, men alikevel, som du skrev helseskadene kan bli store over tid.

Forskning viser at rødvin ikke er så sundt som vi gjærne vil tro!

Min mor fikk aldri faren min til å søke hjelp, selv gikk hun til Bergensklinikken og fikk nye råd og hjelp der. (hun drakk ikke, men råd og hjelp til hvordan takle han)

Kansje du kan oppsøke noe lignendes?

Jeg tror ikke mannen din vil bli bedre med tiden, for å si det sånn... tror du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...