Gå til innhold

Har han et alkoholproblem (litt langt)?

Anbefalte innlegg

Angela1365380318

Jeg regner med at det er mange som er uenig med meg her. Jeg mener at han har et alkoholproblem og jeg kunne aldri ha hatt en slik mann. Har aldri skjønt gleden av å "kose2 seg med alkohol hjemme.

Jeg trives nok bedre med den norske flatfylla. Fest er fyll og fyll er fest :o)

Er helt enig med deg!

1. forstår ikke at alkohol kan være kos (det smaker da ikke så godt) drikker sjeldent, kun fyll og fest da.

2. kunne aldri hatt en slik mann.. etter å ha hatt en slik far.

Men jeg synest veldig synd på henne, for hun er sikkert veldig glad i han.

Fortsetter under...

Syns han høres fornuftig ut jeg. Selv prøver jeg å få i meg et glass rødvin pr. dag. Det anbefales for kvinner - 2 glass for menn. SÆRLIG de som er i risikosonen for Angina etc. og det er jeg.

Nettopp, helt enig, Terakotta.

Likte artikkelen du linket til nedenfor. :)

Gjest Terakotta

Et kontinentalt drikkemønster fører også til flere som får problemer med alkohol.

Søsteren min og mannen hennes hadde også et slikt koseforhold til vin. Som dere hadde de alltid vin tilgjengelig, og de drakk litt hver kveld.

Dette skled ut da de fikk problemer i forholdet, og de siste fire årene har hun hatt store alkoholproblemer!

Forholdet tok slutt, hun hadde problemer med å holde på jobben sin osv. Hun kunne gå beruset fra tidlig på dagen, eller drikke til langt på natt når hun skulle på jobb dagen etter.

Etter min erfaring, synes jeg slett ikke et kontinentalt drikkemønster er noe å ta etter. Selv har jeg blitt mer tilbakeholden med alkohol. Koser meg fortsatt med et glass vin eller flere, men det er ofte mange uker mellom hver gang.

Og jeg hadde ikke følt meg vel med å drikke flere ganger i uka!!

Det er det at forholdet sprakk som gjorde at hun henfalt til alkoholen, -ikke omvendt. Når jeg er deppa henfaller jeg til sjokolade :)

Noer ER disponert for alkoholisme - enten de drikker hver dag eller bare på julebord...

Gjest Terakotta

En slekting av meg hadde et stort alkoholproblem i mange år. Han er nå med i AA og omtaler seg som alkoholiker.

Han drakk omtrent daglig mens barna vokste opp. De er nå voksne, og sier at de aldri så ham full. Så han drakk ikke overstadig mye - bare de to, tre ølene som skulle til for å se verden i øynene.

Det er forskjellige måter å ha et alkoholproblem på.

Hva var problemet? :)

Gjest Terakotta

Er helt enig med deg!

1. forstår ikke at alkohol kan være kos (det smaker da ikke så godt) drikker sjeldent, kun fyll og fest da.

Du skriver: 1. forstår ikke at alkohol kan være kos (det smaker da ikke så godt) drikker sjeldent, kun fyll og fest da.

Åja - DERFOR! :-)

Kaffe var heller ikke så veldig godt da jeg var 14, -men nå koser jeg meg med det.

Annonse

Ser ut som det er delte meninger her.

Papirtiger sier at over 20 enheter i uka er et alko-problem, du sier at det ikke er det. Dorthe kunne ikke hatt en slik mann, sier hun !! Noen mener noe midt i mellom...

Men: Han kan avholde seg fra vinen og ølen i gitte situasjoner. Det er liksom en selvfølge og er en del av "drikkemønsteret". Han ser seg jo selv ikke som avhengig.

Han kommer ikke i konflikt med noen pga drikkemønsteret sitt. Ikke meg heller. Det plager meg ikke i hverdagen.

Han drikker ikke ifm jobben. Han sier alltid neitakk til sterke drinker og alkohol tidlig på dagen. Så han er ikke avhengig av alkoholen og rusen, tror jeg. Det er mer smaken og kosen, sammen med maten, enten i settingen hjemme eller hos venner. Det minner litt om selskaps- og kaferøykinga mi, hvor jeg var/er "anti-røyker" på dagtid og på jobben, men likte en kveldsrøyk eller to og alltid røykte på kafe eller på fest.

Kunne godt gitt f...., men tenker på helsa hans på lang sikt. Kroppen hans forbrenner jo alkohol kontinuerlig, liksom.

hmm.. du sier dere ikke er i konflikt på grunn av dette. Det er ikke meningen å flisespikke, men hvorfor skrev du dette innlegget? Kunne han ha skrevet under på det? Kunne du vist det til han?

Hva var problemet? :)

Problemet var selvsagt at mannen overhodet ikke fungerte uten to-tre øl innabords. Da var han stresset, ukonsentrert, oppfarende - rett og slett en kjiping.

Problematisk å leve et normalt liv på konstant promille. Særlig når jobben din innebærer en del kjøring...

Hvis han har vanskeligheter med å la være å drikke en dag, eller la være pga. et eller annet i noen dager, da har han et problem. Også dersom det etterhvert blir større og større mengder han drikker pr. dag.

Men hvis det ikke er tilfellet, syns jeg du overdriver veldig. Og da skjønner jeg at han syns det er pes når du maser.

Altså, jeg syns det er verre med flatfylla, enn å ha et lavt men jevnt forbruk.

Det å kunne kose seg med _litt_ alkohol er noe som er blitt mer vanlig i de senere år, og er, som du sier, et mer kontinentalt drikkemønster.

Vi pleier som regel å ta et glass vin eller en øl om kvelden, og koser oss med det. Ikke mange glass, men noe. Av og til 2-3glass.

Ingen av oss har problemer med å la være å drikke en kveld eller fem, men vi syns det er godt, og koser oss med det. Pleier å ha en kartong med vin stående på kjøkkenbenken, og har noen øl liggende i kjøleskapet. Vi drikker som sagt ikke mye, men sånn nesten hver kveld i gjennomsnitt.

Hvis du mener at det er tegn på et alkoholproblem, så bør du ta en titt nedover i Europa, og over kanalen til England. Der har de et helt annet forhold til alkohol, og roper ikke "alkoholiker" med en gang noen liker å drikke oftere enn hver helg. Sånn satt på spissen ;)

Jeg ville ikke laget noe stort problem utav det, med mindre det blir snakk om noe av det jeg nevnte i begynnelsen av svaret mitt.

Du sier "se til England". Vel, jeg er i England tre-fire ganger i året og har engelsk kjæreste (som nå bor i Norge). Det er slettes ikke sunt hva de gjør der. For det første så er ikke deres kontinentale drikkemønster noe godt eksempel, da de ofte drikker flere øl hver dag. Mer enn et glass vin/en øl er usunt. En annen ting er at de også har et norsk drikkemønster, med "overdrikking" i helgene. Til sammen blir dette en hel del alkohol.

Det at et høyt alkoholinntak er normalt for de, fører til diverse ting. For det første måtte jeg ut av høflighet sette meg inn i en bil med en mann (min svigerfar) som hadde drukket fire øl. Han var ikke beruset, men dette er klart over hva jeg synes er trygt. Ingen andre reagerte.

For det andre er det ingen som reagerer når en venn ikke klarer å la være å drikke. Han blir kun sett på som sosial, da han alltid er klar til å bli med på puben.

Nei, takk gudene for at vi ikke har det som i England!

Du sier "se til England". Vel, jeg er i England tre-fire ganger i året og har engelsk kjæreste (som nå bor i Norge). Det er slettes ikke sunt hva de gjør der. For det første så er ikke deres kontinentale drikkemønster noe godt eksempel, da de ofte drikker flere øl hver dag. Mer enn et glass vin/en øl er usunt. En annen ting er at de også har et norsk drikkemønster, med "overdrikking" i helgene. Til sammen blir dette en hel del alkohol.

Det at et høyt alkoholinntak er normalt for de, fører til diverse ting. For det første måtte jeg ut av høflighet sette meg inn i en bil med en mann (min svigerfar) som hadde drukket fire øl. Han var ikke beruset, men dette er klart over hva jeg synes er trygt. Ingen andre reagerte.

For det andre er det ingen som reagerer når en venn ikke klarer å la være å drikke. Han blir kun sett på som sosial, da han alltid er klar til å bli med på puben.

Nei, takk gudene for at vi ikke har det som i England!

Kopierer inn linken Terakotta la inn litt lenger nede i tråden. Read and learn ;)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/03/19/393805.html

A ha alkoholproblemer (ikke nødvendigvis være alkoholiker) blir definert som at du pga ditt drikkemønster kommer i konflikt med enten familie, slekt, venner eller arbeidsgiver. Den som drikker har sjelden SELV problemer med drikkinga, men hvis det stadig blir konflikter med andre pga det, så HAR vedkommende et alkoholPROBLEM!

Denne definisjonen blir helt vilkårlig. Hva om man f.eks. kommer fra et avholdshjem og de syns det er uakseptabelt at du drikker to øl en gang i måneden. Om man så er i konflikt med hele familien ang. sitt alkoholforburk, så beviser ikke det noe som helst.

Et problem med alkohol har man først hvis man i alle eller visse situasjoner ikke kan fungere ordentlig uten rusen alkhohol gir.

Annonse

Gjest uten signatur

Denne definisjonen blir helt vilkårlig. Hva om man f.eks. kommer fra et avholdshjem og de syns det er uakseptabelt at du drikker to øl en gang i måneden. Om man så er i konflikt med hele familien ang. sitt alkoholforburk, så beviser ikke det noe som helst.

Et problem med alkohol har man først hvis man i alle eller visse situasjoner ikke kan fungere ordentlig uten rusen alkhohol gir.

Selvfølgelig finnes det alltid 'rare' familiekonstellasjoner og 'rare' enkeltpersoner, dette forsøket på å forklare begrepet alkoholproblemer er ikke mitt, men blir faktisk brukt av folk som jobber med slike saker. En må jo legge godvilja til da. Det finnes alltid unntak i alle livets situasjoner, men jeg kan nå veldig godt forstå den regelen, SAMTIDIG som jeg selvfølgelig kan tenke meg til slike situasjoner som den du sier. Men en kan jo ikke ta med alle unntaka hver gang en lager/nevner en regel? DET ville blitt tungrodd.

Gjest vil være anonym nå

hmm.. du sier dere ikke er i konflikt på grunn av dette. Det er ikke meningen å flisespikke, men hvorfor skrev du dette innlegget? Kunne han ha skrevet under på det? Kunne du vist det til han?

Mente bare at han ikke blir rusa av vinen, han er akkurat likedan i humør med eller uten vin/øl. Noen blir mer irritable, kanskje aggressive av alkohol, han er akkurat like god og snill bestandig. En helt vanlig kar på alle måter. Og jeg elsker ham høyt.

P.d.a.s så er det jo en konflikt i den forstand at jeg stiller spørsmål med drikkemønsteret hans, og han blir lett irritert (dog blir han mest lei seg, får dårlig samvittighet).

Jeg ville ikke vist innlegget til ham, nei.

Gjest vil være anonym nå

Er helt enig med deg!

Du trenger ikke synes synd på meg:-) Og ja, jeg elsker ham høyt.

En del av problemet er at jeg selv har vært en del av dette drikkemønsteret, jfr. mange innlegg her om folk som koser seg med vin. Det virker så normalt, og som jeg har skrevet, er helt vanlig i vennekretsen.

Han er overrasket over at jeg har begynt å se ting annerledes. Denne uenigheten er i startfasen for oss, og jeg er ikke redd for å konfrontere ham eller stille krav. Han blir litt irritert (dog mest lei seg og får dårlig samvittighet.)

Du trenger ikke synes synd på meg:-) Og ja, jeg elsker ham høyt.

En del av problemet er at jeg selv har vært en del av dette drikkemønsteret, jfr. mange innlegg her om folk som koser seg med vin. Det virker så normalt, og som jeg har skrevet, er helt vanlig i vennekretsen.

Han er overrasket over at jeg har begynt å se ting annerledes. Denne uenigheten er i startfasen for oss, og jeg er ikke redd for å konfrontere ham eller stille krav. Han blir litt irritert (dog mest lei seg og får dårlig samvittighet.)

Hva hvis en av ungene måtte dratt på legevakta? Da hadde jeg følt meg litt uvel dersom jeg luktet alkohol på en hverdag. Taxi måtte jeg tatt også.

Jada, jeg har vært på legevakta sjøl med tre øl innabords og de var bare hyggelig men å komme med ungen hadde jeg følt verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...