Gå til innhold

Barnekjær innekatt?

Gjest hilsen en småbarnsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en småbarnsmamma
Skrevet

Vi bor i leilighet med stor veranda, men ellers ikke utemulighet. Ønsker oss katt, men kan gjerne overta en voksen katt hvis den er godt vant med små barn.

Foreningen for omplassering av dyr lar en visstnok ikke få katt dersom man ikke har utemulighet. Noen som vet andre steder vi kan henvende oss?

Skrevet

Det blir avertert kattunger i avisen nesten hver dag men det er ikke alle katter som kan bli innekatter.

Skrevet

Alle katter kan i prinsippet bli innekatter, lettest om de blir holdt inne fra de er kattunger. Om en voksen utekatt plutselig blir "bura inne" er det vel tvilsomt om den vil trives, men det går an.

Hvis man tenker på rasekatter, kan jeg i alle fall anbefale burmeseren. Den er liten, lettstelt, røyter lite og er veldig menneskekjær. Den er faktisk så menneskekjær at det ikke anbefales å ha den ute i det hele tatt - den er rett og slett for snill for sitt eget beste... Delte meninger om det, men den tåler godt et inneliv i alle fall.

Den går godt sammen med barn, i alle fall.

http://www.nrr.no/Raser/burmeser.html

Selv har jeg en krysning burmeser/abyssiner. Abyssiner-delen er veldig "utekatt", så vår katt er mye ute også. Den er med på det meste, sitter/sover i dokkevogn, blir pyntet med kjoler og kraver, følger med på alt hva ungene gjør, "hjelper" til med lekser osv.

Slike "krysskatter" selges ofte til langt lavere pris enn vanlige renrasede katter.

Skrevet

Alle katter kan i prinsippet bli innekatter, lettest om de blir holdt inne fra de er kattunger. Om en voksen utekatt plutselig blir "bura inne" er det vel tvilsomt om den vil trives, men det går an.

Hvis man tenker på rasekatter, kan jeg i alle fall anbefale burmeseren. Den er liten, lettstelt, røyter lite og er veldig menneskekjær. Den er faktisk så menneskekjær at det ikke anbefales å ha den ute i det hele tatt - den er rett og slett for snill for sitt eget beste... Delte meninger om det, men den tåler godt et inneliv i alle fall.

Selv har jeg en krysning burmeser/abyssiner. Abyssiner-delen er veldig "utekatt", så vår katt er mye ute også. Den er med på det meste, sitter/sover i dokkevogn, blir pyntet med kjoler og kraver, følger med på alt hva ungene gjør, "hjelper" til med lekser osv.

Slike "krysskatter" selges ofte til langt lavere pris enn vanlige renrasede katter.

Da var sikkert jeg uheldig. Jeg fikk en kattungen og den ville ut fra første øyeblikk. Den var bare 8 uker men sto ved inngangsdøra og skrek hele tiden fordi den ville ut. Etter noen mnd gav jeg opp fordi jeg følte det som dyreplageri og stenge den inne.

Gjest Birman
Skrevet

Hellig Birma har et hærlig gemytt. Den er tålmodig og er barnevennlig. Her i huset blir katten lagt i dukkeseng med teppet over seg for at katten skal sove. Katten finner seg i det og sover gjerne i dukkesengen. Ungene triller også katten i dukkevogn og katten godtar det :-)

http://home.c2i.net/birmavenner

http://www.birmanett.no

Skrevet

Da var sikkert jeg uheldig. Jeg fikk en kattungen og den ville ut fra første øyeblikk. Den var bare 8 uker men sto ved inngangsdøra og skrek hele tiden fordi den ville ut. Etter noen mnd gav jeg opp fordi jeg følte det som dyreplageri og stenge den inne.

:-) Sikkert sterke "villkatt"-gener, den! Ut på jakt!

Mange katteraser og især slike "vanlige huskatter" trives best ute - de er tross alt rovdyr, og skapt for et uteliv.

En del andre er avla fram for etter utseende og rolige "inneegenskaper". De har mista en del naturlige ferdigheter, eller de har ikke fått trent opp slike ferdigheter. Slik er nå den moderne verden, på godt og vondt...vi former dyrene etter menneskelige behov.

Men bank i bordet: min vakre bortskjemte perser fanga en del mus, han også i sitt korte liv :-)

Skrevet

:-) Sikkert sterke "villkatt"-gener, den! Ut på jakt!

Mange katteraser og især slike "vanlige huskatter" trives best ute - de er tross alt rovdyr, og skapt for et uteliv.

En del andre er avla fram for etter utseende og rolige "inneegenskaper". De har mista en del naturlige ferdigheter, eller de har ikke fått trent opp slike ferdigheter. Slik er nå den moderne verden, på godt og vondt...vi former dyrene etter menneskelige behov.

Men bank i bordet: min vakre bortskjemte perser fanga en del mus, han også i sitt korte liv :-)

Jeg har så lyst på en pus men minstemann tåler det ikke så jeg får nok la være.

Skrevet

Jeg har så lyst på en pus men minstemann tåler det ikke så jeg får nok la være.

Du får vente til han blir stor og flytter hjemme fra ;-)

Skrevet

Du får vente til han blir stor og flytter hjemme fra ;-)

Da har jeg blitt gammel og bor sikkert ikke hjemme lenger :o(

Gjest mallet
Skrevet

Da har jeg blitt gammel og bor sikkert ikke hjemme lenger :o(

Det er nå vel litt pessimistisk å tro at man kommer på gamlehjem før unga er flyttet hjemmefra? :)

Skrevet

Det er nå vel litt pessimistisk å tro at man kommer på gamlehjem før unga er flyttet hjemmefra? :)

I mitt tilfelle er det helt realistisk. Det er bare å se sannheten i øynene og gjøre det beste utav det.

Skrevet

Du får jo kattunger fra Dyrebeskyttelsen, som kan bli innekatter. FOD (Foreningen for Omplassering av Dyr) er i stor grad stein hakke gale, og ikke noen jeg vil anbefale å ha mer kontakt enn nødvendig med. (Dette gjelder hovedsaklig hundeomplasseringen deres,)

"........................"

Skrevet

"Slike "krysskatter" selges ofte til langt lavere pris enn vanlige renrasede katter."

En krysning mellom to raser bør ikke koste noe som helst. Når man betaler for en rasekatt er det for å ha muligheten til å avle og/eller drive utstilling. Men selfølgelig - hvis folk er villige til å betale er det jo bare bra :-)

".........................."

Skrevet

Jeg synes en katt fortjener et bedre liv, og anbefaler deg akvarium...

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i.

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i.

Det er bra, følte meg litt ensom her :-)

Skrevet

Det er bra, følte meg litt ensom her :-)

Dere var så bombastiske at jeg ikke engang klarte å ta til motmæle....

Skrevet

Enig

Bugge1365380662
Skrevet

Det blir avertert kattunger i avisen nesten hver dag men det er ikke alle katter som kan bli innekatter.

Har hatt katt i ett år og elsker den. Synes ikke du skal legge opp til at en katt skal være inne. Etter mitt syn strider det mot hele kattens vesen. Selve ordet"innekatt" skurrer for meg.

Skrevet

Har hatt katt i ett år og elsker den. Synes ikke du skal legge opp til at en katt skal være inne. Etter mitt syn strider det mot hele kattens vesen. Selve ordet"innekatt" skurrer for meg.

Jeg bor slik til at det er umulig å ha en utekatt. Dessverre. Men jeg får vel la være å skaffe meg katt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...