Gå til innhold

Et skikkelig teit spørsmål,

Anbefalte innlegg

Gjest det vet jeg, men....
Skrevet

Jeg har lurt litt på å begynne å røyke igjen for å gå ned i vekt. Sluttet for 2 år siden og gikk opp 10 kilo. Nå er jeg lei, og lurer på å begynne igjen. Har klær i skapet som skriker etter å bli luftet og vist frem.

Nå har jeg registret at jeg alltid måtte på do etter hver røyk, det virket rett og slett avførende på meg.

Derfor lurer jeg på om det kan være hjelp i røkykeplaster eller nikotin plaster, og at det vil hjelpe meg ned i vekt.

Har egentlig ikke lyst å begynne igjen, fordet jeg trivest som røykfri. Er det skadelig å bruke røykeplaster og tygge nikotintyggis?

Fortsetter under...

Gjest andre midler
Skrevet

Hvorfor ikke ty til andre midler. Som å spise lite, men ofte eller kaste seg på en slankekur.

Men det som virkelig får en til å gå ned i vekt er varig kostholds endring.

Skrevet

Hehe, du kommer selvsagt ikke til å gå ned i vekt selv om du begynner å røyke. Men du får garantert slanket lommeboka di, så en viss effekt vil du jo oppnå...

Hvis det er fordøyelsen du ønsker å få fart på, kan jeg på det sterkeste anbefale treningsformen pilates. Hver gang jeg er ferdig med en økt, må jeg skikkelig på do.

Gjest det vet jeg, men
Skrevet

Hehe, du kommer selvsagt ikke til å gå ned i vekt selv om du begynner å røyke. Men du får garantert slanket lommeboka di, så en viss effekt vil du jo oppnå...

Hvis det er fordøyelsen du ønsker å få fart på, kan jeg på det sterkeste anbefale treningsformen pilates. Hver gang jeg er ferdig med en økt, må jeg skikkelig på do.

Pilates??mer info??

Skrevet

Pilates??mer info??

Pilates er en slags kombinasjon av yoga og styrketrening, som spesielt fokuserer på mage/rygg/bekkenområdet.

Her kan du lese litt om det:

http://www.pilates-studio.com/

Jeg har pilates-DVD fra amazon.co.uk og trener hjemme i stua, en økt tar ca 30 minutter. Genial og svært effektiv treningsform.

Skrevet

Og jeg kan garantere at vedkommende vil gå ned i vekt dersom h*n begynner å røyke. Om det er særlig smart, er en helt annen sak. Kiloene forsvinner i hvert fall pga redusert appetitt og økt forbrenning.

Annonse

Skrevet

Og jeg kan garantere at vedkommende vil gå ned i vekt dersom h*n begynner å røyke. Om det er særlig smart, er en helt annen sak. Kiloene forsvinner i hvert fall pga redusert appetitt og økt forbrenning.

Forskjellen i forbrenning for en røyker og en ikke-røyker tilsvarer ca 2 kilo opp eller ned - i snitt, selvsagt.

Ikke mye å satse lungene på, med andre ord.

petter smart
Skrevet

Forskjellen i forbrenning for en røyker og en ikke-røyker tilsvarer ca 2 kilo opp eller ned - i snitt, selvsagt.

Når en må operere ut en lunge så går en jo ned i vekt.

Skrevet

Du vil jo selvsagt ikke gå ned i vekt av å begynne å røyke igjen!

Grunnen til at du går opp er fordi man småspiser i mangel av røyk.

Skrevet

Det er selvfølgelig bare tull. H*n kan forvente å miste nesten 10 kilo. 10-12 kilo er nesten standard vektøkning når en vanerøyker slutter. Jeg kjenner ingen eksrøykere som slutter seg til 2 kilosteorien din. Eller, tokilosteorien til antirøykerne. Dersom man sier til en røyker at h*n vil gå opp 10-12 kilo ved røykeslutt, så vil ikke så mange slutte. Så man lyver i stedet for.

Skrevet

Du vil jo selvsagt ikke gå ned i vekt av å begynne å røyke igjen!

Grunnen til at du går opp er fordi man småspiser i mangel av røyk.

Bare delvis rett. Røyking gir økt forbrenning, og vedkommende vil absolutt gå ned i vekt.

Skrevet

Det er selvfølgelig bare tull. H*n kan forvente å miste nesten 10 kilo. 10-12 kilo er nesten standard vektøkning når en vanerøyker slutter. Jeg kjenner ingen eksrøykere som slutter seg til 2 kilosteorien din. Eller, tokilosteorien til antirøykerne. Dersom man sier til en røyker at h*n vil gå opp 10-12 kilo ved røykeslutt, så vil ikke så mange slutte. Så man lyver i stedet for.

Jada, massevis av røykere går opp såpass når de slutter å røyke. Simpelthen fordi de erstatter en uvane med en annen. Som eksrøyker er jeg smertelig klar over at det er fort gjort.

Jeg har imdlertid ALDRI møtt noen eksrøyker som har gått ned røykesluttkiloene ved å begynne å røyke igjen - og jeg kjenner en del som har brukt det som påskudd.

Samtlige har endt opp som tjukke røykere - med en masse dårlig samvittghet. Ingen god deal, med andre ord.

Gjest mallet
Skrevet

Det å gå OPP 10 kg etter man slutter å røyke betyr IKKE at man går NED 10 kg av å begynne å røyke. Det er sammensatte faktorer her, og det er som regel langt vanskeligere å ta av enn å legge på seg (noe de fleste slankere kan bevitne)

Annonse

Skrevet

Bare delvis rett. Røyking gir økt forbrenning, og vedkommende vil absolutt gå ned i vekt.

Men ikke ALL vektøkingen ved røykeslutt kommer direkte av røykingen.

Men hvis hun vil risikere liv og lemmer, greit. Synes nå det hadde vært bedre å gått seg en tur eller brukt røykepengene på SATS. Selv gjør jeg begge deler :P

Skrevet

Men ikke ALL vektøkingen ved røykeslutt kommer direkte av røykingen.

Men hvis hun vil risikere liv og lemmer, greit. Synes nå det hadde vært bedre å gått seg en tur eller brukt røykepengene på SATS. Selv gjør jeg begge deler :P

Den er direkte relatert til røykeslutt. Lavere forbrenning, økt appetitt og et økt behov for å dytte noe i trynet hele tiden. Jeg sier ikke at det er smart å begynne igjen, men fakta er fakta.

Skrevet

Jada, massevis av røykere går opp såpass når de slutter å røyke. Simpelthen fordi de erstatter en uvane med en annen. Som eksrøyker er jeg smertelig klar over at det er fort gjort.

Jeg har imdlertid ALDRI møtt noen eksrøyker som har gått ned røykesluttkiloene ved å begynne å røyke igjen - og jeg kjenner en del som har brukt det som påskudd.

Samtlige har endt opp som tjukke røykere - med en masse dårlig samvittghet. Ingen god deal, med andre ord.

Jeg snakker av egen erfaring. Jeg gikk opp 13 kilo, begynte å røyke igjen, og gikk ned 13 kilo. Uten noen som helst annen innsats. Sluttet på nytt, gikk opp 13 kilo. Har over tid gått ca 6 kilo ned. Begynner jeg å røyke så forsvinner de siste 7 kiloene. Men jeg gidder ikke å begynne igjen.

Skrevet

Jeg snakker av egen erfaring. Jeg gikk opp 13 kilo, begynte å røyke igjen, og gikk ned 13 kilo. Uten noen som helst annen innsats. Sluttet på nytt, gikk opp 13 kilo. Har over tid gått ca 6 kilo ned. Begynner jeg å røyke så forsvinner de siste 7 kiloene. Men jeg gidder ikke å begynne igjen.

Da bør vi vel slutte å være kategoriske begge to, ettersom vi har forskjellige erfaringer, og heller konstatere at også i dette spørsmålet er folk forskjellige...

;oP

Gjest mor i juni
Skrevet

Så lenge vektreduksjon vil være den eneste *positive* virkningen av å røyke, er det virkelig verdt det?

Skrevet

Den er direkte relatert til røykeslutt. Lavere forbrenning, økt appetitt og et økt behov for å dytte noe i trynet hele tiden. Jeg sier ikke at det er smart å begynne igjen, men fakta er fakta.

Jeg skal ikke kverulere nå, men (tror jeg gjør det likevel)... men man KAN jo være selvbevisst på å ikke dytte i seg snop i stedet.

Skrevet

Du er en såkalt jo-jo-røyker, med andre ord...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...