Gå til innhold

Fjerne mandler, hva skjer etterpå?

Anbefalte innlegg

Gjest yvonnes
Skrevet

Vår gutt på 5 år skal fjerne mandlene den 14 mai, hva er deres erfaringer i etterkant av en slik operasjon. Spøker det for 17 mai feiring i år..?

gardina1365380627
Skrevet

17.mai kan du glemme,han vil være utafor i 2/3uker og den første uka er ikke morsom.

Skrevet

Ja, det spøker nok for 17. mai feiringen. Jeg tok mandlene i voksen alder, noe som visstnok skal være noe verre enn når man er barn. Men noen feiring 3 dager etter inngrepet var helt utelukket. Til det var det for vondt, og de smertestillende tablettene for sterke. Men det positive er jo at man skal spise mye is når man har tatt mandlene, for å kjøle ned området.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Datteren min var i god form samme kveld som operasjonen var. Dagen etter var hun i knallform.

Så det er veldig individuellt hvordan de reagerer. I vårt tilfelle hadde det ikke vært noe problem med feiring, men det vet man aldri. Så dere får ta høyde for at det blir en rolig feiring i såfall..

Lykke til.

Gjest mallet
Skrevet

17.mai kan du glemme,han vil være utafor i 2/3uker og den første uka er ikke morsom.

Mange unger er i storform igjen etter bare noen dager. Jeg har et søsken som tok mandlene i fireårsalderen, h*n var i full vigør igjen dagen etter.

Skrevet

Ja, det spøker nok for 17. mai feiringen. Jeg tok mandlene i voksen alder, noe som visstnok skal være noe verre enn når man er barn. Men noen feiring 3 dager etter inngrepet var helt utelukket. Til det var det for vondt, og de smertestillende tablettene for sterke. Men det positive er jo at man skal spise mye is når man har tatt mandlene, for å kjøle ned området.

Det kan visst ikke sammnelignes i det hele tatt har jeg hørt. Min venninne tok også mandlene og hun mente det var værre enn fødselen av barna :-)

Skrevet

Det gjelder stort sett de voksne som fjerner mandlene. De felse unger er " i full vigør" etter et par dager, noen før og noen senere, selvfølgelig..

Gjest Uglemor
Skrevet

Hvis han skal fjerne de "ordentlige" mandlene (i halsen), må dere la ham ta det med ro i 10-14 dager etterpå. Jeg ville ikke lagt opp til en hektisk 17.mai feiring da, det kan i verste fall utløse en blødning i halsen, med ny sykehusinnleggelse som følge. Uansett vil han nok preges av sykdomsfølelse generelt, og dermed trenge å ta det rolig. Smertestillende vil han sannsynligvis også trenge de første dagene.

Er det bare falske mandler (polypper, bak i nesen) som skal tas vekk, vil han være i full vigør etter 2-3 dager.

Dette vil dere få informasjon om på sykehuset før dere drar, om dere skulle være i tvil.

Gjest Naturbarn
Skrevet

Det er visst vanlig å spise endel iskrem i etterkant for å kjøle ned halsen, så da er vel 17.mai i boks!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...