Gå til innhold

Kan mine "synsforstyrrelser" være en psykotisk ting?


Dagstojevsky

Anbefalte innlegg

Gjest mange muligheter

Det kunne vært en ide å i det minste møte opp hos doktoren ja ... Jeg har faktisk tenkt på det .. men det er så irriterende at det så ofte skjer på kveld og natt... Og da er det ikke noen å møte opp hos... Min døgnrytme er ikke akkurat fra 07-23.... Bortsett fra Legevakta og der hjalp det jo ikke mye å møte opp.....Men takk for tilbakemeldinger....

Hvis det er helt umulig å bli undersøkt under anfallet, hva med å prøve ut ulike varianter? Hvis man antar bivirkning av medisin - kan medisin kuttes ut ei stund, eller erstattes med en annen? Hvis man antar epileptisk anfall - kan man prøve anti-epileptika?

Hva foreslår fastlegen at du skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagstojevsky

Nystagmus. har du lest om det eller snakket med legen om det. Kom ikke på ordet igår.

Sjekk linken: http://www.lowvision.org/nystagmus.htm

Der står det også at Nystagmus kan være bivirkning av medisinbruk.

Hmm dette var interessant men det som er rart er at det kommer jo i en slags anfallsform.. i en jevn sykel... virker som om perioden er 3-4 evt på det lengste 6 dager.. (det jeg har) . Og ellers må jeg takke mye for tilbakemeldingene fra dere.. Jeg hadde nesten regna med at jeg bare må leve med problemet mitt men nå kanskje jeg kan se en lysning for at det kan skje noe framgang... Det som aktualiserte at jeg måtte prøve å få en løsning på dette var jo at jeg ble så grusomt dårlig på 10 mg Zyprexa..Jeg har klart å leve med de periodiske anfalla før dette .. men sånn som det ble i mars og utover er sånn at jeg ikke kan bo alene med det.. Ellers er det sprøtt at jeg nærmest må utdanne meg til lege sjøl for å finne ut av dette! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagstojevsky

hallo.

jeg bare lurer på om du driver med noe kunst. Det høres kjempe fælt det du sliter med, og å slite med det i seg selv må gi helt ille traumaer, får du bearbeidet redselen for å få anfall?

Lykke til (virkelig, mener det:)!

Jeg prøver å bearbeide ting mellom de dårlige periodene.. Jeg må nesten si jeg "takker Gud" for at jeg fikk 70% uføretrygd og akkurat nå har 30% rehabiliteringspenger i tillegg.. Og bostøtte.. slik at jeg kan klare meg sjøl så langt det går.. Sliter litt med renholdet mitt her jeg bor men det SER ihvertfall nogenlunde ut........ ! Og jeg klarer å få laget meg mat også.. Hadde jeg ikke hatt den legen jeg har så hadde jeg aldri kommet så langt som dette...Og det norske velferds systemet... Jeg vet hvordan jeg hadde hatt det om jeg hadde bodd i USA... Da hadde jeg antakelig vært hjemløs....... Ellers så tar jeg omega 3 og antioksydanter nå.. Og 1 gram C vitamin daglig og jeg syns nesten jeg har merka effekt.. På tross av anfalla syns jeg jeg er i framgang..Jeg var dårlig igjen idag.. for alvor fra ca halv tre på natta til ca 8-9 (men selve synstingen hang i litt lenger utover dagen) det var såpass ille at jeg måtte ta en vival ca kl 7.. Og jeg er antakelig ennå litt "ovenpå" pga denne...(kl 01:29 nå) Er ikke alltid så oppstemt.. Lurer på om fiskeolje pillene kan ha hjulpet meg også.. har tatt det regelmessig siden en stund før påske.. "Møllers Omega3 med folat og B6+B12 pluss den vitamin pille esken som kun heter Antioksydanter. Jeg har forresten en veldig rar døgnrytme også .. Har "slåss mot døgnet" mesteparten av livet men etter at jeg ble internettbruker har jeg blitt veldig mye oppe om natta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagstojevsky

Du er i et skikkelig dilemma: skikkelig plaget, også mellom anfallene fordi du gruer deg til dem.

Men du kan ikke få noe hjelp fordi legene ikke vet hva du har.

Sett utenfra virker den logiske løsningen enten:

1) å få til et opplegg slik at du blir undersøkt under anfallet. Hotellinnleggelse foreslo noen. Eller kanskje at fastlegen inngår en avtale med legevakta, slik at de vet du kommer. Men de kan vel ikke undersøke deg så nøye?

2) legen gir deg en liste over alle mulige ting det kan være, du søker på internett og leser om disse og ser hvilken du kjenner deg mest igjen i.

Siden du sannsynligvis har noe relativt sjeldent, er vel det beste å få komme til en ekspert, dvs en spesialist. Kan du ikke ta en lang prat med fastlegen og se om dere sammen kan lage et opplegg så du kan komme dit på en trygg måte, natt eller ikke natt? Dette høres jo ut til å redusere livskvaliteten din voldsomt.

Det er helt klart at det styrer livet mitt... Og det ville vært utrolig om jeg ikke hadde hatt det lenger.. Men innerst inne tror jeg vel ikke jeg blir ferdig med det.. Men uansett takk for mange gode forslag jeg skal fortsette å tenke over dette her og prøve å foreslå noe til legen... Feks at han kan få til en avtale med legevakta og at jeg kan oppsøke dem hvis jeg får det på natta og ringe HAN hvis jeg får det på dagen.. Så de kan få tatt noe prøver om det er noe de kan gjøre... Så får jeg bare prøve å overleve sykehusskrekken... Og skrekken for det ubehag det vil være å være dårlig i ukjente omgivelser.... Det som har vært skrekken min er at dette jeg sliter med skulle være en "vanlig ting" i min hoveddiagnose og at det de (leger osv) ville gjort var å skru opp pilledosen til umenneskelige høyder... med alle de bivirkningene DET har.... Og med min diagnose ville vel de i verste fall ikke høre så mye på mine motforestillinger mot "for mye bruk av disse pillene".. Samme om jeg har hatt en veldig bra kontakt med allmennlegen.. Mye fordi han er dataentusiast også :-) Men psykiateren er litt mer skummel.." ".. Som sagt takk for innspill så langt ! Jeg blir nok fast gjest på denne oppslagstavla framover.. Ellers skal jeg til doktoren 5. mai neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagstojevsky

Hvis det er helt umulig å bli undersøkt under anfallet, hva med å prøve ut ulike varianter? Hvis man antar bivirkning av medisin - kan medisin kuttes ut ei stund, eller erstattes med en annen? Hvis man antar epileptisk anfall - kan man prøve anti-epileptika?

Hva foreslår fastlegen at du skal gjøre?

Han har vært inne på anti epileptika en gang.. Men jeg vet ikke .. Er det mye bivirkninger av dette også? Og åssen samvirker det med Zyprexa og Zoloft ? Må de tas regelmessig eller kun ved anfall? Når jeg sitter her lurer jeg på det signaturen "En_Mamma" skrev om Nystagmus.. Jeg må sjekke dette... Lurer på hva det engelske navnet på det er ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Han har vært inne på anti epileptika en gang.. Men jeg vet ikke .. Er det mye bivirkninger av dette også? Og åssen samvirker det med Zyprexa og Zoloft ? Må de tas regelmessig eller kun ved anfall? Når jeg sitter her lurer jeg på det signaturen "En_Mamma" skrev om Nystagmus.. Jeg må sjekke dette... Lurer på hva det engelske navnet på det er ..

Jeg vet ikke det du spør om her, start kanskje en ny tråd om det?

Ellers ser jeg ovenfor at du tar omega 3 osv - spennende!

Jeg leser her at vitamin E, store doser, ("Bio-E", apoteket) skal hjelpe mot skader av nevroleptika:

http://www.astrazeneca.no/azmedica/cns/0101_diett.html

Og jeg vet om folk som har prøvd "Calcimax" mot det samme. (Apotek, helsekost) Dette preparatet inneholder bl.a. mineralene kalsium, magnesium og mangan, som er involvert i nervenes signaler. Start evt forsiktig, med mindre dose enn det som står på boksen.

Ja, nå har du fått en lang sjekkliste å tenke på, håper noe vil hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagstojevsky

Jeg vet ikke det du spør om her, start kanskje en ny tråd om det?

Ellers ser jeg ovenfor at du tar omega 3 osv - spennende!

Jeg leser her at vitamin E, store doser, ("Bio-E", apoteket) skal hjelpe mot skader av nevroleptika:

http://www.astrazeneca.no/azmedica/cns/0101_diett.html

Og jeg vet om folk som har prøvd "Calcimax" mot det samme. (Apotek, helsekost) Dette preparatet inneholder bl.a. mineralene kalsium, magnesium og mangan, som er involvert i nervenes signaler. Start evt forsiktig, med mindre dose enn det som står på boksen.

Ja, nå har du fått en lang sjekkliste å tenke på, håper noe vil hjelpe deg!

Kalcimax skal jeg definitivt se nærmere på ! Og jeg har også tatt mye c-vitaminer i det siste også.. ! Igjen takker for feedbacken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hei! Hvis du enda lurer på dette..

Jeg har hatt akkurat samme problemet i mange år. Får "anfall" der øynene mine "vrenger seg oppover" og jeg mister helt kontrollen over dem i lang tid. Jeg går på Risperidon (Risperdal.) Jeg hadde en psykiater som har opplevd dette før med andre pasienter. Det kalles "tardive dyskinesier" og er en bivirkning av antipsykotika. Jeg tar en antiparkinsonmedisin som heter Akineton. Det hjelper veldig. Jeg opplever også at det hjelper å drikke mye vann, da det ofte oppstår når jeg er dehydrert. En annen psykiater jeg hadde hadde en teori om at dette oppstår når jeg blir dehydrert (spesielt under fysisk aktivitet) fordi konsentrasjonen av antipsykotika i blodet blir større når man er dehydrert. Bruker også å massere rundt øynene for å lindre smerten. Opplever også at jeg får det i stressende situasjoner, vet ikke om det har noen sammenheng med psyken. Grunnen til at øynene blir sånn er visst fordi musklene rundt øynene trekker seg sammen. Dette har sammenheng med dopaminbalansen og signalene imellom nervecellene og hjernen, på samme måte som med parkinson. Dette er noe som kan bli verre jo lengre du bruker den typen antpsykotika som gir bivirkningene, så det er anbefalt å bytte til en annen type hvis du får slike symptomer. Dette er noe man må gjøre i sammarbeid med en psykiatrer.

Her kan du lese mer om tardive dyskinesier: http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/psykisk-helse/tardive-dyskinesier-15875.html?page=1

Anonymous poster hash: 36574...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...