Gjest Terakotta Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Fedon-kuren er ikke en sunn slankekur, men kun et pengeprosjekt. Han fikk MASSE motbør i begynnelsen i pressen. Nå har de trukket tilbake mange av påstandene mot han - og han blir oftere og oftere referert til av Helsefolk. Kjenner jeg blir ophisset her, så du kan forresten bare sitte der og være uvitende - så kan jeg bare hoppe rundt her med SUPER-ENERGI og 12 kg lettere på 3 mnd. HA! 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Han fikk MASSE motbør i begynnelsen i pressen. Nå har de trukket tilbake mange av påstandene mot han - og han blir oftere og oftere referert til av Helsefolk. Kjenner jeg blir ophisset her, så du kan forresten bare sitte der og være uvitende - så kan jeg bare hoppe rundt her med SUPER-ENERGI og 12 kg lettere på 3 mnd. HA! Så enig, så enig! Gleder meg stort hver gang kritikerne må krype til korset med sine poteter og brødvarer! 0 Siter
Gjest veggisen Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg svarer deg under dine punkter: 1. Hvordan ser måltidsplanen din ut? Hva spiser/drikker du i løpet av en dag, og hvor ofte? den er så omfattende at jeg ikke legger den ut her - men jeg følger lavt GI-kost som Fedon Lindberg. 2. Hvor finner du motivasjonen din? I at det SYNS! og at man faktisk får tilbake humør og ENERGI! 3. Har du måttet kutte ut noe av din daglige kost? Eventuelt hva? Ja, jeg har kuttet ut - NESTEN - de varene som har hø GI - du kan si at jeg omfordeler vanlig mat med litt annen fordeling på tallerkenen nå. Men det er klart - brød.......har jeg kuttet ut. Likevel tar jge LITT på lørdag 4. Mosjonerer du? Hva og hvor ofte? Ja, det hadde ikke gått uten. Jeg står opp lørdag og søndag morgen og går stavgang én time før dusj og fokost. Det er faktisk helt nydelig nå som sola titter opp - fuglene kvitrer, nesten ingen andre er ute.., så prøver jeg å få til 3 slike turer også i uka - men da på kveldstid. Jeghar aldri drevet med noen trening før over så lang tid, og nå har jeg holdt på med dette siden i januar - og STORTRIVES, er blitt avhengig av disse turene. Gjør "sport" i å gå hardt og fort i oppoverbakkene - føles som jeg "flyr" 5. Har "slankingen" gitt resultater? Ja, bevares - siden 8.januar har jeg gått ned 12 kilo. Vekten har nå stått stille siste måneden (påsketur etc.) - men jeg har ikke gitt meg for det - I cm har jeg likevel gått ned, så det hjelper så klart på fasongen at jeg trener. Nå som folk kommer bort og spør og kommenterer etc. så er det VELDIG moro, det gjør noe med humøret ja! Fedon Lindberg er ikke noen slankekur, men en livsstil som i alle fall passer MEG godt - i og med at jeg kan spise cashewnøtter, peanøtter, oliven, tzatziki, marsipan!! kylling, pølser, nøttekake, ostekake, sjokoladekake etc. etc. :-) Kan du ikke fortelle litt mer om hva du spiser i løpet av en dag? Hva Lindberg egentlig går ut på, bortsett fra å droppe brødet? Er det forøvrig forenelig med å være vegetarianer? 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Kan du ikke fortelle litt mer om hva du spiser i løpet av en dag? Hva Lindberg egentlig går ut på, bortsett fra å droppe brødet? Er det forøvrig forenelig med å være vegetarianer? jada - du kan godt være veggis - bare sørg for å få i deg nok Proteiner. Jeg skal klippe og lime litt her nå fra Dr.Lindbergs spørsmål og svar-side på nettet - du kan lese masse her: http://www.drlindbergs.no **************************** Vegetarisk kosthold Kan jeg følge Lindbergs kosthold når jeg har glutenallergi? Jeg er vegetarianer (spiser fisk, egg og melk) og her glutenallergi. Har du noen erfaring med dette? Er det noen vits for meg å lære meg dine anbefalinger til kosthold? Jeg må ta av ca 30 kilo. Svar: Det viser seg at vegetarisk kosthold ikke er det mest hensiktsmessige ved vektnedgang, og det er nok ofte problemet med å innta nok proteiner som er en stor utfordring for vegetarianere. Det er imidlertid viktig at du sørger for å innta tilstrekkelig av de proteinkildene du benytter (bønner, linser, soya, fisk, egg og melk). Det er helt uproblematisk å følge våre kostråd for personer med cøliaki, faktisk mye lettere enn å følge tradisjonelle kostråd da vi anbefaler å bruke lite mel og kornvarer. Det er heller ikke noe problem å kutte ut denne matvaregruppen fullstendig og samtidig ha et fullverdig kosthold som er både variert og smakfullt. Jeg vil absolutt anbefale deg å forsøke å legge om kosten. Dersom du har Dr. Lindberg sin bok Naturlig slank, kan du f.eks lese denne for å få innblikk i grunntankene bak våre kostråd. Du kan også lese mer på våre internettsider www.drlindbergs.no. Deretter er du velkommen til å bestille time til lege for en grundig utredning av din helsetilstand og/eller ernæringsfysiolog for kostveiledning ved vår klinikk. Dersom du har 30 kg overvekt, er det også viktig at du er innstilt på at dette er en prosess som vil kreve en innsats og tålmodighet fra deg, men vi støtter deg gjerne på veien og er overbevist om at du kan få hjelp til både vektreduksjon og et kosthold du kan trives med på sikt. Mvh Kristine Andersen Jeg er vegetarianer, men går bare opp i vekt Jeg er ei jente på 34 er, og jeg har en IBM på over 45. Er vegetarianer, vanndrikker, og "aldri syk". Og likevel går jeg ikke ned i vekt - men opp! Helt fra jeg var liten har jeg vært et hodebarn. Jeg lever inne i mitt hode! og vil helst ikke ut derfra. For der er det trygt og godt. Var hos vanlig almen lege for noen er siden men han ville ikke behandle meg fordi jeg var for "tykk". Siden går jeg ikke til noen mer. Kan du gi meg noen red? Er student - derfor kan jeg ikke bestille time hos dere pga min økonomi Svar: Har du lest boka til dr. Lindberg? Den heter "Naturlig slank med kost i balanse", og kan anbefales på det varmeste. Det viser seg at vegetarisk kosthold ikke er det mest hensiktsmessige ved vektnedgang, og det er nok problemet med nok proteiner som gjør seg gjeldende hos deg. Men klarer du å spise nok av de vegetabilske matvarene med mye protein, så skal det gå bra. Særlig om det skjer på bekostning av matvarer med sukker og hvetemel, mye ris, potet og pasta. Du skal spise meget bevisst for å erstatte proteiner fra kjøtt/fisk. Rent kjøtt, fisk og skalldyr inneholder ca. 20-25 gram protein per 100 gram vare. Belgfrukter inneholder ca. 4-6 gram protein per 100 gram vare, soyabønner ca. 8-9 gram protein og soyamel inneholder 38 gram protein. Ett egg inneholder 8 gram protein. Melk og yoghurt inneholder stort sett 3-4 gram protein, cottage cheese 13 gram protein og gulost 28 gram protein per 100 gram. Mandler inneholder 20 gram og peanøtter 25 gram protein per 100 gram. Proteinbehovet ditt er avhengig av hvor mye du veier og hvor fysisk aktiv du er. Andre råd jeg vil gi, er å ta omega-3 tilskudd og krom-tilskudd, dersom du ikke allerede gjør det. Du lærer mer i boken - lykke til videre! Mvh Ernæringsfysiolog Merete Hansen-Møllerud Er det forskjell mellom Sonedietten og Lindbergs anbefaling? Jeg har lest både din bok og "sone-boken" til Sears. Hva er egentlig forskjellen mellom dere? Svar: Forskjellen er ikke stor når det gjelder tankemåte. Imidlertid fokuserer Sears på en matematisk ratio mellom karbohydrater-proteiner-fett 40-30-30 for å være i "sonen", noe jeg mener ikke er så matematisk riktig som det framstilles. Det finnes heller ikke en fasit som gjelder alle mennesker og til en hver tid. Man må finne sin egen balanse, eller sone og hvor mye karbohydrater og proteiner man trenger vil variere fra person til person. Videre anvender ikke Sears glykemiks indeks som en måte å differensiere karbohydrater, for ham er f.eks. poteter, pasta og brød likestilt. Det kan være litt vanskeligere å følge "blokkprinsippet" til Sears i praksis. Men for all del, Sears sine bøker og konsept er spennende og viktig. Håper det svarte på ditt spørsmål. Mvh Dr. Lindberg 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Så enig, så enig! Gleder meg stort hver gang kritikerne må krype til korset med sine poteter og brødvarer! Jeg tror, som Fedon tror, at det med potetene var fra den gangen man MÅTTE -man hadde lite annet - og det kunne man drøye maten med. Med hvetemelet så får man dyre brød til en billig produskjonspenge...som han sier - man skal ikke se på fargen til brødet for å se hvor "grovt" det er, mankan få nesten svart loff, fordi det er tilsatt malt-farge. Man skal kjenne på TYNGDEN av brødet. At han bare tjener penger på dette er jo også bare tøys, -han tar inn det som folk ikke får kjøpt, -de som ikke, som meg er så heldig å bo i nørheten av innvandrerbutikker etc. Dessuten tilbyr han ferdige kornblandinger - og jeg unner'n penga jeg altså! :-) 0 Siter
Gjest veggisen Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 jada - du kan godt være veggis - bare sørg for å få i deg nok Proteiner. Jeg skal klippe og lime litt her nå fra Dr.Lindbergs spørsmål og svar-side på nettet - du kan lese masse her: http://www.drlindbergs.no **************************** Vegetarisk kosthold Kan jeg følge Lindbergs kosthold når jeg har glutenallergi? Jeg er vegetarianer (spiser fisk, egg og melk) og her glutenallergi. Har du noen erfaring med dette? Er det noen vits for meg å lære meg dine anbefalinger til kosthold? Jeg må ta av ca 30 kilo. Svar: Det viser seg at vegetarisk kosthold ikke er det mest hensiktsmessige ved vektnedgang, og det er nok ofte problemet med å innta nok proteiner som er en stor utfordring for vegetarianere. Det er imidlertid viktig at du sørger for å innta tilstrekkelig av de proteinkildene du benytter (bønner, linser, soya, fisk, egg og melk). Det er helt uproblematisk å følge våre kostråd for personer med cøliaki, faktisk mye lettere enn å følge tradisjonelle kostråd da vi anbefaler å bruke lite mel og kornvarer. Det er heller ikke noe problem å kutte ut denne matvaregruppen fullstendig og samtidig ha et fullverdig kosthold som er både variert og smakfullt. Jeg vil absolutt anbefale deg å forsøke å legge om kosten. Dersom du har Dr. Lindberg sin bok Naturlig slank, kan du f.eks lese denne for å få innblikk i grunntankene bak våre kostråd. Du kan også lese mer på våre internettsider www.drlindbergs.no. Deretter er du velkommen til å bestille time til lege for en grundig utredning av din helsetilstand og/eller ernæringsfysiolog for kostveiledning ved vår klinikk. Dersom du har 30 kg overvekt, er det også viktig at du er innstilt på at dette er en prosess som vil kreve en innsats og tålmodighet fra deg, men vi støtter deg gjerne på veien og er overbevist om at du kan få hjelp til både vektreduksjon og et kosthold du kan trives med på sikt. Mvh Kristine Andersen Jeg er vegetarianer, men går bare opp i vekt Jeg er ei jente på 34 er, og jeg har en IBM på over 45. Er vegetarianer, vanndrikker, og "aldri syk". Og likevel går jeg ikke ned i vekt - men opp! Helt fra jeg var liten har jeg vært et hodebarn. Jeg lever inne i mitt hode! og vil helst ikke ut derfra. For der er det trygt og godt. Var hos vanlig almen lege for noen er siden men han ville ikke behandle meg fordi jeg var for "tykk". Siden går jeg ikke til noen mer. Kan du gi meg noen red? Er student - derfor kan jeg ikke bestille time hos dere pga min økonomi Svar: Har du lest boka til dr. Lindberg? Den heter "Naturlig slank med kost i balanse", og kan anbefales på det varmeste. Det viser seg at vegetarisk kosthold ikke er det mest hensiktsmessige ved vektnedgang, og det er nok problemet med nok proteiner som gjør seg gjeldende hos deg. Men klarer du å spise nok av de vegetabilske matvarene med mye protein, så skal det gå bra. Særlig om det skjer på bekostning av matvarer med sukker og hvetemel, mye ris, potet og pasta. Du skal spise meget bevisst for å erstatte proteiner fra kjøtt/fisk. Rent kjøtt, fisk og skalldyr inneholder ca. 20-25 gram protein per 100 gram vare. Belgfrukter inneholder ca. 4-6 gram protein per 100 gram vare, soyabønner ca. 8-9 gram protein og soyamel inneholder 38 gram protein. Ett egg inneholder 8 gram protein. Melk og yoghurt inneholder stort sett 3-4 gram protein, cottage cheese 13 gram protein og gulost 28 gram protein per 100 gram. Mandler inneholder 20 gram og peanøtter 25 gram protein per 100 gram. Proteinbehovet ditt er avhengig av hvor mye du veier og hvor fysisk aktiv du er. Andre råd jeg vil gi, er å ta omega-3 tilskudd og krom-tilskudd, dersom du ikke allerede gjør det. Du lærer mer i boken - lykke til videre! Mvh Ernæringsfysiolog Merete Hansen-Møllerud Er det forskjell mellom Sonedietten og Lindbergs anbefaling? Jeg har lest både din bok og "sone-boken" til Sears. Hva er egentlig forskjellen mellom dere? Svar: Forskjellen er ikke stor når det gjelder tankemåte. Imidlertid fokuserer Sears på en matematisk ratio mellom karbohydrater-proteiner-fett 40-30-30 for å være i "sonen", noe jeg mener ikke er så matematisk riktig som det framstilles. Det finnes heller ikke en fasit som gjelder alle mennesker og til en hver tid. Man må finne sin egen balanse, eller sone og hvor mye karbohydrater og proteiner man trenger vil variere fra person til person. Videre anvender ikke Sears glykemiks indeks som en måte å differensiere karbohydrater, for ham er f.eks. poteter, pasta og brød likestilt. Det kan være litt vanskeligere å følge "blokkprinsippet" til Sears i praksis. Men for all del, Sears sine bøker og konsept er spennende og viktig. Håper det svarte på ditt spørsmål. Mvh Dr. Lindberg Tusen takk! Er ikke spesielt glad i brød, men poteter liker jeg veldig godt. Og hvordan i all verden klarer men å gå over til et Lindbergsk kosthold med unger som elsker pastamat, pizza og paier??? Barn er åpenbart ikke skapt for Lindberg-kosthold! 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg tror, som Fedon tror, at det med potetene var fra den gangen man MÅTTE -man hadde lite annet - og det kunne man drøye maten med. Med hvetemelet så får man dyre brød til en billig produskjonspenge...som han sier - man skal ikke se på fargen til brødet for å se hvor "grovt" det er, mankan få nesten svart loff, fordi det er tilsatt malt-farge. Man skal kjenne på TYNGDEN av brødet. At han bare tjener penger på dette er jo også bare tøys, -han tar inn det som folk ikke får kjøpt, -de som ikke, som meg er så heldig å bo i nørheten av innvandrerbutikker etc. Dessuten tilbyr han ferdige kornblandinger - og jeg unner'n penga jeg altså! :-) Ja, folk blir jo helt krakilske når de hører at han tjener penger på det. At han skal tjene gode penger på å gi folk bedre helse,- det må jo være bedre enn at så mange andre håver inn penger for unyttige produkter.. Gleder meg til han kommer med flere produkter, jeg. 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Tusen takk! Er ikke spesielt glad i brød, men poteter liker jeg veldig godt. Og hvordan i all verden klarer men å gå over til et Lindbergsk kosthold med unger som elsker pastamat, pizza og paier??? Barn er åpenbart ikke skapt for Lindberg-kosthold! Man lager pasta, pizza etc. til de andre - og har spart en rest fra gårsdagens Fedon-mat Sånn gjør vi det. Jeg har forresten funnet spaghetti på MENY som er laget av Helkorn Durum - da tar jeg litt av det jeg også - MER saus og masse grønt. Jeg lager ikke salatboller lenger, jeg har tomater, agurk, nøtter etc. stående på benken - og tar på hver tallerken til de som vil ha. Enkelt og greit. :-) Det er snakk om å "dandere" sin egen tallerken - så kan de andre bare lasse på med det de vil. Det SKADER ikke med mer fisk etc. til de andre heller 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Ja, folk blir jo helt krakilske når de hører at han tjener penger på det. At han skal tjene gode penger på å gi folk bedre helse,- det må jo være bedre enn at så mange andre håver inn penger for unyttige produkter.. Gleder meg til han kommer med flere produkter, jeg. Ja - tenk på bare på Mc Donalds.......(jeg tar forresten Cæsar-salat der, og ISVANN - når vi "må" dit med ungene) - det er snakk om å tilpasse seg. En er ikke gjerrig om man ber om vann å drikke, -men det kan føles sånn de første gangene..hehe Nå stikker jeg - SOLA SKINNER SÅ DET SPUTÆR I BAKKEN JO! 0 Siter
Gjest Anti-Fedon Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Han fikk MASSE motbør i begynnelsen i pressen. Nå har de trukket tilbake mange av påstandene mot han - og han blir oftere og oftere referert til av Helsefolk. Kjenner jeg blir ophisset her, så du kan forresten bare sitte der og være uvitende - så kan jeg bare hoppe rundt her med SUPER-ENERGI og 12 kg lettere på 3 mnd. HA! Jepp, helt greit det, MEN, jeg har rast ned _OVER 15 KILO PÅ TO MÅNEDER!SLÅ DEN! Kuren jeg har gått på er min egen, og er som jeg skriver, på alle måter sunn ernærisk mat med masse frukt og grønnsaker.Spiser litt hver annen time for å holde forbrenningen superhøy. Jeg sørger for å få i meg alle nødvendige næringsstoffer, også kjøtt og fisk.På denne kuren spiser jeg meg alltid mett. Er bevisst på å gå på en slags sunn diett resten av livet for å hindre overvekt i fremtiden.Vet nemlig det er fare for å gå raskt opp i vekt etter man har rast så fort ned. Flott at kuren du går på virker for deg m.flere, men jeg ser uansett ikke på Fedonkuren som supersunn, og for enkelte personer er den til og med frarådelig.Men enhver får gjøre det som passer seg. Er man sykelig overvektig, så skader det ikke å gå på en litt usunn slankekur noen måneder, heller motsatt, helsegevinsten ved å gå ned i vekt er større enn ulempen med litt usunn kur. 0 Siter
Gjest Terakotta Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Jepp, helt greit det, MEN, jeg har rast ned _OVER 15 KILO PÅ TO MÅNEDER!SLÅ DEN! Kuren jeg har gått på er min egen, og er som jeg skriver, på alle måter sunn ernærisk mat med masse frukt og grønnsaker.Spiser litt hver annen time for å holde forbrenningen superhøy. Jeg sørger for å få i meg alle nødvendige næringsstoffer, også kjøtt og fisk.På denne kuren spiser jeg meg alltid mett. Er bevisst på å gå på en slags sunn diett resten av livet for å hindre overvekt i fremtiden.Vet nemlig det er fare for å gå raskt opp i vekt etter man har rast så fort ned. Flott at kuren du går på virker for deg m.flere, men jeg ser uansett ikke på Fedonkuren som supersunn, og for enkelte personer er den til og med frarådelig.Men enhver får gjøre det som passer seg. Er man sykelig overvektig, så skader det ikke å gå på en litt usunn slankekur noen måneder, heller motsatt, helsegevinsten ved å gå ned i vekt er større enn ulempen med litt usunn kur. Morsomt - for du og jeg følger samme kuren. Hva tror du egentlig at Fedon er? *ler* 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 1. Hvordan ser måltidsplanen din ut? Hva spiser/drikker du i løpet av en dag, og hvor ofte? Frokost:Hvis brød: 1 skive til frokost, så grovt brød som mulig. Masse salat, agurk og paprika på, og en skive sunt kjøttpålegg e (f.eks. hamburgerrygg) eller egg, magerost eller tilsvarende. Vann. Alternativt: havregrøt kokt på vann spises m/ melk og litt sukker eller lettsyltetøy. Alternativ 3: Kellogs AllBran med melk eller yoghurt. Lunch: Grønnsakssalat eller 1-2 skiver grovbrød (gjerne helkorn) Samme type pålegg. Middag: Skive, eller feks. kokt laks, omelett eller likn. Kvelds: noe av det samme sonm over 2-3 mellommåltider per dag - yoghurt eller frukt/grønt. Drikker 3-5 liter vann, samt en del te (med suketter) Forsøker å spise hver 3-4 time (inkl mellommåltidene), men dette kan være vanskelig på arbeidsager. 2. Hvor finner du motivasjonen din? I å se resultatene, i å se at det blir mer og mer sannsynlig at jeg kommer inn i buksa igjen, i tilbakemeldingene jeg får fra andre og i følelsen av mestring. 3. Har du måttet kutte ut noe av din daglige kost? Eventuelt hva? Ja - fete sauser,frossenmat, ferdigmat, burgere og pølser (*sukk*), slikk og potetchips (åpenbart), vanlige fete påleggsorter (erstattet med sunnere varianter), kokt ris. Dessuten er det kuttet ned på mengdene av det meste, slik at kaloriinntaket ligger på 1200-1500 kcal per dag. 4. Mosjonerer du? Hva og hvor ofte? Ja, på treningssenter. Styrketrening, sykling, crosstrainer, gruppetrening som f.esk scanetix. Totalt 3-5 ganger i uka. Og sykler til jobben i stedet for å kjøre. 5. Har "slankingen" gitt resultater? Ja. vektnåla har ikke flyttet seg så mye, men det har målebåndet. Musker veier en del, og vekta mi er i ferd med å omfordele seg. Så det er synlig på kroppen at det virker, selv om vekta ikek har flytta seg mer enn et par kilo. Ha en fin dag du også! 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 La på meg 2,5 kg etter at jeg sluttet å røyke. Disse skal vekk siden noen klær strammer litt ;o) 1. Hvordan ser måltidsplanen din ut? Hva spiser/drikker du i løpet av en dag, og hvor ofte? Frkost: eple og banan. Lunsj: 2 skiver med smør og ost eller pølse. Middag: alt mulig. Til kafen: kaffebrød eller rundstykker. Kvelds: 2 skiver grovt brød med hva som helst av pålegg. 2. Hvor finner du motivasjonen din? Yndlingsbuksa mi er ekkel å ha på.. 3. Har du måttet kutte ut noe av din daglige kost? Eventuelt hva? Nei. 4. Mosjonerer du? Hva og hvor ofte? Sykler på ergometersykkel 2-3 ganger i uka, en halv time hver gang+hurtig sykling. _Litt_ styrketrening. Mest for å bli sterkere. 5. Har "slankingen" gitt resultater?Ja, jeg har gått ned ett kilo ;o) Vet ikke om jeg orker å "slanke" meg mer. BMI ligger på 22 og det er jo normalt. Dessuten må jeg skjule det overfor barn og noen andre. Får se når jeg skal ta på meg shortsen jeg kjøpte i fjor. Finner ikke maken. 0 Siter
Gjest Anti-Fedon Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Morsomt - for du og jeg følger samme kuren. Hva tror du egentlig at Fedon er? *ler* Dont think so.... Jeg har ikke lagt ut om alt hva kuren "min" går ut på, men jeg vet iallefall at den er antifedon.Noe er selvsagt likt på enhver slankekur, det må det jo være. Hørte forresten her om dagen at ernæringsrådet for frukt og grønnt skal gå til krig mot Fedonkuren og lignende kurer.Nettopp fordi de mener Fedonkuren ikke er en bra og sunn nok måte å slanke seg på. 0 Siter
Kakel Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Dont think so.... Jeg har ikke lagt ut om alt hva kuren "min" går ut på, men jeg vet iallefall at den er antifedon.Noe er selvsagt likt på enhver slankekur, det må det jo være. Hørte forresten her om dagen at ernæringsrådet for frukt og grønnt skal gå til krig mot Fedonkuren og lignende kurer.Nettopp fordi de mener Fedonkuren ikke er en bra og sunn nok måte å slanke seg på. Jeg velger å legge ut hva Lindberg selv sier om dette: (og jeg tror IKKE du har lest NOE SOM HELST av han) *************************** Dagbladet 6. september 2003 : Mer matglede – mindre skyttergravskrig Antakelig bør jeg være glad for at mine faglige råd vekker engasjement og debatt. Det er likevel ikke like lett hele tiden – fordi jeg opplever at jeg pepres av argumenter mot meninger jeg aldri har hatt eller råd jeg aldri har gitt. Det oppleves som frustrerende – og som et dillemma. Skal jeg prøve å rette opp feilinformasjonen - og oppleve at jeg slåss mot vindmøller - eller fortsette med min virksomhet og la den tale for seg selv. I all hovedsak velger jeg det siste – men noen av gjengivelsene er det vanskelig å la være å kommentere. Jeg gleder meg til å delta i NRK Puls Nå er min deltakelse som helseekspert i NRKs program Puls innklaget til Kringkastingsrådet av organisasjonen Kliniske Ernæringsfysilogers Forening (KEFF). Debatten om min deltakelse vil jeg ikke ta del i. Det regner jeg med at NRK selv klarer utmerket. Jeg har takket ja til henvendelsen – og gleder meg til å delta - fordi jeg mener å ha noe å bidra etter snart 20 års daglig pasientkontakt i min jobb som spesialist i indremedisin. Begrunnelsen som angis fra foreningens representanter i Dagbladet 29.august krever et par kommentarer. Jeg ønsker å understreke at mine anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet ikke primært er en metode for å gå ned i vekt – men et ønske om å bidra til en nødvendig kostholdsreform fordi vi i dag beveger oss mindre og har økt tilgang til ofte feil mat. Hva ble egentilg sagt om brunost, portvin og amming? La meg så kort kommentere noen av punktene KEFF trekker fram. Jeg har aldri sagt at man skal gi portvin til urolige barn. I et intervju med lørdagsrevyen fortalte jeg at jeg i min barndom i Hellas opplevde at det ble en sjelden gang gitt en svært liten mengde portvin til barn, når de var ”hyper” på kveldstid – uten at jeg kom med noen anbefaling om dette. Dette var på spørsmål om jeg kunne trekke fram noe fra min oppvekst i Hellas, som var helt annerledes enn det som er vanlig i Norge. Når det gjelder amming har jeg anbefalt fullamming i seks måneder, og så sagt at barnet bør gjerne del-ammes til de er to-tre år, sammen med annen føde. Geitost må folk gjerne spise. På direkte spørsmål fra NTB påpekte jeg imidlertid at brunost og melkesjokolade ligger nær hverandre på næringsmiddeltabellen Det er det vanskelig å bestride. Dette kom i et intervju om den norske matpakken, og jeg synes det er verdt å nevne at Ingrid Espelid Hovig i samme sak roste mine matpakkeanbefalinger, noe jeg satte pris på. Med ønske om en friskere hverdag for alle! Dr. Fedon Lindberg spesialist i indremedisin 0 Siter
Kakel Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Dont think so.... Jeg har ikke lagt ut om alt hva kuren "min" går ut på, men jeg vet iallefall at den er antifedon.Noe er selvsagt likt på enhver slankekur, det må det jo være. Hørte forresten her om dagen at ernæringsrådet for frukt og grønnt skal gå til krig mot Fedonkuren og lignende kurer.Nettopp fordi de mener Fedonkuren ikke er en bra og sunn nok måte å slanke seg på. Jeg har insulinresistens.... ****************************** http://www.dagbladet.no/dinside/2003/05/04/367892.html ****************************** 0 Siter
Gjest Trenger ingen tittel for å fraråde! Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Jeg velger å legge ut hva Lindberg selv sier om dette: (og jeg tror IKKE du har lest NOE SOM HELST av han) *************************** Dagbladet 6. september 2003 : Mer matglede – mindre skyttergravskrig Antakelig bør jeg være glad for at mine faglige råd vekker engasjement og debatt. Det er likevel ikke like lett hele tiden – fordi jeg opplever at jeg pepres av argumenter mot meninger jeg aldri har hatt eller råd jeg aldri har gitt. Det oppleves som frustrerende – og som et dillemma. Skal jeg prøve å rette opp feilinformasjonen - og oppleve at jeg slåss mot vindmøller - eller fortsette med min virksomhet og la den tale for seg selv. I all hovedsak velger jeg det siste – men noen av gjengivelsene er det vanskelig å la være å kommentere. Jeg gleder meg til å delta i NRK Puls Nå er min deltakelse som helseekspert i NRKs program Puls innklaget til Kringkastingsrådet av organisasjonen Kliniske Ernæringsfysilogers Forening (KEFF). Debatten om min deltakelse vil jeg ikke ta del i. Det regner jeg med at NRK selv klarer utmerket. Jeg har takket ja til henvendelsen – og gleder meg til å delta - fordi jeg mener å ha noe å bidra etter snart 20 års daglig pasientkontakt i min jobb som spesialist i indremedisin. Begrunnelsen som angis fra foreningens representanter i Dagbladet 29.august krever et par kommentarer. Jeg ønsker å understreke at mine anbefalinger om kosthold og fysisk aktivitet ikke primært er en metode for å gå ned i vekt – men et ønske om å bidra til en nødvendig kostholdsreform fordi vi i dag beveger oss mindre og har økt tilgang til ofte feil mat. Hva ble egentilg sagt om brunost, portvin og amming? La meg så kort kommentere noen av punktene KEFF trekker fram. Jeg har aldri sagt at man skal gi portvin til urolige barn. I et intervju med lørdagsrevyen fortalte jeg at jeg i min barndom i Hellas opplevde at det ble en sjelden gang gitt en svært liten mengde portvin til barn, når de var ”hyper” på kveldstid – uten at jeg kom med noen anbefaling om dette. Dette var på spørsmål om jeg kunne trekke fram noe fra min oppvekst i Hellas, som var helt annerledes enn det som er vanlig i Norge. Når det gjelder amming har jeg anbefalt fullamming i seks måneder, og så sagt at barnet bør gjerne del-ammes til de er to-tre år, sammen med annen føde. Geitost må folk gjerne spise. På direkte spørsmål fra NTB påpekte jeg imidlertid at brunost og melkesjokolade ligger nær hverandre på næringsmiddeltabellen Det er det vanskelig å bestride. Dette kom i et intervju om den norske matpakken, og jeg synes det er verdt å nevne at Ingrid Espelid Hovig i samme sak roste mine matpakkeanbefalinger, noe jeg satte pris på. Med ønske om en friskere hverdag for alle! Dr. Fedon Lindberg spesialist i indremedisin Uff,jeg orker ikke å lese alt dette, men står fast på mitt, at jeg ikke ville satset på Fedonkuren. Videre får enhver gjøre egne vurderinger/som de selv lyster. 0 Siter
Kakel Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Uff,jeg orker ikke å lese alt dette, men står fast på mitt, at jeg ikke ville satset på Fedonkuren. Videre får enhver gjøre egne vurderinger/som de selv lyster. Du bare erter du...Du kan ikke være SÅ bombastisk og ikke ville LESE hva han står for engang - da har du ikke noen sak. I rest my case Nå er det SOMMER OG SOL, -jeg har gått ned 14 kilo og føler meg sexy - GOD HELG! hehe 0 Siter
Gjest Anti-Fedon Skrevet 7. mai 2004 Skrevet 7. mai 2004 Du bare erter du...Du kan ikke være SÅ bombastisk og ikke ville LESE hva han står for engang - da har du ikke noen sak. I rest my case Nå er det SOMMER OG SOL, -jeg har gått ned 14 kilo og føler meg sexy - GOD HELG! hehe Jeg gidder rett å slett ikke....men er glad for at jeg slipper å gå på en slankekur der jeg slafser i meg bacon og meierismør så det renner ut av munnvikene Jepp, det er sol og sommer og jeg har gått ned 18 kilo nå, men har enda minst 10 kilo igjen for å komme ned på 50-kilostallet. Men en ting er sikkert, flink har vi vært både du og jeg, som har greid så mange kilo.Vi har viljestyrke og selvkontroll av stål! 0 Siter
Kakel Skrevet 10. mai 2004 Skrevet 10. mai 2004 Jeg gidder rett å slett ikke....men er glad for at jeg slipper å gå på en slankekur der jeg slafser i meg bacon og meierismør så det renner ut av munnvikene Jepp, det er sol og sommer og jeg har gått ned 18 kilo nå, men har enda minst 10 kilo igjen for å komme ned på 50-kilostallet. Men en ting er sikkert, flink har vi vært både du og jeg, som har greid så mange kilo.Vi har viljestyrke og selvkontroll av stål! *slafser i meg bacon og meierismør så det renner ut av munnvikene * DEt er ikke Dr. ATKINS det. dumma 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.