Gå til innhold

Barneoppdragelse ?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla
Skrevet

Hva bør man prate om når det gjelder barneoppdragelse før man får barn? man bør jo ha noenlunde likt syn på oppdragelsen? Hva ungen får lov til ikke lov til osv?

Samboern og jeg har en del ulike syn på ting.. F.eks innetider og ukepenger - dette er jo ikke noe som blir noe problem de første åra da, men er jo greit å vite hva den andre parten mener om en del ting før man setter i gang. Er litt dumt hvis mamma sier nei og pappa ja, eller omvendt..

Hvilke problemer i oppdragelsen kan dukke opp i ungen første leveår f.eks? Må jo møtes på halvveien, men er jo ok å ha det noenlunde oppklart før man plutselig er oppi det og mor og far er uenige.

Hva mener dere som har erfaring på området?

Fortsetter under...

Angela1365380318
Skrevet

Oij, så dere tenker på barn nå?

Det første leveåret er det vel greit å vite om noen og hvem som skal være hjemme med babyen og når.

Feks dele permisjonen, kun mamma osv.

Om barnet skal døpes, oppdras religiøst og i så fall hvor religiøst.

Om du skal tilbake til jobb, hvem skal ta ungen opp om natten, dele på det, du for det meste osv.

Om dere skal kjøpe mesteparten nytt, eller få brukt, arve, låne.

Oppdragelses ting er vel vanskelig å bestemme på forhånd, kommer vel mye an på ungen. Er den vill, elller ansvarlig og til å stole på feks. Dessuten vil dere nok endre syn på tv som barnevakt og snop i ukedagene når tiden er der..

Det kan jo være greit å være enige om å ikke krangle/kritisere hværandre foran ungen, men ta det dere måtte være uenige om siden.

Gjest Pricilla
Skrevet

Oij, så dere tenker på barn nå?

Det første leveåret er det vel greit å vite om noen og hvem som skal være hjemme med babyen og når.

Feks dele permisjonen, kun mamma osv.

Om barnet skal døpes, oppdras religiøst og i så fall hvor religiøst.

Om du skal tilbake til jobb, hvem skal ta ungen opp om natten, dele på det, du for det meste osv.

Om dere skal kjøpe mesteparten nytt, eller få brukt, arve, låne.

Oppdragelses ting er vel vanskelig å bestemme på forhånd, kommer vel mye an på ungen. Er den vill, elller ansvarlig og til å stole på feks. Dessuten vil dere nok endre syn på tv som barnevakt og snop i ukedagene når tiden er der..

Det kan jo være greit å være enige om å ikke krangle/kritisere hværandre foran ungen, men ta det dere måtte være uenige om siden.

Det du skriver opp er avklart.. jeg skal være hjemme i permisjon, han kun de ukene han må. jeg skal tilbake til jobb. Kanskje ta et år permisjon uten lønn ekstra hvis det lar seg gjøre økonomisk. Dagmamma et år, så barnehage hvis vi får plass.

Ungen skal ikke døpes, ingen av oss er religiøse.

Ikke godis ukedager, kun helger. Sånn lever vi og.

Nettene skal vi dele på, men blir for det meste meg siden han skal jobbe.

Vi har desverre ingen å arve etter, så blir for det meste nytt eller kjøpt brukt.

Finnes det noen gode bøker man burde lese når man planlegger barn?

Skrevet

Det du skriver opp er avklart.. jeg skal være hjemme i permisjon, han kun de ukene han må. jeg skal tilbake til jobb. Kanskje ta et år permisjon uten lønn ekstra hvis det lar seg gjøre økonomisk. Dagmamma et år, så barnehage hvis vi får plass.

Vi har desverre ingen å arve etter, så blir for det meste nytt eller kjøpt brukt.

Det siste spørsmålet du spør, om bøker, synes jeg det skulle ha vært flere som spurte om!

Men jeg har ikke noe svar ;o) Har hverken barn eller planer om det i nærmeste fremtid.

Skrevet

Trøst deg med at alle de teoriene du har om barneoppdragelse, fortrenges mer og mer for hvert år man er foreldre.;-)

Skrevet

Det finnes hauger av bøker om graviditet og barneoppdragelse. Det gjelder å finne en du liker. PÅ www.norli.no har de en kategori under faktabøker som heter "foreldre og barn" eller noe sånn, det har jeg funnet mye bra. Derty er også de som skriver bokanmjeldelsene på www.mammanettet.com. - der er det noe som heter bokhylla, som er nettopp hva du trenger!

Når det gjelder svangerskap er liksom bankers-boka "mamma for første gang". Hvis den blir litt for korrekt, så kommer du langt med gyldendals store bok om barnet også, den har holdt standui mange år og handler både om graviditet og barnestell . Oppdragelse kan du lese om i "Ditt kompetente barn" eller "barneboka" av anna wahlgren- begge de er klassikere.

Annonse

Skrevet

Kjære deg, lommepenger og innetider er detaljdiskusjoner som ikke rokker ved noe fundamentalt i noen av dere. Dette går seg til.

Hva dere bør diskutere er syn på familie. Hva forventer du av han om dere får barn? Hva forventer han av deg? Er dere religiøse? Hvem skal være hjemme med barnet det første året? Vil han forlenge farspermisjonen sin? Hva synes dere om utdannelse? Ønsker dere at barnet skal gå i vanlig barnehage eller en med spesiell pedagogikk?

Slike ting... Ikke detaljer, de blir forandret når alt er realitet uansett. Kanskje dere kan finne en pedagogikkbok som dere begge kan lese og så diskutere?

Bugge1365380662
Skrevet

Dette bringer minnene tilbake til tiden da jeg var gravid, og vi heftig diskuterte om vi skulle bruke salve på stumpen før eller etter han ble rød.Min mann ville vente og se om det var nødvendig først,og jeg (som den desidert mest fornuftige av oss...) ville aldri i verden utsette barnet vårt for slik eksperimentering. Hvordan det gikk? Husker bare diskusjonene i forkant.Lykke til!

Gjest vandrer i den grønne eng
Skrevet

Vi tok det etter hvert, og selv om vi er uenige i noe finner vi ut av det..:) Er du gravid nå? Spennende... Gå inn på bokklubbene.no og bokklubbens barn, de kan ha noe du er ute etter. Eller søk på bokkilden.no. Du får nyttig info. i bok av jordmor.

Bugge1365380662
Skrevet

Dette bringer minnene tilbake til tiden da jeg var gravid, og vi heftig diskuterte om vi skulle bruke salve på stumpen før eller etter han ble rød.Min mann ville vente og se om det var nødvendig først,og jeg (som den desidert mest fornuftige av oss...) ville aldri i verden utsette barnet vårt for slik eksperimentering. Hvordan det gikk? Husker bare diskusjonene i forkant.Lykke til!

Ellers er jeg enig iat "Ditt kompetente barn" av Jesper Juul er verdt å få med seg.

Gjest Pricilla
Skrevet

Vi tok det etter hvert, og selv om vi er uenige i noe finner vi ut av det..:) Er du gravid nå? Spennende... Gå inn på bokklubbene.no og bokklubbens barn, de kan ha noe du er ute etter. Eller søk på bokkilden.no. Du får nyttig info. i bok av jordmor.

Nei er ikke gravid nå, men tenker på å bli det om ikke så altfor lenge.. Når vi har pratet litt rundt det, så oppdager ejg at vi har forskjllig syn på en del ting.. Og noe er greit å ha avklart på forhånd. Lommepnger var bare et eksempel som ikke kommer på bane før etter noen år allikevel, men andre ting vi burde ha sånn noen lunde avklart på forhånd tenker jeg på... Og hva er det?

Vi er heldigvis ; ) ikke religiøse noen av oss, eller noen av familiene våres.. Hvem som får sitte barnevakt og ikke er også avklart. Vi er stort sett enige, men tenker heller på ting man ikke tenker over før man får barn, men som kan skape problemer.. Greit å vite hvor vi står i fohold til hverandre.

Gjest Terakotta
Skrevet

Vi som ahr erfaring mener at alt man sa før man fikk barn ikke teller etterpå! :)

Angela1365380318
Skrevet

Kom på en ting til, ganske grusomt, men dersom begge dere dør, hvem vil dere da at skal oppdra deres barn?

Er det noen dere kunne tenke dere til oppgaven, som også kunne tenke seg å utføre den om det ble nødvendig?

Ganske ekstremt ja, er nok mer vanlig å tenke slik i usa en i norge (der får faddrene oppgaven) men du sa dere ikke ville døpe..

Annonse

Skrevet

Vi som ahr erfaring mener at alt man sa før man fikk barn ikke teller etterpå! :)

Godt sagt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...